Hi Quinta,
Ik heb ook een keizersnede gehad, mijn zoon is 2 1/2 en ik ben 24 weken zwanger.
Soms heb ik wel het gevoel dat het gebied rondom de snee gevoeliger is, maar echt pijnlijk niet. Dat heb ik trouwens al vanaf het begin en niet alleen met het zwanger zijn. Of dat nog gaat veranderen weet ik uiteraard niet.
Ook al heb je een ks gehad, je mag dan toch bij een tweede gewoon bevallen. Mits dat natuurlijk kan. Als de zwangerschap goed verloopt, er geen tekenen zijn dat er iets “mis” zou kunnen zijn (stuit of andere redenen), dan is een gewone bevalling het beste. Zeker omdat je 6 weken niks mag tillen, niet fietsen, auto rijden etc en jij er toch een ukkie rond hebt lopen! Wel moet je in het ziekenhuis gaan bevallen omdat er extra risico’s zijn op complicaties vanwege de buikwond die je hebt gehad. Ik ken (gelukkig) geen verhalen waarbij het niet goed ging, de bevalling na een eerdere ks, maar schijnt toch zo te zijn.
Ik probeer dit keer echt voor een gewone bevalling te gaan (vorige keer lag de kleine in een stuit en had ik geen weeën, was hij niet ingedaald en had een boedha houding). De vorige keer was ik 9 maanden lang erg bang om te bevallen, nu ben ik er heel rustig onder.
Mocht je je niet gerust voelen met het antwoord van je vk, ga dan even naar je huisarts. Die weet echt ook heel veel, al doen ze tegenwoordig geen bevallingen meer. Misschien kan hij of zij je meer gerust stellen.
Gr. Tamara.