Ik ben bij mijn eerste op zwangerschapscursus geweest. Zoals je uit de berichten hierboven al kunt begrijpen. Je moet er wel een type voor zijn.
Ik heb de cursus zwanger compleet gedaan(stichting jeugd en gezin 10 lessen 27,-). Ik vond het geweldig, niet zozeer om de oefeningen en het puffen enzo. Gewoon lekker als zwangeren onder elkaar kletsen over je kwaatjes, praten over je onzekerheden enz. En als met al, heb ik er stiekemweg wel wat aan gehad. Door het doen van de oefeningen en de lessen over de volgorde van gebeurtenissen tijdend de bevallen, ging ik ontspannen vol zelfvertrouwen de bevalling in.
De ene vrouw die snapt dat bevallen gelijk en de natuurlijke instinkten gaan aan het werk bij de eerste wee.
Mijn moeder en schoonmoeder vertelden dat ze bij de derde/vierde geen zwangerschapscursus meer hadden gedaan (logisch) en toen het puntje bij het paaltje kwam wisten ze niet meer hoe ze moesten puffen en persen.
En ik heb aan de cursus natuurlijk ook een aantal fijne vriendinnen over gehouden waarmee ik nu (na 1,5 jaar) nog regelmatig “hyve” contact heb en eens in de zoveel maanden bij elkaar kom. Vooral na de bevalling was dat fijn, en je sleept elkaar door alle baby-kwaaltjes en probleempjes heen.
Of ik het nu bij de 2e weer zou doen…weet ik niet, het wordt toch niet zo gezellig en bijzonder als de vorige keer. Misschien bij de 3e wel weer, gewoon omdat na een dagje moederen ik er wel eens een avondje eruit wil 😉