Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

1468103 Arboned

• Auteur

Hallo,

Ik werk sinds een paar weken halve dagen ivm rugklachten. Dit ga ik volhouden tot aan mijn zwangerschapsverlof. Is het dan ook noodzakelijk dat je bij de bedrijfsarts van Arboned moet verschijnen? Weet iemand hoe dit zit?

reisa
    Bijdrager
    #4223478 Quote

Dat zou jouw baas moeten regelen. Daar hoef je zelf niet achteraan, tenzij je zelf naar de arboarts wil.

#4223544 Quote

Hoi,

Mijn zusje is ook minder gaan werken zij is 20 weken zwanger en heeft ook rugklachten.
    Zij is wel naar de arboarts gemoeten.
    Maar die deden nergens moeilijk over omdat ze zwanger is.
    Groetjes

#4223550 Quote

Ik werk nu ook halve dagen, dit op advies/moeten van de arboarts van mijn werk, hij regelt verder alles. Dus ik hoef niet nog eens naar de arboned en hoef ook niks te regelen.

#4223560 Quote

Je werk moet een afspraak regelen. Dit ivm je (deels) ziektewet. Want als je zwanger bent wordt je ziektewet betaald door UWV, en bij niet zwangeren, moet je werkgever je ziektewet uit eigen zak betalen.
    Dus voor jou maakt het niet uit, dit ligt echt aan je werkgever.
    Als die niks geregeld hebt, is het hun probleem. Niet de jouwe.

Ik zit sinds maandag volledig in ziektewet. Was al voor de helft voor paar weken. Kon afgelopen maandag bij arboarts terecht en die vond dat ik helemaal in ziektewet moest. Dus nu zit ik helemaal thuis.
    Gelukkig, want sinds donderdag kan ik niet eens meer voor mijn dochter zorgen. Begint weer beetje minder pijnlijk te worden.

Liefs

#4223688 Quote

Dat klopt niet helemaal. Vaak kan een Arbo arts ook aanbevelingen doen voor aangepast werk en ze mogen overleg plegen met bijv. de verloskundige om je verhaal te checken. Dit omdat het UWV (de staat dus) jou ziekte betaald en er daarom een controle plaats vindt. Normaal doen ze niet moeilijk als je zwanger bent mits je geen misbruik van de situatie maakt. Vaak kun je wel iets afspreken over een bel afspraak ipv een bezoek.

#4223694 Quote

Okey, nou ik bel morgen wel even naar het ArboNed en dan hoor ik het wel.

reisa
    Bijdrager
    #4223755 Quote

Je zal waarschijnlijk wel langs moeten komen bij de arbo-arts, die gaat inschatten hoeveel uren je kan werken of je aangepast werk kan doen enz. En idd. doen ze meestal niet moeilijk bij zwangere vrouwen, maar je bent wel verplicht er naar toe te gaan.

#4223761 Quote

Je bent inderdaad wel verplicht ernaar toe te gaan. Anders kan je werkgever besluiten je loon in te houden.
    De arboarts bepaald vaak of je aangepast werk moet doen, maar dat is vaak bij langdurig ziekte.

Zoals mijn arbo-arts zei: Je bent zwanger en dus hoef je bij problemen niet te werken (ook niet aangepast) en mag je zonder problemen thuis zitten haha.
    Dus bel ze ff en ga er naar toe als ze zeggen dat t moet.
    Laat je ff weten hoe t was?

Liefs

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct