Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

1367335 Obstipatie

• Auteur

Hey meiden
    Sorry even een minder fris onderwerp 😉
    Indy heeft vanaf haar geboorte al last van haar darmpjes. Als baby had ze vaak krampjes en soms harde ontlasting.
    Het is een tijdje goed gegaan maar nu is het wer geregeld mis. In de maand heeft ze ongeveer een week last van hele harde ontlasting. Dan geven we bv roosvicee laxo en extra kiwi’s en dan gaat het weer een tijdje beter. Nu is het helaas al een week of twee mis.
    Het is heel zielig, dan huilt ze heel hard als ze moet.
    We proberen haar extra vezels te geven en laxo, maar omdat ze niet helemaal fit is eet en drinkt ze weinig dus werkt t niet…
    Ben gister al naar de apotheek geweest en die adviseren toch naar de ha te gaan.
    Dat doen we dan maandag maar ik vroeg me af of jullie in de tussentijd nog extra tips hebben want t is zo zielig!!! Is het herkenbaar?

Bedankt, groetjes Savita

#4122693 Quote

hoi

karlijn heft ook al vanaf haar geboorte last van obstipatie gehad en wat bij haar heel goed hielp was vel vruchtensappen en ze heft de eerste maanden van d’r leven 5 x per dag lactulose gehad
    verder wilt wat groene of vloeibare zeep helpen als je t inbrengt
    dit verzacht en versoepelt d’r poepgaatje een beetje zodat t makkelijker eruit komt heb deze tip gekregen van t cb en t hielp goed )

succes met je meisje wnt t is echt zielig als ze niet kunnn

groetjes maurilla

#4122694 Quote

hoi

karlijn heft ook al vanaf haar geboorte last van obstipatie gehad en wat bij haar heel goed hielp was vel vruchtensappen en ze heft de eerste maanden van d’r leven 5 x per dag lactulose gehad
    verder wilt wat groene of vloeibare zeep helpen als je t inbrengt
    dit verzacht en versoepelt d’r poepgaatje een beetje zodat t makkelijker eruit komt heb deze tip gekregen van t cb en t hielp goed )
    inmiddels is karlijn eroverheen gegroeit

succes met je meisje wnt t is echt zielig als ze niet kunnn

groetjes maurilla

Hannah38
    Bijdrager
    #4122698 Quote

Ja, erg herkenbaar! Leah heeft haar hele eerste jaar en nog even daarna enorme darmkrampen gehad, en erg veel moeite met poepen.
    Laxo geprobeerd en zelfs kort even lactulose, maar dat hielp niet echt.
    Uiteindelijk heeft het toch ook te maken gehad met haar allergieën; toen deze langzamerhand naar de achtergrond verdwenen, ging het poepen ook steeds beter.
    Hier kregen we de tip om een klein scheutje olie bij haar groente- of fruithap te doen. Verder zou peer en kiwi mogelijk laxerend kunnen werken, dus ze heeft veel peer en kiwi gehad toen, het leek enigszins verlichting te geven (maar pas op, sommige kids zijn weer allergisch voor kiwi…..).
    Het blijft een heel gepuzzel, ik weet hoe zielig het kan zijn. Hoop echt dat Indy snel wat makkelijker kan ontlasten. Inderdaad: vooral veel drinken…. maar dat doet ze dus niet zo best…?
    Ik voegde overigens veel water toe aan bv. haar groentehap of fruithap……
    Sterkte ermee!!

#4122714 Quote

Ik ga even mijn stukje van het zomer 2006 forum opzoeken en kopieeren voor je… Moment!
    (Ben te lui om het verhaal nog eens te doen, sorry!)

#4122716 Quote

Hey!

