Meid,
Ik herken je piekeringen wel! Alleen ik heb nog geen helemaal geen reden om te piekeren! Ik snap je angsten heel goed. Je wilt het zo graag en het komt maar niet! Ik heb zelf een meisje van 1,5 jaar en we willen nu graag een tweede. We zitten in ronde 3… en ik kan me al suf piekeren of het wel weer zal lukken. Allerlei gekke scenario’s waarom het niet lukt zijn al duizend keer door mijn hoofd gespookt. Ik kan het nog redelijk goed van mij af zetten, want ik heb geen reden om zo te denken… ik zit nog niet in ronde 11.
Vrienden van ons werden ook niet zwanger. na anderhalf jaar gingen ze eindelijk naar de huisarts. Na onderzoeken bleek er eigenlijk niets aan de hand, behalve dat hij iets minder zaadcellen dan gemiddeld had… de kwaliteit was prima. Ze zijn bij de eerste poging kunstmatige inseminatie zwanger geraakt. Ze zijn zo blij en hebben nu al 2 positieve echo’s gehad. Geef de moed niet op, maar tob ook niet te lang door. ga gewoon naar de huisarts en zeg dat je een jaar bezig bent. Het kan soms maar iets kleins zijn!
Jullie droom mag je nog niet opgeven… maar een heel klein percentage blijft echt kinderloos. En er zijn veel stellen die gewoon wat langzamer zijn… 90 % wordt binnen een jaar zwanger, 8 % in het tweede jaar, 1,5 % na behandeling en de rest wordt nooit zwanger. De kans dat het lukt is dus vele malen groter.
Andere vrienden van ons waren voor hun eerste kindje in rond 1 zwanger en bij hun tweede kindje in ronde 14! Dus dat zegt allemaal niks.
Tip: vrij om de twee/drie dagen… dit is voor de zaadkwaliteit veel beter… te vaak klaarkomen vermindert het aantal zaadcellen en dus wordt de kans nihil. En jij hoeft echt niet bang te zijn dat de zaadcellen je eitje niet bereiken want zaad kan 3 tot 7 dagen overleven in je baarmoeder!
Zet m op…. en huil af en toe alles er maar eens uit, maar geef de moed niet op!
xx