Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

2.5 en nog niet doorslapen

This topic has been reported for inappropriate content

• Auteur
  • Laura Verkuil
    Bijdrager

Hoi allemaal,

Mijn zoontje is inmiddels ruim 2.5 jaar. Tot 4 maanden sliep hij door, vanaf 4 maanden ineens niet meer.

Sommige (zeer zeldzaam) nachten slaapt hij door (van 11 tot 6 bijvoorbeeld) maar er zijn ook nachten dat hij meerdere keren wakker wordt. Soms is hij erg verdrietig, soms wilt hij spelen en soms een slokje water. Inmiddels slaapt hij weer bij ons in bed, maar ook dan is er geen verbetering. Een medische oorzaak is uitgesloten. Alle tips die we krijgen werken niet of maar voor even. Overdag is hij mega vrolijk en heeft hij veel energie. Zijn middagslaapje heeft hij nog nodig, maar vaak is dit maar een uurtje. 

Hoor graag van ouders die hetzelfde meemaken/ hebben meegemaakt.

Bedankt alvast!

Pimpelmees
    Bijdrager
    #10347387 Quote

Tjonge, dat klinkt als een pittige opgave zeg.

Er bestaan slaapcoaches, dat zou wel iets voor jullie kunnen zijn? 

Of heb je dat ook al geprobeerd?

MoederL
    Bijdrager
    #10347397 Quote

Heel vergelijkbaar verhaal!

Hier tot 6 maanden doorgeslapen en daarna niet meer. Eerst drama met elk uur wakker en dat werd na een hele tijd minder. Tot 2 jaar wel altijd zelf in slaap vallen rond 19.00u en eigen bed. Vanaf 2 jaar kwam er duidelijk meer paniek bij kijken en sliep hij vaker in ons bed dan niet en niet meer zonder ons in slaap. Echt alles geprobeerd, inclusief laten huilen, slaaptraining etc. Maar een mannetje dat zo in paniek is en zo verdrietig (en overdag niet of nauwelijks huilt), wilde wij veiligheid bieden.

Met 2,5 jaar geopereerd voor de tweede keer aan buisjes en neusamandelen. En nu gaat het stukken beter. 5 vd 7 nachten in zijn eigen bed. Wel vaak een keer wakker of onrustig rond 5.00u. Met een knuffel of overstappen naar ons in de vroege ochtend slapen we gelukkig heel veel beter dan voorheen. Geen paniek meer en geen gehuil. We merken wel dat vakantie of iets altijd tot meer onrust leidt. Drukke dag met spannende dingen ook.

Het enige dat ik je kan bieden is herkenning. Onze zoon loopt wat voor op motoriek en cognitief ook, dat kan een “reden” zijn. Meer begrip en meer prikkels te verwerken. Ik ben blij dat wij onze zoon altijd geborgenheid en veiligheid hebben gegeven en dat is nu zichtbaar in de vooruitgang.

#10349027 Quote

Mijn dochter werd ook elke nacht wakker. Ik gaf in een gesprek bij de controle consultatiebureau aan dat ik overwoog om een slaapcoach in te zetten. Ze vertelden me toen dat zij dat ook aan konden bieden. Het was een gewoonte geworden om elke keer als ze wakker werd (dat is normaal om even wakker te zijn, al zijn we ons daar niet van bewust) om aandacht te vragen, knuffel/drinken of wat dan ook. Ik moest het haar afleren/aanleren om zelf weer in te slapen. Dat was 1 week bikkelen, vooral de eerste 2 nachten. Want dat betekend eerst ook huilen. Maar binnen een week was ik er vanaf. Nu moet ik nog heel af en toe een keer naar haar toe, omdat ze gedroomd heeft, maar dat is nog niet eens 1 keer per week. 

Sterkte, ik weet hoe slopend het is. 

Cvdpluijm
    Bijdrager
    #10350355 Quote

Onze dochter is Nu 3 jaar en 4 maanden en komt ook nog elke nacht ze komt dan bij ons liggen en slaapt dat wel verder ze is vanaf baby al een slechte slaper geweest.

Hebben ook therapie met haar gedaan om te slapen omdat ze ook niet in haar eigen bedje wilde slapen en alles bij elkaar krijste.

Dit ging goed de therapie tot ze een groot bed kreeg en er zelf uit kon steeds.

Mabesi
    Bijdrager
    #10351124 Quote

Onze 3,5 jarige is ook geen makkelijke slaper. Gelukkig nu wel wat makkelijker met naar bed brengen, maar ze komt ook elke nacht nog bij ons. Zeker omdat ze ook zelf uit haar bed kan stappen en er bij ons weer in stapt. Hadden uiteraard van te voren gezegd dat dit ons nooooooooit zou gebeuren, maar op deze manier zelf wat beter de nacht door komen was toch ook wel heel fijn op den duur.

Wij hebben nu een wekker gekocht. Je kan zelf de tijd instellen: overdag is hij geel/oranje met een zonnetje, on 19u wordt hij donkerblauw met een maantje. Om 6u wordt hij dan weer geel (zonder geluid). Idee: met blauw lampje slaap je in je eigen bed, is hij geel, mag je naar papa en mama komen. Nu nog mee beginnen 🙂

Succes ermee!

Lees ook: Peuterpuberteit, over eigenwijs zijn en nee zeggen

Desiree st
    Bijdrager
    #10351578 Quote

Hier een jongen van 4 die om de dag in de nacht komt.

Elke keer als hij komt gelijk weer naar zijn eigen bed toe brengen. Slaapt gelijk weer door.

Ben kapot en moet elke dag werken.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct