Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Gelovig opvoeden?

• Auteur

Ik was zomaar benieuwd of jullie je kind(jes)gelovig opvoeden en op wat voor manier dan?

Ik ben zelf heel erg zwaar gelovig opgevoed met hel en verdoemenis enzo.ben in de pubertijd tegen in opstand gekomen.en heb jaren strijd mee gehad,en wist niet wat voor kant ik op moest,toen ik met 20 jaar op mezelf kwam te wonen,had ik mn vrijheid en ben ik een paar jaar goed losbandig geweest.
    maar nu ik kinderen heb begin het weer te wringen:ik wil mn kids ook wat bijbrengen van God en het geloof,maar niet op de manier hoe ik grootgebracht ben,mn dochter gaat nu ook naar een christelijke school.eigenlijk wil ik er thuis ook weer meer aan gaan doen,maar vind zo moeilijk hoe??ga denk binnenkort maar eens een kinderbijbel kopen,heb al wel liedjes van Ellie en Rikkert.en we zingen iedere avond:ik ga slapen ik ben moe.(weet niet of jullie dat kennen?)
    verder heb ik nog wat eenvoudige boekjes van bijbelverhalen met plaatjes erbij(kleine kinderbijbel)
    maar wil denk ook weer het bidden voor en na het eten weer op gaan pakken,ze doen het op school ook,en ook bij de ene opa en oma.dus voor hun ook beter 1 lijn,
    pfff dat was mn verhaal moest even kwijt,zat/zit hoog zeg maar!
    hoor graag jullie reacties/meningen/en jullie manier van opvoeden hierin.

liefs jootje

#10048179 Quote

Hallo, ik ben zelf geen ouder, ik bento en ben 14 jaar, ik ben zelf extreem streng gelovig opgevoed. Ik ben van mening dat je kinderen niet het geloof moet opleggen. Je kinderen veprlichten te bidden voor het eten is not done vind ik. Natuurlijk kunnen jullie wel bidden, maar ik zou je kind niet verplichten mee te doen. Ook je kind structureel meenemen naar de kerk of moskee is not done (als zij dat niet willen natuurlijk) Natuurlijk kan je je kind wel een keer meenemen naar de kerk om te laten zien wat jij belangrijk vind. Een kind moet zelf kunnen bepalen of die gelovig is en dat moet niet worden geïdoctrineerd door de ouders. Want dat is het, indictrinatie. Dat kan je kind erg onzeker maken. Ik ben zelf homoseksueel en dat was erg moeilijk om voor uit te komen in een gelovig gezin. Je moet je kind zelf de keuze laten maken om dat alles te doen. Je kind heeft een eigen mening en het is niet een mini versie van jouw.

#10048178 Quote

Hallo, ik ben zelf geen ouder, ik bento en ben 14 jaar, ik ben zelf extreem streng gelovig opgevoed. Ik ben van mening dat je kinderen niet het geloof moet opleggen. Je kinderen veprlichten te bidden voor het eten is not done vind ik. Natuurlijk kunnen jullie wel bidden, maar ik zou je kind niet verplichten mee te doen. Ook je kind structureel meenemen naar de kerk of moskee is not done (als zij dat niet willen natuurlijk) Natuurlijk kan je je kind wel een keer meenemen naar de kerk om te laten zien wat jij belangrijk vind. Een kind moet zelf kunnen bepalen of die gelovig is en dat moet niet worden geïdoctrineerd door de ouders. Want dat is het, indictrinatie. Dat kan je kind erg onzeker maken. Ik ben zelf homoseksueel en dat was erg moeilijk om voor uit te komen in een gelovig gezin. Je moet je kind zelf de keuze laten maken om dat alles te doen. Je kind heeft een eigen mening en het is niet een mini versie van jouw.

