Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

16838 Bevolkingonderzoek Baarmoederhalskanker

• Auteur

Omdat we het er met een paar meiden over hadden en er steeds meer reacties kwamen dacht ik, ik begin een nieuw topic over het baarmoederhalsonderzoek. Hieonder een citaat van stichting SBBW:

—Sinds 1995 wordt in Nederland het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker landelijk georganiseerd. Vrouwen in de leeftijd van 30 tot en met 60 jaar worden eens in de vijf jaar uitgenodigd om deel te nemen aan dit bevolkingsonderzoek.
    Deelname aan het bevolkingsonderzoek verhoogt de kans op een vroege ontdekking van afwijkingen aan de baarmoederhals, zelfs nog voordat er klachten zijn. Hierdoor is de kans op genezing groter en kan vaker worden volstaan met een minder ingrijpende behandeling.—

Voor mij is gebleken dat het erg belangrijk was dat ik gehoor gaf aan de oproep en naar ik inmiddels heb begrepen voor nog een paar onder ons.
    We zitten ook allemaal met dezelfde vragen en ik dacht dat we elkaar daar best mee kunnen helpen want we weten allemaal wel wat. Niet uit het oog verliezen dat we, ik in ieder geval, geen dokter zijn natuurlijk. Alhoewel ik een paar weken geleden goed geholpen ben door een van de meiden hier die toevallig wel doktersass. is… bedankt nog daarvoor!!!

#2829641 Quote

Hoi Toulouse

Heb het draadje gemist maar ik had veel vragen. Zelf heb ik geen uitslag gehad dmv bevolkingsonderzoek maar omdat mijn gyn een uitstrijkje maakte bijhet plaatsen van een spiraal. Ik was toen net 4 mnd moeder en gaf bv dus pap 2 kwam niet onverwacht, half jaar later moest ik weer, weer pap 2 ik gaf nog bv dus het baarde me geen zorgen, maar mijn gyn wilde een colposcopie, bleek ik CIN 3 te hebben. Nu heb ik dus een lysexcisie gehad (20 juli) en 7 november moet ik voor een uitstrijkje. Inmiddels proberen we gewoon weer zwanger te worden :).

Wat is jouw verhaal?

Groetjes Elisa

#2829660 Quote

O Elisa, wat naar. Dat je met pap2 toch een colpo kreeg is appart toch? Ik had pap3a en dan is ook niet de gewoonte dat je direct een colpo hebt maar mijn gyn wilde voor de zeekerheid toch even kijken en vond toen meer onrust dan het uitstrijkje aangaf en heeft twee hapjes (biopten) weggehaald om te bepalen welke cin. De utslag krijg ik volgende week maandag.
    Phoe cin 3 is op het randje toch? Wat is lysexcisie? Hoe is het nu met je?

liefs

#2829663 Quote

Hoi,

Ik ben het er ook mee eens dat het echt heel belangerijk is om een uitstrijkje te maken. Zelf heb ik er ook nooit over getwijfeld om het te laten doen.

Maar nou lees ik net jullie berichtjes en dan denk ik toch getver, want wat is cin3 en lysexcisie dat heb ik ook niet zien staan op de site van het onderzoek.

Toulouse nou heb ik nog een vraagje aan jou, want van mijn huisarts hoef ik pas over een half jaar terug te komen, maar de internist van mijn moeder zegt dat ik het beter na 3 maanden kan doen. Hoe snel na de uitslag van pap 3a heb jij een nieuw uitstrijkje laten maken?

Ik vind het trouwens wel fijn dat ik het zo er over kan hebben want ik heb het behalve aan mijn moeder, vriend en vriendin aan niemand verteld.

Liefs Jasmijn

#2829664 Quote

Jasmijn, op deze site: http://www.sbbw.nl staat wel veel bij veelgestelde vragen. Hier vind je oa:

— Herhalingsuitstrijkje/verwijzing bij PAP-classificatie
    Bij PAP 3a: afhankelijk van de afwijking wordt het uitstrijkje herhaald na 6 maanden of volgt een verwijzing naar de gynaecoloog. Zijn de cellen na de herhaling niet normaal, dan volgt alsnog een verwijzing naar de gynaecoloog. —

Ik kreeg direct een verwijzing naar de gyn van mijn ha (geen idee waarom). De gyn zei dat het de gewoonte was dat je met een PAP3a uitslag over 6 mnd weer een uitstrijkje moet laten maken maar omdat de afspraak voor de coplo (wederom geen idee waarom) toch stond heeft ie dat direct gedaan. Mijn moeder is 10 jaar terug ook behandeld dus ik denk dat hij daarom liever het zekere voor het onzekere nam…
    Bij een colposcopie bekijkt de arts de baarmoedermond met een speciaal voor dit doel gemaakte microscoop; een colposcoop. Het slijmvlies wordt aangestipt met markeervloeistof (azijn) om verschillende reacties van het slijmvlies te kunnen beoordelen. Bij vermeende afwijking zal de arts kleine stukjes slijmvlies (biopten) wegnemen voor nader onderzoek en hier komt dan volgens mij die cin uitslag op.

Jasmijn, ik denk dat je vanzelf weer een oproep krijgt maar je kan, lijkt mij, altijd vragen of je ha je eerder doorverwijst. In mijn regio (west) zijn er wachtlijsten bij de gyn dus ik zou zoiezo alvast informeren bij je ha.

liefs allemaal

#2829686 Quote

Hoi Toulouse,

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik had al op die site gekeken maar omdat ik na de uitslag meteen twee weken op vakantie ging en daarna het onderwerp meteen hier op de site kwam heb ik nog niet goed genoeg gekeken. Heb met de ha afgesproken om in principe over een half jaar af te spreken en anders zou hij mij bellen.

Ik hoop in iedergeval dat het bij jou oke is en laat het zeker even weten.

Veel succes met het maken van de baby's natuurlijk en dat het maar snel raak mag zijn want dat is natuurlijk de hoofdzaak dat we hier zijn!!! (Al is dit natuurlijk niet een onbelangerijk onderwerp)

Veel liefs
    Jasmijn

read more image Lees ook: Vruchtbare dagen en ovulatie berekenen
    #2829692 Quote

hallo

ik ben angela   en lees hier al maanden mee en ik dacht dit is heel bekend voor mij dus wilde ik ff reageren op dit onderwerp.

anderhalf jaar terug heb ik een uitstrijkje laten maken i.v.m pijn in de onderbuik uit dit uitstrijkje kwam pap 2 em het hpv virus ben meteen doorgestuurd naar de gyn omdat dit virus het kanker veroorzaakt en zo en zo omdat ik toen 28 was en dit niet zo vaak voorkomt in deze leeftijd meestal is een pap 2 een bacterieele infectie of schimmel of iets dergelijks niets ongerust maar als je dus dat hpv virus hebt kan het alle kanten op   tijdens je ongesteldheid veranderen je cellen van je baarmoedermond hals en baarmoeder enz doordat je ongesteld word uiteraard maar deze moeten weer in oorspronkelijke staat terug keren als ditniet gebeurd heb je (zoals ze dat noemen onrustige cellen) normaal gesproken heeft iedere vrouw wel een last van deze virus maar als je afweer van je lichaam niet optimaal is kan het wel eens voorkomen dat ze dus niet terug komen in de oorspronkelijke staat ,als je dit te laat opmerkt of tja je voelt er dus niets van dan word groeid dit virus uiteindelijk uit tot kanker. bij mij hebben ze uiteindelijk de cellen weggehaald en moest iedere 3 mnd terug komen   en nu dus om het half jaar tot 5 jaar lang en dan word je weer het bevolkings register ingegooid blijf dus regelmatig uitstrijkjes houden.

misschien heeft iemand hier iets aan ??? anyway ik wou gewoon ff reageren .

groetjes angela

#2829822 Quote
    Angela28 ik heb eigenlijk nog 1 vraag, mijn zus gaf aan dat een PAP uitslag altijd is omdat het HPV aanwezig is, maar dat hoeft toch niet per se?
    #2829823 Quote
    Angela28 ik heb eigenlijk nog 1 vraag, mijn zus gaf aan dat een PAP uitslag altijd is omdat het HPV aanwezig is, maar dat hoeft toch niet per se?

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen