Hoi Anne,
Als je kindje net geboren is, kun je hem of haar prima zonder slaapzakje onder een laken en dekentje leggen. Pas als het wat ouder en groter is zou ik het in een trappelzakje doen. Bij de maat moet je erop letten dat je kindje niet met het hoofdje door de opening boven kan (als het trappelzakje dicht zit). Dit geldt ook voor de armgaten. Deze moeten mooi aansluiten, anders raakt je kindje erin verstrengeld en dat is gevaarlijk. De lengte van het trappelzakje maakt verder niet zoveel uit.
Wat wiegendood betreft: volgens mij maakt wel of geen trappelzakje geen invloed op de risico's. Wat wel belangrijk is, is dat je kindje niet te warm ligt (dus bijv. én een dik trappelzakje en dan ook nog es onder een dubbele deken + laken ofzo). Te warm is niet goed, dat geldt ook voor de temperatuur van de kamer. Het kamertje moet goed geventileerd zijn.
Tot slot: een trappelzakje helpt niet voor een hele drukke baby. Een baby kan dan ook nog heel druk zijn. Ik denk dat jij bedoelt inbakeren. Dat wil nog wel es helpen bij drukke baby's. Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.
Groetjes,
Jacqueline