Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Kraambezoek

• Auteur

Dag dames,

Waar ik nu al ernorm tegenop kan zien, is al dat bezoek na de geboorte.
    Naaste familie en goede vrienden bedoel ik hier niet mee, want je bent
    natuurlijk hardstikke trots, en wil juist aan die mensen je kindje
    graag showen, maar van die mensen die je normaal nooit echt ziet.. of
    van die mensen die niet op de hoogte zijn van de kraambezoek etikette,
    en denken; há gezellig, nog een biertje!?

Pff, en hoelang duurt dat wel niet, al die bezoeken, volgens mij ben je
    zo maanden verder. Wie heeft dat eigenlijk bedacht, dat je na z on
    uitputtingsslag ook nog eens wordt overstelpt met bezoek!?

Ik zie tegen niets op, maar dit maakt mij bij voorbaat al chaga.

Het leek mij een goed idee om een kraamfeest te houden, maar mijn
    partner wil dit niet, te onpersoonlijk. De tekst 'bezoek in de
    kraamtijd' of 'gelieve geen bezoek' op het kaartje viel ook niet in
    goede aarde bij hem hahahahaha!

Pfff..

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, en of ik de enige ben die hier tegen opziet.

Sannes

36 weken

#3085234 Quote

hoi hoi
    weet precies wat je bedoeld,van die mensen die nooit langskomen en dan ineens wel.
    heb bij de eerdere kids heel veel kaartjes gestuurd maar nu stuur ik alleen kaartjes aan de mensen waar ik regelmatig contact mee heb en die dus vaker langskomen.
    heb geen zin om mensen wat te verplichten en waar ik zelf al helemaal geen zin aan heb.
    en wat betreft de tijden,je moet gewoon op de kaartjes zetten dat je s,middags slaapt en als je s,avonds geen bezoek wil zet je dat er ook op.
    nou moet ik wel zeggen dat ik het nooit zo,n probleem vondt om s,avonds bezoek te krijgen ivm de laatste voeding.het gaat erom wat jij prettig vindt en niet wat een ander leuk vindt,het is jou kraamtijd en jij bepaalt dus hoe en wannner je bezoek krijgt.
    fijne   zwangerschap verder en alvast een fijne kraamtijd.
    liefs sil

#3085242 Quote

Hoi,

Ten eerste moet je het gewoon zeggen als je geen zin hebt in bezoek. Lijkt moeilijker dan het is, maar iedereen begrijpt het. Wacht maar als je straks bevallen bent: dan zeg je het wel als je er tegenop ziet hoor. Wij hebben iedereen een kaartje gestuurd (ook familie en kennissen die we anders nooit zien) en wij vonden het erg attent als iemand die we anders nooit zagen, even langs wilde komen. En zo niet: ook prima.

Op ons kaartje stond niets over bezoektijden of even bellen (en al helemaal niet: 'kadotip': een envelopje, vreselijk vind ik dat!!!). Maar mensen belden altijd vantevoren en geen zin was gewoon geen zin. Als je het moeilijk vindt om te zeggen, kun je trouwens toch gewoon zeggen dat er al bezoek gepland staat? Gewoon een leugentje voor eigen bestwil. Ik heb dat leugentje nooit hoeven gebruiken want ik vond het bezoek erg leuk en fijn. Maar ik kan me erg goed verplaatsen in mensen die daar minder blij mee zijn of tegenop zien. Trouwens, als je een afspraak hebt staan en je trekt het niet, moet je die ook gewoon af kunnen bellen. Ook dat begrijpt iedereen en zo niet: pech dan.

Anyway, het is jouw kraamtijd en die moet je naar jouw eigen beste wil invullen. Heel veel plezier alvast gewenst, want het is evengoed wel erg leuk hoor, al die aandacht en kadootjes!

Groet,

Anouk

#3085246 Quote

Hoi,
    Inderdaad is de kraamtijd jullie tijd!!!  
    Je hebt een megaklus achter de rug en dat snappen mensen echt wel.
    Wij hebben ook de rusttijden op het kaartje gezet. Werkte prima voor ons.
    Wel zo duidelijk naar de buitenwereld. Toch?
    Wij waren na een paar dagen zo moe dat we een stop hebben gezet op visite.
    Ouders waren altijd welkom. Wat me opviel was dat mensen toch van te voren wel
    bellen omdat ze zich wel kunnen voorstellen hoe jullie je voelen.
    En nee zeggen is inderdaad af en toe gewoon nodig.
    Volg je gevoel en het loopt wel los. Echt waar.
    Geniet van je zwangerschap en ik wens je een wolk van een baby!
    Groetjes Melanie mmv Quinten

#3085247 Quote

Ik zat hier ook als een blok tegenop te kijken, maar we hebben nu op het kaartje laten zetten, " wie de teentjes wil komen tellen, graag eerst even bellen"   dan kun je zelf bepalen of het je op dat moment uitkomt of niet.
    mijn ouders wonen in china en als het goe dis, is mijn moeder hier tegen de tijd dat ik ga bevallen ook dus die is zowiezo ergens dichtbij   na de bevalling en de schoonouders zullen wel gelijk ingelicht worden, maar verder heb ik ook niet bepaald zin in een volle bak na zo'n heftig avontuur!
    groetjes, greta

#3085250 Quote

hoi,

nou ik begrijp je helemaal!
    Ik heb me ook al erg lopen opwinden over al dat ongewenste bezoek, dat zich niet laat afwimpelen. Mensen die je nooit ziet willen ineens langskomen! anders komen ze toch ook niet? ik heb van alle kanten gehoord 'ach meid, dat hoort erbij'. het ging helemaal niet om mij en hoe ik me voelde (en dat was knap kloten, want had een postpartum depressie). Ik kon hier niet mee omgaan en voor de volgende hebben we besloten om de eerste week, de kraamweek, geen bezoek te ontvangen. alleen MIJN ouders mogen komen, omdat mijn zoontje daar ook is. Maar ik wil bijvoorbeeld vooral mijn schoonouders niet zien. Ik weet dat ik weer een geval apart ben, maar ik heb het nu tot in de puntjes geregeld.
    Het gaat nog steeds niet goed met me, maar ben heel blij met de zwangerschap. Misschien stuur ik de mensen die ik normaal ook niet zie, wel gewoon geen kaartje, is nog makkelijker. Wie zegt dat dat moet?
    (ik vond het vreselijk om weer eens een middag opgescheept te zitten met zo'n ouwe tante van mijn man, terwijl mijn man lekker naar z'n werk was.)
    Okee, hier heb je niks aan, maar ik wou alleen even zeggen dat wij de kraamtijd lekker zelf bepalen wie mag komen en wie niet, en daar ben ik best trots op.

liefs mirjam, mama van bas 26-01-05

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3085259 Quote

Het is misschien ook een tip om als mensen die je liever niet op bezoek wilt, maar waarbij "nee" zeggen ook niet lukt, gewoon te vertellen dat je op bijv. dinsdag (met datum) nog wel tijd hebt van bijv. 15.00 – 16.00 uur, dan weten ze in ieder geval dat ze niet kunnen blijven "plakken" !!

En het is ook niet zo gek om afspraken te maken met vrienden/kennissen na bijv.  5 weken ofzo, kun je eerst zelf bijkomen en dan zie je wel weer. Laat ze na een paar weken nog maar eens bellen voor een afspraak en de echte geinteresseerden bellen dan nog wel een keer en de rest hoor je niet meer !

Maar goed… geniet er zelf van hoe je wilt hoor !

Groetjes Marasje

#3085267 Quote

Als mensen 's avonds blijven plakken, dan vertrek jij gewoon op een voor jouw schappelijke tijd naar je slaapkamer en zegt er dan bij dat je echt naar bed moet.
    Gaan ze niet weg, dan is het aan jouw partner om ze het huis uit te tetteren. Maar de meeste mensen snappen de hint wel.

Miep

#3085272 Quote

Ik zag er bij mijn eerste ook erg tegenop maar iedereen heeft netjes gebeld, en bij de mensen die ik niet te lang wilde hebben, sprak ik inderdaad een tijd af van.. tot.. en als ze 's avonds bleven hangen kneep ik er gewoon tussen uit om borstvoeding te geven, of ik ging gewoon naar bed, sorry ! meestal snappen ze de hint wel.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct