Dag allemaal,
Ons zoontje Jurre van vier maanden is heel happy en groeit redelijk (cb is tevreden). Wat ons echter zorgen baart is het drinkgedrag van Jurre. Ten eerste weigert hij afgekolfde melk uit een flesje te drinken; hij sabbelt wat op de speen, drinkt misschien 10 cl. en dat is het dan wel weer. Vervolgens is hij weer een paar uur tevreden! Ten tweede drinkt hij ’s nachts erg vaak (meestal twee voedingen tussen 23.00 en 06.00 in, dus bv. 01.30 en 04.00).
Zijn drinkbehoefte lijkt ’s nachts dus groter dan overdag. Overdag kan hij soms wel 6 uur teren op 1 borstvoeding (en 10 cl. uit een flesje…), maar ’s nachts is het een wonder als hij 3 uur doorslaapt. De vraag is nu of wij iets fout doen, en zo ja, wat dan. Want voor mijn vriendin (die ook weer met werken is begonnen) is dit allemaal nogal slopend!
Even wat meer informatie: Jurre krijgt voeding op verzoek. Gezien zijn dorst (of is het wat anders??) in de nacht komen we meestal op 7 à 8 voedingen per etmaal; als daar 1 of 2 flesjes bij zitten laat hij die dus grotendeels schieten, daarmee kom je op 5-6 voedingen – en dat is volgens mij normaal voor deze leeftijd. Als hij een etmaal enkel borstvoeding krijgt, drinkt hij wèl 7-8 keer, want de borst laat hij niet zomaar aan zijn neus voorbij gaan… Uiteraard weten we niet hoeveel hij dan aan de borst drinkt. Het kolven levert meestal 100-200 ml. op, dus dat doet vermoeden dat Jurre dat ook ongeveer opdrinkt. Grof gezegd dus minimaal 700 en maximaal 1600 cc per etmaal. Dat lijkt ons ongeveer wel te kloppen.
Wie herkent dit, en wat zou er aan de hand kunnen zijn? Overigens slaapt Jurre ’s nachts uitstekend (slaapt direct weer in na het voeden), maar overdag meestal maar blokjes van 1 à 1.5 uur. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft (en wat dan de kip en wat het ei is).
Veel dank vast voor jullie reakties! Ik ben benieuwd!
Groeten van Luuk