#10048177 Quote

#10048176 Quote

Vissen..
    Bijdrager
    #4365802 Quote

Hallo,
    ik sta echt met open mond dit topic te lezen, heel verwonderlijk dat er nu nog zoveel met geloof gedaan word! Had ik niet verwacht. Ik ben katholiek opgevoed, mijn vader heel streng en die wou dit absoluut niet door geven aan ons (zo streng). Dus wij zijn hier heel vrij in opgevoed. Ben wel misdinaar en accolied geweest en heb lang in een koor gezongen. Maar thuis hebben we nooit gebeden.
    Mijn man is protestants en ik ben katholiek, dus als ik onze dochter al had willen dopen, hadden we er toch niet uitgekomen voor welke kerk.
    Ze gaat waarschijnlijk wel naar een katholieke basisschool, puur omdat er daar meer kinderen van de boerderij komen, dan bij de andere school.
    Liefs

#4365335 Quote

Wij willen Julia ook christelijk opvoeden.
    Zij is gedoopt, en we gaan inderdaad ook (bijna) elke zondag naar de kerk.
    Verder lezen we na het eten uit de kinderbijbel, en bidden we ook samen voor het eten.

En ook “Ik ga slapen, ik ben moe” klinkt ’s avonds bij Julia’s bedje :-). Ze vindt het erg leuk als papa en mama dat samen voor haar zingen.

Laatst logeerden mijn 4 neefjes en nichtje bij ons, en zongen zij ook “Ik ga slapen, ik ben moe.” Julia wist niet waar ze moest kijken, zoveel kindjes die aan het zingen waren ;-).

Ik kom oorspronkelijk uit dezelfde kerk als Blossom (waren we al een keer achter gekomen), maar nu ben ik lid van de Nederlands Geref. kerk. Dat bevalt me erg goed moet ik zeggen!!

Liefs

#4364900 Quote

Fijn dat jullie zo reageren op dit topic!
    @mamamar:zo te lezen hebben wij dezelfde opvoeding gehad,ik voelde me er op een gegeven moment niet meer goed bij.en ben er mee gestopt(anders voel ik me een huichelaar)
    toch door zo een streng gelovige opvoeding laat je het nooit meer los,en idd hemel en hel bestaan!maar vind dat wij zoo bang gemaakt worden ermee,en nooit iets goed doen,ik denk niet dat God bedoelt om zo te geloven,maar goed das mijn mening,weet ik dat daar niet over te discuseren valt…bijna heel mn familie denkt zo,geen discussie mogelijk.ik bedoel te zeggen:er zijn zoveel geloven,zoveel kerken.waarom zou dit strenge geloof het juiste zijn??
    ik geloof zeker in de bijbel en ontstaan van de werleld heb ook een kinderbijbel gekocht voor mn kids en ga ze daar uit voorlezen,en wie weet ga ik binnenkort wel weer eens naar de kerk.maar dan wat lichter,hervormd ofzo.maar dat is best weer een stap.
    liefs jootje

#4364719 Quote

Ook wij voeden de kinderen gelovig op!
    wij gaan morgen ook naar kerk en de oudste 2 gaan mee. het is 3 keer kerk en we verdelen dat per zondag.

Blossom jij schrijft dat kinderen het nog niet door hebben om te bidden, maar ze weten het drommels goed hoor. handen samen, en zelf je ogen dicht. Rick en Tom weten het echt hoor.

Ik denk dat jullie het zwaar noemen hoe wij leven, maar wij voelen ons er goed bij. Dus geen broek, geen tv en zondags geen gezellige vrije dag. Maar wij mogen elke zondag uit Gods woord horen en daar zijn wij heel blij mee.

Toch kan ik jullie wel volgen in jullie anti worden, tegewoordig is het ook heel moeilijk allemaal. Maar je mag de Heere bidden om kracht en wijsheid ook bij de opvoeding.

Komt misschien belerend over, maar bedoel het niet zo, ieder moet het voor zich weten. Maar
    ik wil jullie toch meegeven; God bestaat, en de hel en hemel ook. Dus na je sterven is er de hel of de hemel. Ik mag dan ‘streng’ leven maar ook ik moet bekeerd worden.

Heel verhaal geworden, maar wilde deze kans toch niet voorbij laten gaan.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct