Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

25393 Wanneer Begint Het En Hoe Lang Houdt Het Aan Cervixslijm

• Auteur

Vroeg me af…wanneer begint bij jullie de cervixslijm en hoe lang houdt dit aan?
    Wil dit graag weten omdat ik normaal een enorm late eisprong heb (dag 28) en nu al op dag 10 cervixslijm had…

Groetjes mamaloe

#2883903 Quote

Hoi,
    Wat is cervixslijm?
    Misschien een stomme vraag maar ik lees het wel eens en weet niet goed wat ermee bedoelt word.
    Is dat dik doorzichtig slijm net voor de eisprong?
    Gr liselotte

#2883907 Quote

Ja klopt, dat is cervixslijm, ook wel baarmoederhalsslijm genoemd.
    Vlak voor je eisprong kún je hier last (nou ja last je verneemd het haast niet) van hebben.
    Maar er zijn ook dames die het nooit zien en wel een eisprong hebben.
    Dat slijm is een beetje mijn houvast van hoe lang mijn cyclus nu weer gaat duren.
    En moet zeggen dat als het stopt er vaak na 14 dagen duivels zijn. (helaas)
    Ik slik pillen ivm pcos en nu had ik dus extreem vroeg slijm, vandaar mijn vraag.
    Helaas (nou ja helaas, eigenlijk maar beter dat n ander het niet heeft) zie ik hier niemand die hetzelfde slikt ivm pcos.
    Ook op google is er niets over te vinden.
    Daarom kan het zijn dat je hier af en toe iets over leest van mij, want hoop eigenlijk een lotgenootje te vinden.

Groetjes mamaloe

#2883910 Quote

Wat is pcos?
    gr liselotte

#2883915 Quote

Knip en plak…

Normaal komen na de menstruatie bij de vrouw in de eierstokken enkele follikels of eiblaasjes tot ontwikkeling, waarvan er meestal maar één verder groeit en tot eisprong of ovulatie komt. Bij vrouwen die aan PCOS leiden worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd. Deze kunnen maar moeilijk tot groei en ovulatie komen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans. De onderontwikkelde vochtblaasjes die zo ontstaan, worden cysten genoemd. Naar schatting heeft 4 tot 6% van de vrouwen last van PCOS en daarmee is dit de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen. PCOS is geen ziekte maar een syndroom. Dit houdt in dat er meerdere symptomen aan verbonden zijn die niet allemaal tot uiting hoeven te komen bij elke vrouw. Het beeld van dit syndroom is dus bij elke vrouw anders.

In een normale cyclus is het zo dat de hersenen een hormoon produceren dat de eierstokken aanzet tot het ontwikkelen van een eicel. In de eierstokken zijn namelijk veel onrijpe eicellen aanwezig. Het hormoon heet Follikel Stimulerend Hormoon, FSH. De onrijpe eicellen ontwikkelen zich in een eiblaasje, ofwel follikel. Het follikel gaat als het voldoende is ontwikkeld, oestrogeen produceren. Dit oestrogeen veroorzaakt een groei van het baarmoederslijmvlies en het remt de afgifte van FSH door de hersenen. Tegelijkertijd stimuleert het de afgifte van een ander hormoon uit de hersenen, namelijk LH, luteïniserend hormoon. In het midden van de cyclus is de hoeveelheid LH in het bloed het hoogst en veroorzaakt dit een eisprong. Na de eisprong gaan de eierstokken ook progesteron aanmaken, een hormoon dat verdere groei van het baarmoederslijmvlies veroorzaakt. Als de eicel bevrucht wordt, kan deze zich nestelen in het baarmoederslijmvlies. Als dit niet gebeurt, daalt de hoeveelheid oestrogenen en progesteron in het bloed. Dit heeft afstoting van het baarmoederslijmvlies en menstruatie tot gevolg. Door de lage hoeveelheid oestrogeen in het bloed wordt de afgifte van FSH

Nou ja, heel verhaal dus, de rest staat wel op http://nl.msnusers.com/vrouwenmetpco/watispco.msnw

Beetje lastig om heel kort uitleg over te geven dus.

Groetjes mamaloe

#2883916 Quote

pfffffff hoe ben je hier achter gekomen?
    Gr liselotte

read more image Lees ook: Vruchtbare dagen en ovulatie berekenen
    #2883919 Quote

Door maanden lang niet ongesteld te worden en toch maar eens naar de huisarts te gaan. De gyn. heeft dit toen vastgesteld.

#2883941 Quote

Hoi Mamaloe,

bij mij 'komt' het cervixslijm rond dag 12 van mn cyclus en het houdt zo'n dag of 3 a 4 aan. Mijn cyclus is 27 dagen. Ik voel overigens mn eisprong niet, dus moet maar 'gokken' op welke van de 3 a 4 dagen 'ie is…

Ukkie26

#2883954 Quote

jee… dat is eigenlijk wel een goede vraag… in ieder geval een aantal dagen voor de eisprong maar hoeveel precies… Ik zal er vanaf nu eens op gaan letten.
    Volgens het boekje zou ik vandaag mijn eisprong moeten hebben. Helaas voel ik hier verder niets van zodat dit altijd gokken blijft…
    Ik heb nu dus al een aantal dagen cervixslijm. Kan je hier dan ook  vanaf `lezen`  wanneer de eisprong is?
    Weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt maar ik ga er vanaf nu wel op letten!
    groetjes,
    Lieke

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen