Jasmijn, op deze site: http://www.sbbw.nl staat wel veel bij veelgestelde vragen. Hier vind je oa:
— Herhalingsuitstrijkje/verwijzing bij PAP-classificatie
Bij PAP 3a: afhankelijk van de afwijking wordt het uitstrijkje herhaald na 6 maanden of volgt een verwijzing naar de gynaecoloog. Zijn de cellen na de herhaling niet normaal, dan volgt alsnog een verwijzing naar de gynaecoloog. —
Ik kreeg direct een verwijzing naar de gyn van mijn ha (geen idee waarom). De gyn zei dat het de gewoonte was dat je met een PAP3a uitslag over 6 mnd weer een uitstrijkje moet laten maken maar omdat de afspraak voor de coplo (wederom geen idee waarom) toch stond heeft ie dat direct gedaan. Mijn moeder is 10 jaar terug ook behandeld dus ik denk dat hij daarom liever het zekere voor het onzekere nam…
Bij een colposcopie bekijkt de arts de baarmoedermond met een speciaal voor dit doel gemaakte microscoop; een colposcoop. Het slijmvlies wordt aangestipt met markeervloeistof (azijn) om verschillende reacties van het slijmvlies te kunnen beoordelen. Bij vermeende afwijking zal de arts kleine stukjes slijmvlies (biopten) wegnemen voor nader onderzoek en hier komt dan volgens mij die cin uitslag op.
Jasmijn, ik denk dat je vanzelf weer een oproep krijgt maar je kan, lijkt mij, altijd vragen of je ha je eerder doorverwijst. In mijn regio (west) zijn er wachtlijsten bij de gyn dus ik zou zoiezo alvast informeren bij je ha.
liefs allemaal