Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

2 jaar en praat weinig

This topic has been reported for inappropriate content

• Auteur
  • gebruiker111771
    Bijdrager
    #10309515 Quote

Mijn zoontje zei toen hij net 2 was ook niet veel. Toen hij 2 jaar en 9 maanden was maakte hij hele volzinnen. Hij zei toen tegen zijn 7 jaar oudere neefje “eet maar lekker op, dat kan je wel, je bent een grote jongen”. Je had de ogen van zijn neefje moeten zien, haha. Dus in 9 maanden van bijna niets naar alles.

Wel zijn we toen hij 3,5 was verwezen naar een logopedist. Hij bleek een lichte fonetische achterstand te hebben die na 3 afspraken al voldoende was verbeterd. Hij zei bijvoorbeeld de t ipv de k aan het begin van een woord. Dus tikker ipv kikker. Hij is nu net 5 en kan eindelijk de r zeggen. Hij is nu bij qua uitspraak. 

Mijn dochtertje is over 2 maanden 2 en zit ongeveer op hetzelfde niveau als jouw kindje. Wel is ze bekend bij de kno arts ivm frequente oorontstekingen. Bij haar is het gehoor dus wat moeilijk. De kno arts zegt dat ze vaak hoort alsof ze met haar hoofd in een vissenkom zit. Dan schiet praten ook niet erg op. Hopelijk maakt ze van de zomer, met het goede weer, een sprongetje in haar taal.

gebruiker111771
    Bijdrager
    #10309516 Quote

Mijn zoontje zei toen hij net 2 was ook niet veel. Toen hij 2 jaar en 9 maanden was maakte hij hele volzinnen. Hij zei toen tegen zijn 7 jaar oudere neefje “eet maar lekker op, dat kan je wel, je bent een grote jongen”. Je had de ogen van zijn neefje moeten zien, haha. Dus in 9 maanden van bijna niets naar alles.

Wel zijn we toen hij 3,5 was verwezen naar een logopedist. Hij bleek een lichte fonetische achterstand te hebben die na 3 afspraken al voldoende was verbeterd. Hij zei bijvoorbeeld de t ipv de k aan het begin van een woord. Dus tikker ipv kikker. Hij is nu net 5 en kan eindelijk de r zeggen. Hij is nu bij qua uitspraak. 

Mijn dochtertje is over 2 maanden 2 en zit ongeveer op hetzelfde niveau als jouw kindje. Wel is ze bekend bij de kno arts ivm frequente oorontstekingen. Bij haar is het gehoor dus wat moeilijk. De kno arts zegt dat ze vaak hoort alsof ze met haar hoofd in een vissenkom zit. Dan schiet praten ook niet erg op. Hopelijk maakt ze van de zomer, met het goede weer, een sprongetje in haar taal.

#10309590 Quote

… 

#10309606 Quote

Maar ik zou zeker zo’n indicatie aanvragen het kan je dochtertje enorm helpen

gebruiker111771
    Bijdrager
    #10309623 Quote

Ze heeft al buisjes en ik denk/hoop dat het daardoor komt dat de oorontstekingen die ze heeft makkelijker te behandelen zijn. Nu is na 10 dagen druppelen eigenlijk altijd wel over. Voor de buisjes duurde het soms 2 maanden. Dus dan hoor je een lange tijd natuurlijk slecht en dat heeft natuurlijk invloed op het praten. Hopelijk groeit ze eroverheen. Ze is een echte kwebbel tante.

Ik zie wel dat ze vooruit gaat qua taal, dus ik kijk het zelf nog even aan. 

Maar ondanks de beperkte consulten logopedie bij mijn zoontje heel praktische tips gekregen. Wacht niet te lang zou ik zeggen. Ze kunnen ook een verkeerde uitspraak aanleren en dat is lastig afleren soms. 

#10309662 Quote

… 

Lees ook: Spraakontwikkeling bij peuters en kleuters
    #10309668 Quote

Klopt de ene gemeente hanteert strengere regels dan de andere gemeente 

Michellevd
    Bijdrager
    #10310908 Quote

De kno zegt dat ze met 5 jaar pas zinnetjes hoeven te kunnen zeggen.. Mijn zoontje van nu 23 maanden zegt ook niet heel veel begint na zijn buisjes dit wel veel beter te proberen n lukt hem ook steeda beter.. Maar papa zegt hij hier bijvoorbeeld helemaal niet ook nooit gedaan.. banaan is maan,  drinken is slok, vrachtwagen is wawaag.. kapot is boek… hij is ook erg gefrustreerd als we hem niet snappen..

Wellicht dat buisjes ook iets voor haar kunnen betekenen ik merk hier heel duidelijk verschil 

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct