Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Ervaringen van mama's gevraagd?

• Auteur

Hoi,

Vroeg me eigenlijk af, hoe hebben de al mama's hun 1e, 2e enz kindjes ervaren. En dat bedoel ik dan financieel.

Hadden jullie zoiets van, nou dat gaat in een moeite mee, of dat valt me tegen of het valt me mee?

En dan heb ik het niet over de aanschaf van de benodigdheden maar gewoon het dagelijks leven zeg maar.

Ben benieuwd wat jullie reacties zijn.

Groetjes
    Talke

#2859492 Quote

Hoi Talke,

Geld maakt niet gelukkig zegt men altijd, maar het is wel erg handig. Ik moet toegeven dat ik het ook allemaal erg spannend vond toen de kleine er was. Zouden we wel rond komen aan het einde van de maand? Dat je extra geld uitgeeft voor je kind vond ik  logisch. Maar mijn vriend en ik zijn allebei minder gaan werken en dat is dan wel even wennen. Natuurlijk is het heerlijk om die dagen met je kind thuis te zijn, maar je salaris gaat wel een stuk omlaag.  Of het ons mee of tegen is gevallen? Het is ons een beetje mee gevallen. We kunnen rond komen maar houden niet veel over.  Even flink shoppen zit er voor mij niet zo vaak meer in. En ik merk dat als ik geld over heb ik dit meestal uit geef aan mijn kind.    

Succes ermee!

Groeten van mij

#2859494 Quote

Hai Talke,

Toen ik zwanger was van mijn dochter was ik bang dat we het allemaal net zouden redden, maar nu ze er is merk ik het eigenlijk niet. Nu heb ik wel de mazzel gehad dat ik weinig zelf heb hoeven aanschaffen. De "grote" aankopen heb ik gerfd of gekregen. In mijn kraamtijd heb ik veel kleren in verschillende maten gekregen. Ook heb ik kleertjes van de buuf gekregen waar haar dochter uit gegroeid is.

Luiers koop ik altijd in de aanbieding (pampers) Dit is vaak goedkoper dan de kruidvatluiers te kopen. Ik heb 8 maanden borstvoeding gegeven en daarna zoveel mogelijk zelf eten voor haar gemaakt. Nu gaat ze langzaamaan (ze is 11 maanden) met de pot mee-eten.

De meeste kosten gaan in de luiers zitten en de wasmachine maakt nu meer uren dan voorheen, maar verder merk ik er eigenlijk weinig van. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonee kijken, zoals ik al zei valt het mij erg mee. Ik denk dat ik aan degelijkse dingetjes, zoals eten en luiers, zo'n 20-25 euro per week kwijt ben aan haar.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

#2859498 Quote

He hoi Talke,

Allereerst nog bedankt voor jouw reactie op mijn vraag eerder deze dag. Het heeft me duidelijkheid gebracht.

Maar ik merk dat jij er inderdaad ook mee zit. Iedereen zegt ook tegen me: voor alles is een oplossing. En ik denk inderdaad ook dat dat zo is. Kijk nou eens om je heen: de bedeelden maar juist ook de minder bedeelden hebben kinderen en lopen nog steeds op deze aardbol. Ik heb er vandaag es goed over nagedacht maar ik ga m'n gevoel maar achterna. Da's stukken beter dan over alles te moeten piekeren.

Greetz,
    Chantal

#2859504 Quote

Hoi Talke,
    Wij hadden allebei een baan, hij fulltime, ik 32 uur. Een koopwoning, en oppas.
    Dus we zagen er niet tegenop, al weet je nooit hoe het gaat lopen.Luiers en babyvoeding zijn duur en ook de potjes groente en fruit kosten extra. Dit kun je uiteraard ook zelf maken.Ik denk dat met kleding etc je het zelf zo duur kunt maken wat je wilt. Ik merk ook dat ik het leuk vind als ze er leuk uitzien, en koop veel sneller iets voor hen dan voor mezelf. Je gaat  vaak in het begin  ook minder eropuit, of iets doen voor jezelf dus daar bespaar je weer wat.
    Je krijgt per drie maanden iets van 175 euro kinderbijslag, en die geef ik echt uit aan schoenen, jassen etc, en als ik het niet nodig heb zet ik het apart op een rekening.
    Dan heb ik altijd een potje voor kleding etc.en koop het dan wanneer het wel nodig is, en merk ik er niets van op mijn gewone rekening.
    Ik vond een tweede ook niet echt meer kosten, achja eten moet je toch en je houd vaak eten over..[.Ben toen wel 24 uur gaan werken.Partner fulltime.]
    Wel qua kinderopvang, etc, maar als je een wat groter leeftijdverschil hebt, is dat ,maar voor even.
    Natuurlijk krijg je ook dan voor je tweede  kinderbijslag. Ik gebruik het dus echt voor hen, en heb dan niet het idee dat ik extra veel uitgeef aan hen.
    Nu komt als alles goed mag gaan volgend jaar de derde.
    En de oudste twee zitten dan op school, dus ook dat scheelt qua kinderopvang.
    Ik denk ook echt wel dat een kind heus wel groot komt, en sommige dingen ook een beetje een luxe probleem zijn. Tot nu toe lukt het aardig, en komen ze niets te kort.
    En mocht het onverhoop veranderen door baanverlies oid, nou dan zal er vast ook wel een oplossing komen denk ik. Maak me er nu niet druk over…geniet maar.
    Succes, en groet R

