Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Gezocht: deelnemers enquête – Ouders kinderen 6-10 jaar – educatieve game – afstuderen

• Auteur

Hallo,

Graag wil de hulp inschakelen van de ouders op oudersvannu.nl voor het volgende:

Ik ben Robin Heij, 25 jaar en student aan de Hogeschool Rotterdam. Ik studeer Communicatie en Multimedia Design en ben aan het afstuderen bij het bedrijf YipYip.
    Ik doe onderzoek naar het volgende: hoe kan ik een applicatie ontwerpen en ontwikkelen dat een betekenisvolle relatie aangaat met de doelgroep? Wat daar voornamelijk in moet gaan zitten is een enorme educatieve waarde, maar tegelijkertijd een entertainment-waarde. Spelenderwijs leren, ook al is deze term natuurlijk erg breed, zou in de meeste ideale situatie voor moeten komen in mijn applicatie.

Een voorbeeld waar u vooralsnog van op aan kunt gaan is: een applicatie op de iPad of een andere tablet, waarbij je door middel van een spel, de interactie nabootst van echt rekenen. Bedenk bijvoorbeeld een som als y = 2x+4 waarbij je berekent wat de waarde van x is. Hierbij moet je cijfers van links naar rechts of andersom wegschrijven om de waarde te berekenen. Diezelfde ‘mechanic’ kun je omtoveren tot een spel. En als een speler dit snapt, dan kun je bij deze sommen zeggen: “het is hetzelfde als dat spel dat je gespeeld heb’.  En, ook al is dat nu zonder onderzoek nog een aanname, is hoe je het leren echt leuk kan maken. Omdat het eerst leuk is als ipad-game, daarna leuk is omdat er moeilijk sommen worden opgelost (behalen van iets moeilijks geeft een ‘thrill’) en daarna de realisatie dat rekenen eigenlijk gewoon een patroon is waar je aan kunt houden tot zelfs de middelbare school. Uiteraard is dit voorbeeld geen basisschoolstof, maar slechts een voorbeeld.

Mijn vraag aan u, de ouder, is het volgende: