Ik heb bij de eerste uiteindelijk – na een hele zware nacht met eigenlijk alleen weeënstorm- gevraagd om iets.
Mij werd gezegd dat een ruggenprik kon, maar dat dat een verhoogd risico geeft op een vacuumverlossing en eventueel een keizersnee.
Ik heb toen voor iets met een “p”(sorry ik vergeet het steeds, maar dat is zo te vinden op google) gekregen. Dat zou de scherpe randjes eraf halen. Misschien is dat zo, maar die randjes moeten dan wel superscherp zijn geweest. Bovendien kan je er suf van worden, dus moest ik in mijn bed blijven.
Bij de tweede heb ik datzelfde ook vrij in het begin gekregen. Ze vertelden me later pas dat het wel de scherpe randjes eraf kan halen, maar het kan ook de bevalling bevorderen, waardoor je net zo goed weer meer pijn krijgt.
Bij de eerste ben ik trouwens alsnog na vaccumpoging geeindigd met een keizersnee. Ook een ruggenprik gehad en ik vond het zalig. Geen wee meer weg te puffen! Ik mocht niet bewegen met de prik, is natuurlijk zeer risicovol met een rug, maar ik weet nog wel dat ik even schrok van de prik en iets bewoog. Het ging allemaal goed, maar de anesthesist keek erg streng en geschrokken. De volgende keer (als het zo ver komt) vraag ik hem/haar nog beter aan te kondigen dat de prik komt om mij schrap te zetten. Ik ben helemaal niet bang voor naalden, maar in je rug zie je het niet aankomen en het was eigenlijk een reflex.
Verder is het zo dat de ruggenprik voor een spoedkeizersnede een ander goedje is dan als je het langer van te voren weet. Hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet. Bovendien kan het dan zijn dat ze met 8 cm de ruggenprik stop zetten i.v.m. het kunnen persen. Dan voelt de pijn misschien extra heftig.
Ik denk dat ik dat “p”-medicijn misschien wel weer vraag. Ik moet het denk ik ook maar bespreken.
Groetjes,
Tamar