Wij zijn ook een hele poos met onze kleine man aan het sollen geweest. Ik probeerde (op advies van het cb) de nachtvoeding af te bouwen door steeds minder voeding in de fles water te doen. Gevolg, een mannetje dat rond zijn eerste verjaardag nog drie keer per nacht gilde. En als hij dan gedronken had, ging hij nog vrolijk even door. Op een gegeven moment toch maar weer ‘volledige’ voedingen gemaakt, dus 180 cc water met 6 scheojes, en binnen een maand was hij terug op 1 keer per nacht wakker (als je 23.00 uur niet meetelt, maar dan slaap ik toch nog niet). Ook nog niet helemaal super, maar in vergelijking met een maand of drie geleden voel ik me al stukken fitter. En rond de kerst is hij zelfs begonnen met af en toe doorslapen.
Misschien voor jullie ook een idee?? En anders misschien eens expirimenteren met meer of minder dekens, het bedje op een andere plek, een nachtlampje aanlaten, ergens voor je gaat slapen nog een schone luier ( om maar eens wat te noemen wat ik allemaal geprobeerd heb). Wat je ook probeert, probeer één ding tegelijk (zodat je ook weet welke verandering helpt) en probeer het minimaal drie of vier dagen.
Succes, enne…als je er helemaa doorheen zit, vraag eens of ze niet een nachtje bij opa en oma nag logeren. Ja ja, ik weet het, je voelt je schuldig omdat je een nachtbrakertje aflevert, maar geloof me, af en toe een nacht doorslapen doet wonderen voor je geduld. Want kindjes voelen jou feilloos aan, en als jij rustiger reageert doordat je wat uitgeruster bent, kan dat zomaar van invloed zijn op haar slaapgedrag.
Laatste tip (als het kan) probeer met je partner af te spreken dat hij ook eens een nacht ‘waarneemt’ zodat jij (eventueel met oordopjes) even bij kunt tanken.