#2859511 Quote

Hoi, Hoi,

Bij ons is het niet tegengevallen.
    We hebben 1 meisje en naar haar geboorte ben ik 16 uur gaan werken. Mijn man werkt nog steeds fulltime.
    De eerste maanden na mijn verlof waren wennen (Je gaat pas minder uren werken nadat je terug bent gekomen van verlof want je vraagt bij je werkgever aan dat je minder wil gaan werken naar je verlof. Begrijp je het nog??)

Verder is de kinderopvang de grootste kostenpost. Maarja nu kan ik wel lekker blijven werken in mijn huidige functie. En dat is het waard!
    aan alle andere dingen merken wij niet dat wij gezinsuitbereiding hebben. We kunnen nog steeds 3x per jaar op vakantie.
    Wel rijden we al jaren een oude auto die niet veel kost (aanschaf + onderhoud), hebben we een grote groente/fruit tuin waar we een groot deel uit het jaar van kunnen eten.
    Mijn meisje heeft 9 maanden borstvoeding gehad en daarna met de pot mee gegeten.
    En ik kijk regelmatig bij 2e handskleding beurzen, krijg graag afdankertjes van anderen en koop ook zelf vaak iets op marktplaats, had er vorige maand nog een hele mooie bolderkar aangeschaft.

Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes, Ikky

Lees ook: Wanneer ben ik vruchtbaar? - Handige rekentool
    #2859513 Quote

Hoi,

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar ik vind 25 euro per week wel weinig. In het begin als ze klein zijn, dan klopt dat misschien wel, maar naarmate ze groter worden geef ik in ieder geval wel meer uit. Als je borstvoeding geeft, dan kost dat minder dan flesvoeding. Ik had al gauw een pak in de week.   Luiers zijn prijzig. Potjes voeding kosten ook geld ……. als je het zelf maakt is het wel goedkoper.
    Als je zelf blijft werken, dan moet je toch opvang regelen. En niet iedereen kan terugvallen op een vrijwillige oppas. Betaalde opvang kost behoorlijk wat  geld.
    Kleding krijg je vaak in de kraamweek voor de eerste maanden. Maar daarna moet je het toch zelf kopen. Merkkleding is weer duurder dan kleding bij de Hema of Zeeman.
    De wasmachine draait veel vaker en daardoor is de kans groot dat je energierekening omhoog gaat (was bij ons wel zo) en dat kwam ook doordat ik meer thuis was en daardoor  veel vroeger  de verwarming aan heb staan.

Als je zelf minder gaat werken, dan komt er ook minder geld binnen. En er gaat wel meer geld uit in de maand. Maar ik denk dat het zich vanzelf wel regelt. Ik vind het wel goed dat je er over nadenkt, maar het komt vast wel op zijn pootjes terecht.
    Mijn dochter gaat nu bijna naar de peuterspeelzaal en dat kost ook geld. Financieel gezien zitten wij in een prettige situatie, maar toch verbaas ik me er af en toe over dat het geld soms mijn portemonnee uit lijkt te vliegen.

Groeten, mam van Laura

#2859555 Quote

Geweldig deze reacties. Dit is nou precies wat ik wilde weten. In mijn omgeving merk ik dit ook maar natuurlijk zeggen mensen je niet alles en als het om geld gaat houdt iedereen toch graag een masker voor.

Over het algemeen concludeer ik dus dat het wel meevalt en dat je uitgavepatroon verandert. Dat is ook precies wat ik dacht. Natuurlijk kost opvang geld als je minder gaat werken. Maar ik wilde graag weten hoe dat in de dagelijkse dingen zich tot uiting bracht.

Bedankt voor jullie reacties daar heb ik echt iets aan. En ja Chantal ik heb al eens eerder gezegd ik ben een echte steenbok, wil graag alles goed geregeld hebben, maar het is ook goed om de teugels te laten vieren, ik merk dat steeds meer naarmate ik ouder wordt (wellicht ook wijzer??)

Groetjes
    talke

#2859560 Quote

Ik vind nog steeds dat het eerste kindje de meeste impact had financieel dan. Want ik ging minder werken en de kosten gingen omhoog bij de tweede weet je al niet anders en ik hoop als we ooit een derde krijgen het nog minder word. want wat kost nu 2 aardappels meer he!! hihi

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct