Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

2 jaar en praat weinig

This topic has been reported for inappropriate content

• Auteur

#10309193 Quote

Geen ervaring mee, maar heb je dit al bij het cb gevraagd? Het klinkt alsof je dochtertje wel veel begrijpt, dus dat lijkt me positief. Maar misschien heeft ze inderdaad moeite met het uitspreken – ik weet het niet. De dochter van mijn nichtje had ook moeite met het uitspreken van woorden, ging daarvoor naar logopedie. Weet niet of je daar misschien ook iets aan hebt?

#10309201 Quote

..

#10309225 Quote

..

Amoebe
    Bijdrager
    #10309242 Quote

Ik dacht dat ze met 2 jaar 20 woordjes moeten zeggen. Komt ze daar denk je aan?

Gaat ze al naar een peuterspeelzaal? Soms gaat het dan idd ineens hard met de taalontwikkeling. En anders kun je volgens mij ook een soort screening doen bij een logopedist.

Zolang je denkt dat ze wel alles hoort en veel begrijpt zou ik me nog niet zoveel zorgen maken. Gewoon in de gaten houden en veel taal aanbieden 😉

Nodes
    Bijdrager
    #10309253 Quote

Niet te veel zorgen om maken hoor. Sommige kindjes praten met 1.5 al hele zinnen en andere zijn tot dik 3 niet te verstaan. 

Gaat ze naar een dagverblijf of peuterspeelzaal?

Je kan spelenderwijs proberen om haar uit te dagen woordjes te zeggen. Lezen, liedjes zingen, liedjes luisteren (ik heb de hele dag kleuter radio aan staan) ga een rondje fietsen of wandelen en benoem wat je ziet. Bijvoorbeeld, kijk een boom, schaap, eend of wat dan ook.

Verbeter wat ze zegt zonder te zeggen dat ze het niet goed zegt. Dus als zij zegt kijk ogel, zegt jij, ja kijk een vogel dat heb je goed gezien/gezegt! Als ze wijst, benoem dan wat ze wilt hebben.

Gewoon spelenderwijs, niet te veel de nadruk leggen op dat ze het moet zeggen. Je zal zien dat ze over een tijdje de oren van je hoofd kletst! 

Lees ook: Spraakontwikkeling bij peuters en kleuters
    #10309300 Quote

Ik werk op een behandelgroep met kinderen met een taalachterstand. Wat je zo schetst lijkt ze inderdaad niet heel sterk te zijn in het aantal woordjes die ze kan uitspreken. Even heel simpel gezegd zou een kind van 2 tweewoordzinnetjes kunnen zeggen, kind van 3 driewoorezinnetjes etc. Taalontwikkelinnsstoornis (tos) is helaas nog erg weinig bekend, maar 1 op de 24 kinderen heeft dit. Wat ik je zou aanraden is om op een luchtige, spelende wijze thuis met taal om te gaan. Dus niet druk zetten op je meisje om een woordje na te zeggen, dit werkt alleen maar frustratie in de hand. Wanneer ze naar iets kijkt, zeg jij wat het is. Bv ‘dat is een vogel’. Herhaling herhaling herhaling.

ik weet niet hoe oud je kindje precies is, maar als ze al 2,5 of richting 3 jaar gaat zou ik zeker logopedie gaan starten. Je kan het inderdaad ook bespreken met cb, maar helaas merk ik ook dat daar tos erg onderbelicht is. Nu zeg ik niet dat ze tos heeft hoor!! Maar wellicht kan je hierover wat lezen en tips opdoen. Organisaties die zich hiermee bezighouden zijn oa Kentalis en Auris. 

Succes! 😊

#10309351 Quote

Mijn dochter was al 2,5 toen ze pas een beetje begon te praten. Gaat jou dochtertje naar een opvang?

#10309401 Quote

..

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct