Hoi Lies,
Mijn ervaring met een ruggenprik is ook heel positief.
Tijdens mijn eerste bevalling kon ik me heeeel slecht ontspannen, waardoor de weeen niet goed doorzetten. Na eerst thuis aangemodderd hebben, heb ik uiteindelijk in het ziekenhuis een ruggenprik, in combinatie met een weeen opwekkend infuus toegediend gekregen, wat een verademing na heftige, maar totaal niet produktieve rugweeen!
Binnen een uur had ik 10 ipv 5 cm ontsluiting.
Dankzij de pijnbestrijding had ik zelf genoeg kracht om goed te kunnen persen toen het nodig was en met 40 minuten was onze dochter geboren, zonder kunstgrepen.
Morgen ben ik uitgerekend van ons 2e kindje en ik heb al vroeg tijdens deze zwangerschap aangeven bij de verloskundigen dat ik bang ben dat ik opnieuw zelf de bevalling ophoud omdat ik me zo slecht ontspan. Er is mij toen beloofd dat ik echt niet onnodig lang thuis hoef te blijven en dat pijnbestrijding opnieuw zo geregeld is. Ik ben er erg blij mee!
Ik vind een beetje kort door de bocht om te stellen dat pijnbestrijding de kans op kunstverlossingen vergroot, zoals dat hier in dit Calvinitische land vaak gedaan wordt. Pijnbestrijding wordt Nederland meestal toegediend tijdens bevallingen die niet soepel verlopen, de kans dat zo`n bevalling zonder pijnbestrijding in een kunstgreep eindigt is dus ook altijd aanwezig. In mijn situatie heeft pijnbestrijding juist een ingreep kunnen voorkomen: omdat de onsluiting totaal niet opschoot, zag het er naar uit dat ik een keizersnede zou krijgen, dankzij de ruggenprik was dit nodig!
Groetjes Marieke