Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

1389909 Bloedverlies

• Auteur

hallo,weer een nieuw lid van het forum die zeer graag zwanger wil worden, met een vraag: op 1 januari ben ik gestopt met de pil 🙂 een par dagen later de 4e werd ik ongi.helemaal goed, en erna hebben we flink geklust. maar de 14e kreeg ik ineens bruin bloedverlies, 1 dag maar en daarna niets, maar vandaag kwam er weer wat slijn met bruine rotzooi. mijn volgende NOD is de 27e, herkent iemand iets hiervan? of is dit door het ontpillen?

#4145306 Quote

dit heb ik ook gehad maanden lang! erg vaag, ik had dan ook geen normale cyclus meer.
    ik dacht ook door het ontpillen!

liefs

#4145363 Quote

hi,

leuk dat je mee komt kletsen, lees onderstaand bericht even door, heb ik ook gedaan als ik dat lees dan denk ik dat je baarmoederslijmvlies bedoeld

Zwangerschap na pilgebruik

Werking van de pil

De pil bevat hormonen die jouw eigen cyclus plat leggen. Er gaat een signaal naar je hersenen (hypofyse) en daardoor heb je geen eisprong meer. Omdat je na drie weken pil een week stopt wordt wel het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dit lijkt dus op een gewone menstruatie, maar is eigenlijk een “onttrekkingsbloeding”. (De pil legt niet alleen de eisprong stil maar maakt ook het baarmoederslijmvlies minder toegankelijk voor spermacellen).
    Als je stopt met de pil kan het een poos duren voordat je eigen cyclus weer op gang komt. Je hypofyse moet weer op gang komen en de eierstokken weer gaan aansturen, zodat je weer een eisprong krijgt. Bij sommige vrouwen gebeurt dit meteen al in de eerste cyclus na de pil. Bij anderen kan het maanden duren.

Geduld

Er gaan veel verhalen rond van vrouwen die meteen zwanger worden na stoppen met de pil. Dit zijn echter uitzonderingen! Wat veel vaker gebeurt is dat het maanden duurt voor je eigen cyclus op gang is. Je kunt in het begin heel lange cycli hebben (meer dan 7 of 8 weken en er zijn nog wel langere cycli bekend). Deze cycli zijn meestal anovulatoir, dat wil zeggen, dat er geen eisprong is geweest. Op een gegeven moment stoot je baarmoeder toch het opgebouwde baarmoederslijmvlies af en dat interpreteer je dan als menstruatie. Op een gegeven moment krijgt de hypofyse wel weer door dat ie aan de slag moet en komt er weer een eisprong. We zien vaak dat je cyclus het eerste half jaar na pilgebruik erg onregelmatig is, met meestal lange cycli. Na een half jaar is het meestal wel genormaliseerd. Maar bij sommige vrouwen duurt het meer dan een jaar!

Wat te doen bij een lange cyclus?

Zeker de eerste cyclus kan dus heel lang duren. Je hoeft je daar geen zorgen om te maken. Je mag gerust 8 weken wachten op een ongesteldheid. Langer ook, het kan geen kwaad. Als je het zelf vervelend vindt kun je een afspraak maken met je huisarts. Deze kan je eventueel medicijnen geven om een menstruatie op te wekken. (Dit is dan wel weer een menstruatie zonder eisprong). Dit is bekend als de zogenaamde Primolut kuur.

Hoe langer pilgebruik hoe moeizamer de cyclus herstelt?

Dit is niet officieël bewezen, maar we zien toch vaak dat vrouwen die langer dan een paar jaar de pil hebben gebruikt meer moeite hebben met het weer terugkomen in een normaal menstruatieritme. Je lichaam is heel lang in een onnatuurlijke situatie geweest omdat het geen eisprong had. Voordat dat weer op gang komt kan dus echt een poos duren.

Wanneer duurt het te lang?

Je mag je lichaam een jaar de tijd geven om weer een normale cyclus met eisprong te krijgen. Onder normaal verstaan we: een cyclus tussen de 21 en 35 dagen met minimaal 2 dagen helderrood bloedverlies.
    Als je dat te lang vindt duren kun je contact opnemen met je huisarts.

Verwachtingspatroon bijstellen

Na stoppen met de pil direct zwanger worden kan wel, maar is eerder uitzondering dan regel. Raak dus niet in paniek als je nog niet zwanger bent na 3, 6 of 9 maanden!

Mag je meteen zwanger worden?

Ja, je mag meteen zwanger worden na pilgebruik. Vroeger zeiden we dat je eerst een paar maanden moest wachten zodat je weer een regelmatige cyclus hebt en dan kunnen we beter berekenen hoe ver je zwanger bent. Maar tegenwoordig krijgt iedereen een termijnecho, dus je mag meteen “onbeschermd” vrijen. Het enige is dat je jezelf in onzekerheid brengt als je menstruatie wegblijft. Komt dat nu door het ontpillen of ben je zwanger? Regelmatig een zwangerschapstest doen biedt dan duidelijkheid.

Symptomen van “ontpillen”

Veel vrouwen hebben last van bepaalde klachten na stoppen met de pil.
    Deze klachten hebben te maken met het verdwijnen van de pilhormonen en het op gang komen van je eigen normale hormonale situatie. De klachten kunnen heel uiteenlopend zijn. Soms lijken ze op zwangerschapsklachten. Klachten geven NOOIT de garantie dat je wel of niet zwanger bent, ga daar dus niet op af. Wacht gewoon op je ongesteldheid, of doe een zwangerschapstest als dat je te lang duurt.

Zwanger tijdens pilgebruik

Heel soms komt het voor dat je zwanger wordt tijdens pilgebruik. Dat komt meestal doordat je een keer de pil bent vergeten. Sommige vrouwen zijn zo vruchtbaar dat na 1 dag een vergeten pil er meteen een eisprong is! En als je dan net vrijt kun je dus zwanger worden. Soms ook is de dosering van de hormonen in de pil voor jou te laag, dan legt de pil jouw cyclus niet helemaal stil en heb je dus toch een eisprong en kun je zwanger worden. Je hoeft hier niet bang voor te zijn, het zijn echt uitzonderingen. Maar net als andere anticonceptiemiddelen biedt de pil dus geen 100% garantie tegen zwangerschap.

Geschreven door Mirjam Zwaal, verloskundige

#4145467 Quote

dank jullie wel, afwachten dus maar en hopen dat het ontpillen niet te lang duurt 🙂 gek genoeg heb ik dat bij de vorige zwangerschap niet gehad, en nu dan wel. ik hou jullie op de hoogte!

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct