Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

1333557 Zelluf Doen

• Auteur

Zoals ik al reageerde bij topic over eten is Myrthe al in fase van zelluf doen. Ik dacht dat dat pas komt bij 2a3 jaar.

Myrthe heeft niet alleen bij eten dat ze het zelluf wil doen. Maar ook bij hele andere dingen.
    Avondeten is een ramp. Zij wil eten, maar met vork of lepel lukt nog niet goed. Dit gaat 2 happen goed, dan raakt ze gefrustreerd en wordt vork en/of lepel door de kamer gesmeten. Als ik dan vraag of mama moet helpen of met mijn hand ik de buurt komt, roept ze Neehee, schudt verwoed met dr hoofdje en slaat mij ook weg.
    Als het eten dan nog niet lukt, dan wordt bord met inhoud en al ook door de kamer gesmeten.
    Haar laten eten en ondertussen met andere lepel of vork haar hapjes geven werkt ook niet. Want dan moet ze ook die lepel hebben.

Ken je die reclamedozen met 6 pakken billendoekjes? Mevrouw moest en zou zo’n doos zelf naar binnen sjouwen. Gevolg, ze ligt met doos en al plat op de grond. Is ze boos op de doos, slaat de doos. Ik wil helpen ,maar mijn hand wordt weggeslagen. Ook de drie pakken pampers wil ze tegelijk naar binnen sjouwen.
    Mama helpen, wordt niet gewaardeerd, ik moet echt wachten tot ze ‘jij’ zegt of me haalt om iets te pakken.

Ik doe echt mijn best om haar dus ook zoveel mogelijk dr gang te laten gaan, maar soms kan dat niet. Gevaarlijk ofzo en ik heb niet zo’n zin om mijn muren te moeten verven ivm etensresten.
    Ik hou mijn hart vast voor als die fase echt begint!

Liefs Irene

#4088911 Quote

Haha , ja het was mij ook al opgevallen.
    zelluf doen is een hit. Gelukkig wint de honger bij mijn smulpaap maar inderdaad wel met vieze handen/hoofd en kleren. Een slab van 1m2 zou geen overbodige luxe zijn. Ik vindhet onverstelbaar wat ze al kunnen/snappen en willen. Vaak lach ik me een ongeluk maaar soms vind ik dingen ook gevaarlijk. Mijn moeder zegt altijd dat opvoeden met name heel houden is, zit misschien wel wat in

groetjes czaar

Anninas
    Bijdrager
    #4088934 Quote

hoi hoi,

Ja hoor wat herkenbaar, hier nog zo’n eigenwijze tante. Ze kan zelf doen nog niet zeggen, maar nee zeggen kan ze heel goed. Ze kan je dan ook met een blik aankijken van, en waag het eens om me te helpen.

Dat zelf eten dat herken ik gelukkig niet zo. Onze meid eet al heel lang zelf, omdat dit de enige manier was om haar warm te laten eten. En ja hier vliegt ook wel eens iets door de kamer. Vooral de vork is favoriet want dat klettert zo lekker op de tegelvloer.
    Ook ons meisje sleept hele dingen mee naar binnen. Als ik de boodschappen in de winkel in de krat doe kijk ik altijd dat er onbreekbare spullen bovenin liggen. Want zodra hij bij ons thuis op de grond staat komt ze me alles brengen waar ze aankomt.

Ook wij doen ons best om haar zoveel mogelijk zelf te laten doen. Maar goed als het te gevaarlijk is dan gebeurd het niet. We leggen het dan wel altijd even uit waarom we haar moeten helpen. Meestal geeft ze dan wel toe. Niet altijd hoor en dan zet ze het op een gillen en gaat op de grond liggen. Maar ze heeft intussen ook wel door dat dat niet helpt.

Ik denk dat we al in de fase zitten. We moeten er maar gewoon om blijven lachen en natuurlijk heel consequent blijven.

Succes met jullie eigenwijze kindjes
    groetjes Anne

#4089053 Quote

leuk he die eigenwijze ukkies,
    hier nog een hoor.
    eten doet ze al heel lang zelf en lekker met haar handjes hihi. sinds kort wil mevrouw er ook een vork of lepel bij en moet zeggen dat ik vaak versteld sta hoeveel ze er nog mee in haar mond krijgt. maar ja aangezien wij een echte smulpaap hebben gaat de rest er gewoon met haar handjes in als het niet lukt. en de grond wordt hier ook niet over geslagen, maar ach maakt het uit zo opgeruimd.

ze vindt het ook leuk om te helpen, stofzuigen is tegenwoordig favoriet (kan de stang kort maken, ziet er erg schattig uit). maar ze heeft ook een nieuw woordje ontdekt: ‘helpe’ als ze het niet voor mekaar krijgt wordt ik aan mijn arm meegenomen met de woorden ‘kom’ of ‘helpe’
    bij mijn schoonouders hangen bramen in de tuin waar ze zelf niet bij kan, dus komt ze standaard iemand halenbinnen met een hele lieve glimlach en een van de woorden ‘die’ ‘kom’ ‘helpe’
    (sta ok versteld hoeveel nieuwe woorden ze opeens actief gebruikt en nog redelijk goed uitgesproken ook, het lijkt wel of ze heeft besloten ik ben 1,5 dus ik moet gaan praten erg schattig)

zo whaha mijn verhaal is wel weer lang genoeg hihi
    groetjes linda

#4089236 Quote

Heeeeeeeeel herkenbaar!!
    Hier ook!!
    Lekker zelf laten aanmodderen, ik help pas als hij het vraagt (lees lief vraagt) dan help ik hem weer op weg, maar neem het niet over als het niet hoeft!!

Succes met je bolle boosje!

Gr MJ

#4089525 Quote

Inderdaad heeeeel herkenbaar. Ow wat wordt ik daar ook af en toe gek van. Vooral als ik net even geen tijd heb…
    Er wordt hier ook met vanalles gesmeten en geslagen als het niet lukt. Maar mama helpen mag helemaal niet. Nee het liefst 3 pakken pampers dragen, of een pak met 4 grote flessen cola. Wat een eigenwijsjes ook hè.
    Maar wel super trots zijn als iets lukt.
    En ja, met alles wil onze zoon nu ook imiteren, was ophangen, zuigen, poetsen etc, mama en papa overal mee helpen.
    Ik vind het ook wel heel schattig!

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct