Volgens mij is het per kind heel verschillend. Sommige kinderen hier op het forum hebben al bij 4 maanden het eerste hapje gekregen, terwijl anderen pas net bezig zijn. Joost eet hooguit 5 theelepels groente op dit moment, wij zijn anderhalve week geleden begonnen. Omdat Joost nog bv krijgt, en we voorlopig nog niet van plan zijn te stoppen, geef ik eerst een bv en na een half uurtje wat groente. Of ik geef hem wat van de groente die wij ook eten. Zo in zijn vuistje.
Maar staat er niet in het cb boekje een soort van schema? Kijk, tijden maken zoiezo niet uit. Dat is voor ieder gezin anders. Dus dat jij je kindje wat eerder te eten geeft, of wat later, maakt allemaal niet uit hoor.
Volgens mij moet je met lichtbruin brood beginnen, het liefst wat ouder brood (anders plakt het zo aan het gehemelte) Je kan er bijv. wat boter op doen, of wat fruitmoes, appelstroop, beetje jam, maar zeker in het begin hoeft er eigenlijk niks op. Ik ben het met Marijne eens over de smeerkaas en smeerworst. Smeerkaas is veel te vet en veel te zout, smeerworst is simpelweg vaak gewoon afvalvlees, wat je, als het nog niet fijngemaakt in het bolletje zou zitten, nooit zou willen opeten, laat staan je kind te geven. Bovendien zit er in smeerworst, naast vaak afvalvlees, ook nog een heleboel andere toevoegingen.
Kokhalzen is in het begin wel normaal, al schrik je je rot iedere keer. Maar ze moeten het nog leren, dus gewoon blijven geven. Uiteraard wel goed bij blijven zitten.