Hallo Larissa,
Helaas hebben wij dezelfde keuze moeten maken als jullie.
Onze eerste zwangerschap is afgebroken en bij 21wk+5dgn is onze dochter Ninthe* geboren op 18-11-2006.
Wij kwamen er bij de 20-weken echo achter dat Ninthe* de ergste vorm van Spina Bifida (open ruggetje) had in combinatie met een waterhoofdje.
Ze zouden niks voor haar kunnen doen, en bij geboorte na een voldragen zwangerschap (wat wel een vroeggeboorte zou worden ivm waterhoofdje) zou ze maximaal 3 dgn leven en overlijden of door de pijn of door de medicatie hiertegen.
Wij vonden dat we geen keuze hadden, we wouden geen kindje die zo zou moeten lijden en vandaar hebben wij toen de zwangerschap afgebroken.
Ninthe* is na een bevalling van 46 uur geboren en een uur na de bevalling overleden.
De zwangerschap van Nova (21 mei 2008 geboren) vond ik een hel, ik vond het eng, heb heel veel echo’s gehad en de uitgebreide echo hadden wij ook met 16 weken, ondanks dat je blij bent dat ze daar niks vreemds op zagen was ik niet gerust. Eerst in mijn armen en dan geloven.
Mensen zeiden continue “geniet er nou van, alles is toch goed” maar zo werkt het helaas niet, het onbezorgde is je afgenomen, je moet leren leven met een onmenselijk verdriet en dat leg je niet even naast je neer….
Ik zelf ben nu 38 weken zwanger van een zoontje, ik heb meer van deze zwangerschap kunnen genieten maar voor elke echo sliep ik een week heel slecht.
Nu ik aan het eind ben haal ik soms de engste dingen in mijn hoofd, en daarom geldt weer…eerst in mijn armen hebben…er kan zoveel gebeuren, het is zoiets kwetsbaars een zwangerschap en absoluut niet vanzelfsprekend.
Ik wens jou een hele goede zwangerschap toe, met een prachtig gezond wonder….en beleef deze zwangerschap zoals jullie je daar goed bij voelen.
Ik kan alleen als tip meegeven dat als je je zorgen maakt, bel…een echo is zo gemaakt en mijn gyn zei altijd, het is de enige manier om je een beetje gerust te kunnen stellen in deze langdurende weken…
Knuffels en liefs Randy