Hallo Tamaraluijten,
Ik heb ook zwangerschapssuiker, en het gaat mij gelukkig goed af met het aanpassen van mijn voedingspatroon. Wat ik hiervan weet is dat wanneer de waardes te hoog blijven, je insuline moet gaan spuiten.
De suikers zijn niet goed voor de baby, die kan hierdoor flink groeien of juist groeiachterstand hierdoor hebben. De longen rijpen niet goed genoeg en je hebt kans op vroeggeboorte. Daarnaast is de kans aanwezig dat jij zelf later diabetes type 2 krijgt.
Wanneer je de suikers onder controle hebt, wordt je met 40 weken ingeleid als er nog niks is gebeurd. Bij gebruik van insuline wordt je met 38 weken ingeleid.
Wat ik aan mijn eetpatroon heb aangepast is vaker eten, maar kleine porties. Ook alle zoete drankjes weglaten, drink nu cola zero e.d. Maar koolhydraten zetten zich ook om in suiker, dus ik neem meer vlees bij het eten, daar zit er weinig tot geen in. Als ik wel een zoete drankje neem, dan doe ik dat tijdens het eten. Dan is je maag ook in werking en worden de suikers langzamer opgenomen in je bloed dan wanneer je het zomaar drinkt.
In het begin moest ik dagelijks prikken, maar nu mag ik 2x per week een dagcurve prikken. Ik liep al bij de gynaecolooog ivm overgewicht en zwanger, maar je krijgt dan idd iedere keer een groeiecho. Tijdens de bevalling val je dan ook onder de verantwoordelijkheid van de gynaecoloog.