Hoi,
volgens mij is het van buiten ook niet te voelen.De klachten kunnen wel oa zijn pijn bij menstruatie,seks,pijn bij zitten,fietsen enz.Maar ze kunnen het dus alleen met zekerheid diagnostiseren bij kijkoperatie.
Endometriose is een chronische ziekte en keert dus terug.Ze kunnen het weghalen bij een kijkoperatie,zoals ze bij mij ook hebben gedaan,maar binnen een half jaar tot jaar is het terug.Je kan de klachten alleen verminderen door pulgebruik,of apart pilletje waardoor je vervroegd in overgang gaat.Iedere x dat je ongesteld wordt,komt het langzamerhand terug en nestelt het bloed zich aan ingewanden,eierstokken,baarmoeder wat dus ervoor kan zorgen dat je verminderd vruchtbaar bent,maar dit laatste hoeft niet,want er zijn genoeg mensen die wel zwanger raken met endometriose.En die dus niet eens weten dat ze het hebben.
Maar zoals ik al schreef het is een chronische ziekte dus als je eenmaal zwanger bent en bevallen bent raden ze aan om borstvoeding te geven,want dit verminderd ook endometriose.
En daarna of aan de pil te gaan,spiraal of overgangspil,want dan kan je op ten duur weer klachten krijgen.
Ik zelf heb alleen de laatste paar maanden klachten gekregen.Ben nu anderhalf jaar geleden geopereerd.Hebben toen 6iui’s gehad en daarna gestart met IVF en Godsdank ben ik nu na de 3de poging daarvan zwanger.
Voor zover wat info.Hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes suusje