Hoi Mariette,
Wat vervelend voor je! Ik werk als HR Adviseur en weet dus wel een beetje hoe dit soort dingen werken. Ik heb zelf ook een aflopend contract per 1 juli, maar ik heb goede hoop dat het verlengd wordt. Je werkgever is niet verplicht om je contract te verlengen bij een zwangerschap, maar het is natuurlijk wel netjes. Het ligt er ook een beetje aan hoe lang je er al in dienst bent en wat ze tot nu toe van je hebben kunnen zien. Als die periode eigenlijk wat aan de korte kant is, kiezen werkgevers er nog wel eens voor om het zekere voor het onzekere te nemen en een contract te beëindigen. Wat natuurlijk ontzettend vervelend is voor jou in dit geval! Ik kan me voorstellen dat je je hier druk over maakt en dat het een extra zorg oplevert. Gelukkig heb je straks wel recht op een WW-uitkering, dus je komt niet helemaal zonder geld te zitten. Maar nogmaals, ik begrijp dat dit heel vervelend voor je is.. Ten aanzien van het versturen van een geboortekaartje: jouw werkgever regelt als het goed is nog wel jouw zwangerschapsverlof (uitkering) bij het UWV en zij zullen jou vragen een geboortekaartje op te sturen als ‘bewijs’ van de bevallingsdatum, of ze vragen jou om het rechtstreeks naar het UWV toe te sturen. Dus tsja, ondanks dat het niet voelt alsof ze het ‘verdienen’, is het wel belangrijk dat dat goed geregeld wordt!
Ga lekker je zinnen verzetten vanavond en iets leuks doen, dan maak je toch nog iets leuks van je dag!
Sterkte!
Blossom