Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

23340 Solliciteren

• Auteur

Hallo

Is even geleden dat ik iets van me heb laten horen.
    Maar goed ik zit een beetje met een probleem en wilde vragen of er hier
    iemand/meerdere is/zijn die dit ook eens heeft gehad of mee zit.
    Het probleem is het volgende wie heeft het wel eens meegemaakt dat je van werkgever wil veranderen en tevens een kinderwens heeft.
    Ik moet namelijk morgen op sollicitatie gesprek en we zijn bezig voor een tweede kindje.
    Eigenlijk weet ik dat ze het niet mogen vragen in een gesprek maar van de andere kant denk ik wat zouden ze doen als ik wordt aangenomen en over een maand of langer weg kom zeggen dat ik in verwachting ben.
    tegenwoordig begin je toch bijna overal met een jaar contract.
    Wie kan me raad of advies geven????

Verder gaat het wel goed, volgende week ergens rond 1 november mijn nod.
    Afgelopen week wel een wat opgeblazen gevoel gehad en soms iets misselijk maar goed we wachten af wat volgende week zal brengen.

Groetjes bg

#2868078 Quote

Hoi,

Ik ben op zoek naar een andere baan, omdat ik het bij mijn huidige werkgever niet meer naar mijn zin heb. Omdat we hebben besloten om voor een kindje te gaan, heb ik het zoeken uitgesteld, totdat er een kindje is.
    Ik wil niet het risico lopen om in een nieuwe baan geen contract verlening te krijgen omdat je zwanger bent geworden.

En omdat ik toch minder wil gaan werken, kan ik gelijk voor die uren een baan zoeken.

Groetjes,
    Annelies

#2868097 Quote

ze mogen t idd niet vragen, maar vaak gebeurt t toch.. ik zou t gewoon niet zeggen, je weet helemaal niet hoe lang t allemaal nog duurt.. maar ja dat is wel lastig natuurlijk. Je kunt misschien ook gewoon wachten tenzij je echt een oervervelende baan nu hebt??

Ik heb sinds vorig jaar maart een nieuwe baan (2 jarig contract gekregen tot volgend jaar mei) maar nu zijn we dus echt bezig voor een kindje. ik heb toen gezegd dat ik er niet mee bezig was, waren we toen ook niet, maar ja nu wel.. denk niet dat t erg als ik nu zwanger wordt, ligt denk ik ook beetje aan je werkgever..
    succes.. heb je ook niet echt wat aan geloof ik..

Anne

#2868101 Quote

Hoi bg

Ik zou het niet zeggen.
    Je weet ten eerste niet hoe lang het gaat duren voor dat je zwanger bent en ten tweede welke baas verlengt nou geen contract, ook al wil je part time werken?
      ALs jij je werk toch goed doet dan wil hij je toch gewoon houden, ook al is dit part time!

Succes met je gesprek!

Liefs Jessy

#2868104 Quote

Hoi !
    Ik zat pas met hetzelfde probleem ! Ik heb wel een hele leuke baan, maar zou graag dichterbij huis willen werken. Omdat we nu voor een 2e gaan, stel ik dat nog even uit.
    Werkgevers hebben idd het recht niet om je dan te ontslaan, maar het gebeurt helaas maar al te vaak….Succes met je beslissing !
    Groetjes, Merle

#2868107 Quote

Hoi,

Hier moet ik toch echt even reageren. Ik ben arbeidsrechtjuriste en weet hier dus alles van!

Je hoeft tijdens je sollicitatie niets te zeggen over een kinderwens en ook niet over een eventuele zwangerschap. De werkgever mag er ook niet naar vragen, en als dat wel gebeurt, mag je zelfs "jokken". Ook mag een werkgever  je niet ontslaan vanwege "zwanger zijn".  Ik heb laatst een zaak gelezen waarin een werkneemster haar zwangerschap (zeer pril) niet had gemeld tijdens de sollicitatie. Nog tijdens de proeftijd kwam de werkgever erachter en stuurde hij haar naar huis. De rechter heeft beslist dat dat niet mocht.

Een feit is wel dat tijdelijke contracten vaak niet verlengd worden, wanneer een werkneemster zwanger wordt. Ik heb zelf in maart 2006 een switch van baan gemaakt. Ik kreeg een halfjaarcontract (ik mocht  ook kiezen voor een jaarcontract). Ik heb er toen bewust voor gekozen om "zwanger worden" een half jaartje uit te stellen. Ik vond dat destijds wel heel moeilijk, want we wilden er echt weer voor gaan in het nieuwe jaar; ik was zelfs al gestopt met de pil, maar we deden het nog even "safe" om eerst een paar maandjes te ontpillen.  En toen kwam eind december ineens die onwijs leuke, parttime baan, dichtbij huis  voorbij……..Inmiddels heb ik een vast contract per 1  september. Dat weet ik sinds begin juli en vanaf dat moment zijn we ervoor gegaan. Ik ben achteraf blij dat we gewacht hebben. Ik heb nu zekerheid, een leuke baan (die met een tweede kindje ook heel ideaal is) en bovendien is mijn oudste (net twee) weer een stuk makkelijker geworden (ik vind dat een voordeel als ik straks zwanger mag worden……..maar dat is persoonlijk…qua leeftijdsverschil had ik wel graag wat eerder gehad).

Ik hoop je/jullie geholpen te hebben!  

Groet,
    Hester

PS. Ik wil altijd meer vragen beantwoorden, maar ben  vanaf  morgen een weekje weg!  

read more image Lees ook: Vruchtbare dagen en ovulatie berekenen
    #2868123 Quote

Hoi,

Wat een duidelijk verhaal heeft 'doemaarwat' hiervoor geschreven. Ik zou ook zeggen niets zeggen, want het kan  nog lang  duren voor je zwanger bent en dan heb je deze kans voorbij laten gaan. Daarnaast komt er van de emancipatie natuurlijk nooit wat als wij vrouwen al bij voorbaat gaan denken wat de werkgever wil. Natuurlijk weet ik wel dat het in de praktijk nog niet zo werkt, maar zoals hierboven beschreven is hebben wij vrouwen gewoon het recht. Succes ermee!

Groetjes,
    Liene

#2868125 Quote

Hallo bg,

dit is best een vervelende keuze.
    Zelf ben ik "werkgever" en heb mijn functie nog niet heel lang. Toen ik deze sollic.
    op deze functie was ik zelf net bezig om zwanger te worden (heb hier toen niks over verteld). Nu 1,5    jr. later ben ik nog niet zwanger. Dus ik ben blij dat ik wel op deze functie heb gesol.. Nu ben ik bezig een eigen bedrijf te beginnen en komt deze vraag
    eigenlijk weer om de hoek.
    Dan zal ik veel gaan werken en kan ik dit gaan combineren?
    Mijn mening hierover klinkt makkelijk maar is ; komt tijd, komt raad. Je kan je van te voren wel heel druk maken (als dit, of als dat) maar je weet nooit wat er gebeurd.
    Waneer je in je sol.gesprek verteld dat je zwanger wilt worden neemt een werkgever dit toch vaak mee in zijn beslissing, wat de uiteindelijke reden is om jou af te wijzen zal dan "natuurlijk" iets anders zijn.
    Een van de reactie's is natuurlijk ook een oplossing; misschien kun je gaan sol. als je part-time wilt gaan werken!

Heel veel succes met het maken van je keuze!

groetjes Jez

#2868130 Quote

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie reacties. Vooral die van Hester wel fijn als je een antwoord krijgt van iemand die wat meer van je rechten af weet.
    Maar goed ik wacht morgen het gesprek eerst even af. Wat misschien wel een voordeel is dat het in de zorg is en vooral in de sector waar bijna alleen maar vrouwen/meiden werken (is in de wijkverzorging) en de kraamzorg valt ook onder dezelfde organisatie.
    Daarbij zei mijn vriend ook al van je kinderwens moet je er niet voor aan de kant zetten en bij de eerste duurde het ook bijna een jaar voor ik aantelde en zit nu in ronde 2 voor het tweede kindje. Verder werk ik nu ook al parttime voor 22 uur in de week en vindt zo rond de 20uur ook genoeg.
    Jullie horen nog wel hoe het afloopt.

Groetjes bg

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct