Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

straks een baby en werken, hoe zien jullie dat?

• Auteur

Hoi Sweetwicca,

Ik ben zwanger van mijn tweede, dus wat ervaring heb ik al. M’n dochter is met 5,5 maanden naar het KDV gegaan. Ik werk 40 uur per week en begin al om 7 uur, zodat ik de kleine eerder kan ophalen. Mijn man brengt haar om 9 uur naar het KDV en werkt ’s avonds langer door.
    Het eerste jaar was heel erg zwaar omdat ze op het KDV elke ziekte (vooral bronchitis) meekreeg. Het heeft me bijna al mijn vrije dagen gekost. Het tweede jaar gaat daarentegen stukken beter. Ze is bijna nooit ziek en heeft het gelukkig ook erg naar d’r zin op het KDV, maar ik moet wel toegeven dat het me zwaar valt om elke morgen om 1/2 6 op te staan.
    Het enige wat ik gemerkt heb is dat als ik regelmatig sport, ik het heel goed kan volhouden. Als ik niet regelmatig sport, dan ben ik veel eerder moe en ziek.
    Ik denk dat ieder voor zich moet afwegen wat kan en wat niet. Wat ik wel gemerkt heb bij collega’s is dat degenen die het snelst terug zijn en meer uren draaien het op de 1 of andere manier makkelijker vinden dan degenen die langer weg zijn en met minder uren beginnen. Daarna minderen kan altijd nog.
    Liefs,
    Meinke

Esk
    Lid
    #4160946 Quote

Hoi Sweetwicca,

HR manager is “Human Resources Manager” oftewel Personeelszaken, maar dan sjieker geschreven :-).

Ik werk nu 40 uur, mijn man ook. Mijn man wil vanwege carrierekansen niet minder gaan werken, dus ga ik na de zwangerschap 24 uur werken. Die 16 uur minder ga ik de eerste tijd opvangen met ouderschapsverlof (voor 1 jaar en 3 maanden). Daarna wil ik vermindering van contracturen, maar dat is nog ver weg. Ik ga op maandag de hele dag werken en dan dinsdag t/m vrijdag iedere ochtend. Ons kindje gaat dan naar het kinderdagverblijf, dat leek ons de meest handige oplossing omdat je dan in ieder geval zeker opvang hebt. Gastouders kunnen ermee stoppen, opa’s en oma’s wonen of niet in de buurt of willen niet structureel oppassen.

Aan deze verdeling zitten voor- en nadelen, maar uiteindelijk moet in de praktijk blijken hoe het echt gaat.

Qua kosten, volgens mij zijn er sites die aangeven hoeveel een kind “gemiddeld” kost. Kijk maar ’s op deze site van het NIBUD: http://www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/kosten.html
    Verder denk ik dat het heel erg afhankelijk is van hoe je er mee omgaat: wil je alles splinternieuw of alleen die dingen die je belangrijk vind? De grootste kosten liggen bij ons in de kinderopvang, zoals wij nu in kunnen schatten. Zo lang je verstandig omgaat met het geld dat je hebt, komt het wel goed.

Groetjes, Esk

#4161514 Quote

hoi,
    Bij ons is het (ook)best moeilijk te regelen. Ben zwanger vd eerste. Ik zit in de opleiding voor verzorgende en moet daar minimaal 24 uur voor blijven werken. Maar dat lijkt me wel te doen (werk nu 32 uur en ga voorlopig dus 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen) Ik werk dus onregelmatig, maar mijn man ook! We hebben elke maand een ander rooster, zie daar maar eens een KDV voor te regelen! We hebben er 1 gevonden waar we een maand van te voren ons rooster kunnen doorgeven. We kiezen voor 1.5 of voor 2 dagen pw KDV. We zien straks pas of het haalbaar is voor ons. De weekenden waarin we werken laten we opvangen door onze ouders. En doordeweeks waar we nodig hebben ook. Lang leven de opa’s en de oma’s! gr chris

#4165775 Quote

Hallo DAmes, dank je voor alle reacties

Ik heb het een en ander nu wat duidelijker. ik heb een gastouder gevonden, die is minstens de helft goedkoper dan het kdv en dichterbij, makkelijker, flexibeler etc. kdv had nog geen prijzen gemeld maar die weet ik dus inmiddels, voor flexplekken en zo is het dubbele van een gastouder. voorlopig houden we het er maar bij ons 1e plan, half september tot december werk ik 32 uur en kijken we hoe het gaat. we krijgen nu veel kleding en luiers enzo die anderen over hebben, altijd ideaal. en als de baby er is komen we er zelf achter of borstvoeding en kolven een optie is, of goedkope luiers kan of allergieen een rol meespelen. en kijken hoeveel kinderbijslag, opvangtoeslagen enz je krijgt, En hobbies/merkkleding en vakanties hebben we al niet hoor. enige probleem is dat we net een huisje gekocht hebben en net samenwonen, en maand later zwanger dus onze reserves hadden we in het huis gestoken en babyspullen en trouwen nu. als we alles nu over meerdere jaren verdeeld hadden zoals bijna heel nederland doet hahaha dan was het soepeler gegaan. Maar we redden ons en hebben meer dan ons hartje begeert

groetjes

Linsey Vermeulen
    Bijdrager
    #10084570 Quote

Hallo dames en/of heren,

Mijn vriend en ik willen graag een kindje. Hij is 26 en ik 24. 

Hij werkt 40 uur in de week en ik 32 uur.

Hoe doen jullie dat? Blijven jullie zoveel werken zoals nu of minderen jullie? 

Willen ons eerst verdiepen voordat we gaan proberen :).

Groetjes van Linsey

MamavaneenBeebie
    Bijdrager
    #10084573 Quote

Wij werkten 40 en 36 uur. Mijn man heeft 1 dag ouderschapsverlof, ik ben 24 uur gaan werken. We zijn er qua loon wel op achteruitgegaan, maar we hebben hele lage maandlasten. Daar hebben we bewust voor gekozen. Liever allebei meer aandacht aan ons gezin geven, dan een groot huis en dikke spaarrekening. 

Voor ons is het prima zo. Volgens mij moet je echt naar je eign situatie kijken. Wat zijn je maandlasten nu, en reken er extra bij voor straks. Ongeveer €30 luiers per maand, flesvoeding eigen merk €25 per maand, extra wasjes draaien €5 per maand(ruim gerekend) dat soort dingen. 

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct