Hoi Mariska,
Hier nog zo’n peuter die zijn taak als peuterpuber zeer serieus neemt. Ook hier is alles ‘nee’, wil ik ‘selluf doen’, ‘ikke ook’ en alles daarom heen.
Ook hij vraagt aandacht als ik met Tim bezig ben. Schreeuwen is zijn manier om aandacht te vragen net zoals alles doen wat niet mag.
Ook ik zit soms met mijn handen in het haar en het tellen tot 10 is een dagelijkse bezigheid geworden.
Wat bij Sven helpt is continu contact houden, ook al ben ik met Tim bezig. Dus als ik Tim de fles geef en Sven wil zelf spelen dan vraag ik heel de tijd hoe het gaat, geef hem complimentjes en stimuleer hem om verder te spelen. Ook mag hij mij met van alles en nog wat meehelpen, de was doen, stofzuigen, koken. Zo krijg ik nog wat gedaan in het huishouden (ook al gaat het natuurlijk langzamer) en hij voelt zich een hele vent.
Het kost allemaal veel energie en de ene dag gaat het beter dan de andere dag maar het helpt wel.
En o ja, net zoals Debby zegt, blijf consequent, ook al heb je er niet altijd zin in. Bij ons is schreeuwen 1 waarschuwing, daarna in de stoel tegen de muur. Als hij brutaal is, 1 waarschuwing en daarna tegen de muur. Als hij boven iets doet wat niet mag, gaat hij in zijn bed (daarom heeft hij nog even zijn ledikant, haha!). Ik kies dus wel voor iets waar hij niet weg kan lopen. Voorheen zette we hem in de hoek maar dat was een eindeloze strijd en daar had ik niet altijd tijd voor met een pasgeboren baby. Dus nu is het de stoel en zijn bed (bed probeer ik zo weinig mogelijk want dat moet eigenlijk iets fijns blijven).
Google maar eens op ‘peuterpuberteit’ dan kom je van alles tegen. En………. dan besef je gelukkig dat je niet de enige bent met zo’n kindje….
Succes!
Groetjes,
Maike