Moeilijk zeg… mijn vriend werkt toevallig in de drugshulpverlening en door hem ben ik er wel achter gekomen dat het echt iedereen kan overkomen dus ik ben erg voorzichtig met oordelen. Het is denk ik het belangrijkst wat hij er nu mee gaat doen, gaat hij hulp zoeken, gaat hij ermee door etc etc. Ik kan me voorstellen dat je vertrouwen in hem tot het nulpunt is gedaald maar om zomaar iemand aan de kant te schuiven omdat hij een probleem heeft is ook wel heel erg heftig.
Je zegt heeft gebruikt, weet je of hij nu nog gebruikt, was het vorige week, een jaar geleden? Allemaal dingen die wel mee kunnen tellen bij je beslissing.
Het is zeker niet goed voor de baby, al die stress. Maar ik vind het moeilijk om je te adviseren wat je zou moeten doen, het is helemaal afhankelijk van wat je voor hem voelt. Je bent zwanger van je tweede kindje met hem dus neem ik aan dat je echt wel van hem houdt. Misschien is een time-out wel even goed. Wat afstand nemen van de situatie, hij de ruimte om te werken aan zijn probleem (want dat is het, eenmaal drugs gebruiken betekent wel dat het niet ineens over is, of dat de verleiding niet blijft…kans op terugvallen zal hij blijven houden, zeker met de stress die een zwangerschap ook voor mannen meebrengt) en jij de ruimte om je volop te concentreren op je zwangerschap, ontspannen en je baby..
Jeetje meis, ik hoop echt dat je goed nadenkt over welke keuze je maakt. Ik snap ook dat je ouders zoiets zeggen want ze zijn bezorgd om hun dochter maar laat het alsjeblieft niet gebeuren dat andere mensen voor jou gaan bepalen wat je moet doen of welke keuzes je moet maken. Praat vooral veel met je vriend, eis volledige openheid en eerlijkheid en tja, kies voor je gevoel (altijd zo makkelijk gezegd maar ja)
Neem er ook de tijd voor, je hoeft niet morgen te besluiten of je verder gaat met hem of niet. Luister naar je lichaam, als je lichaam door de harde buiken etc zegt dat een time-out nu even beter is dan is dat maar zo. Hoe moeilijk het ook is.
Heel veel wijsheid en sterkte gewenst, ik hoop dat jullie er samen uitkomen.