Hoi,
Hier moet ik toch echt even reageren. Ik ben arbeidsrechtjuriste en weet hier dus alles van!
Je hoeft tijdens je sollicitatie niets te zeggen over een kinderwens en ook niet over een eventuele zwangerschap. De werkgever mag er ook niet naar vragen, en als dat wel gebeurt, mag je zelfs "jokken". Ook mag een werkgever je niet ontslaan vanwege "zwanger zijn". Ik heb laatst een zaak gelezen waarin een werkneemster haar zwangerschap (zeer pril) niet had gemeld tijdens de sollicitatie. Nog tijdens de proeftijd kwam de werkgever erachter en stuurde hij haar naar huis. De rechter heeft beslist dat dat niet mocht.
Een feit is wel dat tijdelijke contracten vaak niet verlengd worden, wanneer een werkneemster zwanger wordt. Ik heb zelf in maart 2006 een switch van baan gemaakt. Ik kreeg een halfjaarcontract (ik mocht ook kiezen voor een jaarcontract). Ik heb er toen bewust voor gekozen om "zwanger worden" een half jaartje uit te stellen. Ik vond dat destijds wel heel moeilijk, want we wilden er echt weer voor gaan in het nieuwe jaar; ik was zelfs al gestopt met de pil, maar we deden het nog even "safe" om eerst een paar maandjes te ontpillen. En toen kwam eind december ineens die onwijs leuke, parttime baan, dichtbij huis voorbij……..Inmiddels heb ik een vast contract per 1 september. Dat weet ik sinds begin juli en vanaf dat moment zijn we ervoor gegaan. Ik ben achteraf blij dat we gewacht hebben. Ik heb nu zekerheid, een leuke baan (die met een tweede kindje ook heel ideaal is) en bovendien is mijn oudste (net twee) weer een stuk makkelijker geworden (ik vind dat een voordeel als ik straks zwanger mag worden……..maar dat is persoonlijk…qua leeftijdsverschil had ik wel graag wat eerder gehad).
Ik hoop je/jullie geholpen te hebben!
Groet,
Hester
PS. Ik wil altijd meer vragen beantwoorden, maar ben vanaf morgen een weekje weg!