Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

20 wkn echo ipv nipt

• Auteur
  • Lorraine
    Bijdrager

Kunnen ze op de 20 weken echo ook controleren of een kindje down, Edwards of patau heeft? We willen de nipt test waarschijnlijk zonder nevenbevindingen laten uitvoeren, maar als ze ook voor deze syndromen kunnen controleren op de 20 weken echo twijfel ik of we de NIPT niet beter kunnen laten…

DikkertjeDap
    Bijdrager
    #10466800 Quote

Chromosomale afwijkingen haal je uit het bloed en niet vanuit de echo, het antwoord is helaas nee

Lorraine
    Bijdrager
    #10466804 Quote

Ook niet door uiterlijke kenmerken die wel zichtbaar zijn op de echo?

#10466805 Quote

Nee. Daarom zijn die onderzoeken ook apart. En niet in 1 x.

KarenvV
    Bijdrager
    #10466806 Quote

Nee, helaas. 1 van de kenmerken bij een kind met syndroom van down is dat ze in 50% van de gevallen een hartafwijking hebben. Die zouden ze wel kunnen zien met de 20 weken echo. Dan kan je er zelf voor kiezen of je het verder wil laten onderzoeken. Die andere 2 het Edwards of Pateusyndroom dan is er wel meer mis met een kind, en zijn ze vaak niet eens levensvatbaar.

Dus als je zo goed als zeker wil weten dat je kind gezond is moet je de nipt doen. En anders kan je ook alleen de 20weken echo doen. Maar weet dan wel dat er kinderen geboren zijn waar er bij de 20 weken echo geen afwijkingen zijn gevonden, maar wat wel kinderen met syndroom van down zijn.

#10467009 Quote

Ik heb 2x de nipt test met nevenbevindingen gedaan. Puur voor mijn zekerheid. Je hoeft er toch alleen bloed voor te laten prikken en ja betalen. Maar dat had ik er voor over 😁

Lees ook: Uitgerekende datum berekenen - handige tool

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct