@Chrizzy: op mijn borstvoedingscursus zeiden ze juist dat je niet moet beginnen met een voedingskussen. Omdat je baby dan al automatisch een een bepaalde houding ligt, die niet altijd goed is (afhankelijk van je bouw en lengte bijvoorbeeld). Dus dat je beter zonder kunt beginnen, en als voeding goed verloopt, en het blijkt dat je het makkelijker vind, dan kun je altijd nog zo’n kussen gebruiken. Schijnt dat het nog al eens voorkomt dat kindje hoofdje bijvoorbeeld niet goed naar achter heeft, of niet op 1 lijn ligt (hoofdje en lichaam) door voedingskussen of gebruik van andere kussens…
voor de rest sluit ik me aan bij de rest. In principe zijn de meeste borsten geschikt voor borstvoeding, en wil het echt niet lukken, dan is daar de kraamhulp. Volgens mij hebben ze bij de meeste bureau’s zelfs lactatiedeskundigen in dienst. Bij mijn kraamzorgbureau hebben alle kraamverzorgsters een opleiding over borstvoeding gedaan, ze hebben een lactatiedeskundige in dienst, en de verloskundigen hebben ook nog een lactatiedeskundige in dienst… Die kan je trouwens ook hier mee helpen (vk) en je kunt je vragen hierover ook van te voren aan haar stellen…
nu klinkt het net alsof ik er wat vanaf weet, maar ik reproduceer nu alleen wat ik van cursus/intake kraamverzorging/vk weet. heb zelf 0,0 ervaring 😛
liefs, en niet te druk maken!!
TB