Hi Sarina,
Ik ben benieuwd of je je dochter nu wel of niet mee genomen hebt. Allereerst nog gecondoleerd.
Ik heb geen eigen ervaring. Mijn vader overleed toen mijn zoontje 4 maanden was. Mijn nichtje was toen net 4 geworden. Zij wist al ruime tijd dat opa erg ziek was en hij niet meer beter zou worden. We hebben haar er erg bij betrokken, ook de laatste dagen toen mijn vader in slaap was gebracht. Wij waren bijna 24 uur per dag bij hem en zij dus ook. Ze heeft tekeningen voor hem gemaakt en zo. Mijn vader is thuis opgebaard en zij is daar ook alle dagen bij geweest. Ze heeft tegen hem gepraat en naast hem op zijn bed gezeten.
Wij hebben het idee dat dit heel goed voor haar verwerking is geweest. Als er nu een opa of oma zou overlijden (mijn zoon is bijna 3) zouden wij het ook weer zo doen, als hij dat zou willen. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je naar je kindje kijkt. Als ze opa ziet en ze wil niet, laat haar dan. Zorg er voor dat iemand haar tijdens de dienst kan opvangen. Bij de dienst van mijn vader begon mijn zoontje keihard te huilen toen de muziek begon. Mijn schoonmoeder is met hem naar de koffie ruimte gegaan. De dienst hebben wij op video opgenomen, zodat zij die toch later nog kon zien.
Voor jou komt dit antwoord te laat, maar misschien dat anderen er nog iets mee kunnen.
Gr. Tamara.