Het had zomaar mijn verhaal kunnen zijn! Ware het niet dat het met Thomas al speelt vanaf voor zijn eerste verjaardag!!! Ook net als bij jou begonnen met een harde keutel die pijn deed. En sindsdien is het drama. Thomas perst ook niet die knijpt alles zo hermetisch af, dat die bonk ook echt kogelrond is. Thomas poept ook bar weinig… En net als bij jullie is het drama als ie moet. Hij drentelt alleen maar rondjes om zijn as, is volledig in zichzelf gekeerd en houdt nog steeds wanhopig zijn poep op! Ik heb dan elke keer weer tranen in mijn ogen als ik mijn kereltje zo zie hoor. In die dagen is hij ook niet te genieten, maakt ruzie, eet niks, ziet eruit als een lijk, en wil alleen maar hangen op schoot. Als de ” bonk” er eenmaal uit is, is het ook gelijk weer goed. Is het weer helemaal ons eigen lieve manneke.
    Je moet het niet negeren hoor, ze moeten weten dat ze gewoon altijd bij mama terecht kunnen, ook met “auwe poep”! Wat wij wel doen, is er geen drama van maken. Als hij zegt dat ie “auwe poep” heeft, zeggen wij: doe ‘em er maar uit dan! Op een lieve vriendelijke manier. verder niks. Als ie gaat drentelen en gillen weten we al hoe laat het is, maar blijven rustig en zeggen tegen ‘em: doe de poep er maar uit lieverd. goed persen. en verder weer niks. Als ie dan even rustig stil staat, bieden wij hem aan om even lekker te vrijen met een van ons. Gewoon om hem te laten weten dat ie bij papa en mama kan zijn met zijn poep.
    En heel niet pedagogisch waarschijnlijk, en ook niet fris, maar Thomas mag (als ie wil!) altijd meekijken als ik moet poepen, WHAHAHHA! Kan ie zien hoe het moet en dat het bij mama ook soms niet vanzelf gaat, hihihi, maar dat mama wel poept! Hier was het zo erg laatst dat er gewoon een stuk darm mee naar buiten kwam, wij kijken soms of ie niet blijft hangen en helpen dan door de bonk mee naar buiten te drukken…
    Thomas heeft nu ook zakjes forlax, en movicolon, en lactlulose. Wij proberen een evenwicht te vinden in die medicatie hoe onschuldig ook. Is de bonk eruit, dan houden we het een paar dagen dun en dan bouwen we weer iets af. Word het weer dikker dan voeren we alles weer iets op, en als het echt niet wil helpen we hem op gang met een microlax…

Volgens onze huisarts hoef je nog helemaal niet te beginnen nu aan zindelijkheids training, ze zijn er dus gewoon nog niet aan toe! Wat je wel kunt proberen is hem zindelijk te krijgen met plassen.
    Ik hoop dat mijn verhaal je een beetje steun geeft, ik weet hoe vreselijk het is, echt waar!
    Sterkte ermee, en anders gewoon weer even hier van je af schrijven, kom ik je mentaal steunen!

Liefs, marieke

#4122851 Quote

Hoi,

Myrthe heeft het soms. De tip die ik kreeg…. Geen banaan, wit brood e.d.

Wel druiven, ontbijtkoek, pruimen, bruin brood, veel sap, peer, krentjes.
    Is allemaal tijdelijk. Myrthe heeft ook een tijdje lactuosesiroop gekregen, maar ik ben er beetje tegen om medicijnen te geven op zo’n jonge leeftijd. Zeker de darmen zijn nog niet helemaal ontwikkeld. Als je dan al (toen was Myrthe 3 maanden) alles overneemt met medicijnen, dan worden darmen alleen maar lui.
    Nu zijn ze wat ouder en ik zou er zeker naar laten kijken.
    Succes

Irene

reisa
    Bijdrager
    #4122972 Quote

Vooral vocht is belangrijk. Al die vezels verstoppen alleen maar als ze niet genoeg vocht binnenkrijgt. Misschien iets wat je normaal niet zou geven, omdat het te zoet is.
    Sterkte!

#4123460 Quote

Bedankt meiden voor jullie tips!
    Het probleem is idd dat ze ook niet veel wil drinken. Dus alle trucs uit de kast zoals met een rietje of een pakje drinken of mama’s beker enz enz.
    Vandaag bij de ha geweest en ze heeft ons doorverwezen naar een osteopaat. Heb donderdag een afspraak staan, dus ik ben benieuwd.
    Ik wilde graag voor nu meteen een oplossing maar de ha zei dat dat dan een clysma zou worden en dat dat ook traumatisch zou zijn dus daar heb ik maar vanaf gezien… Afwachten maar tot donderdag.
    Net trouwens weer een hele bevalling gehad weer met wat bloed, zo zielig!!!! Maarja ze is t weer kwijt voor vandaag :-$
    Verder proberen we inderdaad alles al wat jullie ook opperen.
    Ik laat wel weten hoe het is gegaan.

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen