Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

285847 Rijping Eitje

• Auteur

hoi..

wie weet wanneer het eitje rijp is voor bevruchting geteld vaanf cycles dag 1..?
    op z,n kortst cyclesdag 8..??kan dat..???

gr

#3091763 Quote

Als dag 1 de eerste dag van je menstruatie is heb je bij een gemiddelde cyclus van 28 dagen op dag 14 een eisprong.
    Om een eisprong te hebben moet je een cyclus hebben van minstens 21 dagen omdat er anders niet genoeg tijd voor het eitje is om te rijpen, je eisprong is dan op dag 8.
    Je wordt ALTIJD 14 dagen na je eisprong ongesteld (als je niet bevrucht bent)  maar je weet van tevoren natuurlijk nooit wanneer die eisprong is. Het is de periode voor je eisprong die zorgt voor een langere of kortere cyclus.

#3091808 Quote
    quote: Lisa22 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-05-2006 20:28:12'));

Als dag 1 de eerste dag van je menstruatie is heb je bij een gemiddelde cyclus van 28 dagen op dag 14 een eisprong.
    Om een eisprong te hebben moet je een cyclus hebben van minstens 21 dagen omdat er anders niet genoeg tijd voor het eitje is om te rijpen, je eisprong is dan op dag 8.
    Je wordt ALTIJD 14 dagen na je eisprong ongesteld (als je niet bevrucht bent)  maar je weet van tevoren natuurlijk nooit wanneer die eisprong is. Het is de periode voor je eisprong die zorgt voor een langere of kortere cyclus.

Wat je hier zegt is niet helemaal waar.
    Cyclus kan qua aantal dagen idd. variëren. Maar om  nou meteen te zeggen dat je een cyclus van tenminste 21 dagen moet hebben om een eisprong te hebben klopt niet.
    Ook klopt het niet dat je altijd 14 dagen na je eisprong ongesteld word.
    Ik heb een tijd in de MMM gelopen en zo werd dan ook de rijping en de eisprong in de gaten gehouden. En meestal had ik die op dag 13 maar ook wel eens veel eerder of veel later (dag 6 t/m 17 van de cyclus). De ongesteldheid trad bij mij dan vaak op tussen de 10 en 20 dagen na de eisprong.
    Er zijn dus altijd uitzonderingen op de regel.

Doorgaans klopt het wel dat je eisprong 14 dagen voor je 1 menstruatie dag heeft plaats gevonden.

groet Xanthe

#3091830 Quote

dan was je dus al tijdens je menstruatie vruchtbaar..??
    want hoelang leeft zaad..?
    max 5 dagen..?wie weet dat..!!1

gr

#3091833 Quote

Het eitje wat al zo vroeg springt heeft meestal niet de juiste grote om al bevrucht te kunnen raken. Mooiste is als ze zo rond de 20mm of groter zijn ten tijde van de eisprong en ze gemiddeld 2mm per dag groeien.

Over het zaad worden verschillende dingen gezegd. De een zegt dat het idd onder de juiste omstandigheden 5 dagen kan leven , de ander zegt toch wel wat minder lang.
    Eigenlijk komt het erop neer dat het cervixslijm (wat voor je baarmoedermond zit) veranderd van structuur en zuurtegraad rond de eisprong. Voor die tijd is het meestal zo dik en heeft het geen hoge zuurgraad waardoor het zaad er niet doorheen komt om je baarmoeder te bereiken of door de hoge zuurtegraad al dood gaat daar. (Dit alles heeft met het hormoon te maken dat voor de eisprong zorgt).
    Rond de periode van je eisprong kan het zaad er wel doorheen dringen en is de zuurtegraad (als het goed is) in orde waardoor het zaad dus in je baarmoeder terecht kan komen. Na enkele uren zwemmen zit het in de buurt van je eierstokken in de buurt waar dus een eitje hoort te zitten(dat overigens slechts 24 uur te bevruchten is na de eisprong). Zit die er niet , neemt de kracht toch wel af van het zaad , het word steeds slomer en beweegt uiteindelijk helemaal niet meer. Sloom zaad kan natuurlijk nog voor een bevruchting zorgen maar de kans word wel kleiner omdat ze toch ook een redelijke kracht nodig hebben van hun staartjes om de eiwand te doorboren. Verder heeft het staartje geen nut , hij laat los als het kopje van het zaadje in een eitje zit.

Groet Xanthe

#3091924 Quote

hey xanthe..

wat weet jij er veel vanaf zeg..??
    mag ik je wat vragen stellen..???

1-dus zaad leeft max 5 dgn..?ook al is het sloom zaad..?of kan het ook nog langer.??
    2-als je een cycles van 21 dgn heb en je eitje springt op dag 6 a 7 dan kan die niet bevrucht worden.?
    3-hoelang vanaf cycles dag 1 is een eitje wle rijp om bevrucht te worden..?
    4-dus in principe kan je niet zwanger worden tijdens-door sex tijdens je menstruatie.?
    5-en met een regelmatige cycles kan je eisprong iedere maand op een andere dag zijn..?kan dat veel dagen verschillen..?
    6-weet je dan ook of een echo nauwkeurig is met de termijn bepaling.?
    7-want ktijgt iedereen ongeacht de cycles duur die eerste 2 weken kadoo..??

nou ik hoop dat je wat antwoorden voor   me heb,
    alvast bedankt..

liefs tanja

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3091934 Quote
    quote: tanja82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-05-2006 19:47:46'));

hey xanthe..

wat weet jij er veel vanaf zeg..??
    mag ik je wat vragen stellen..???

1-dus zaad leeft max 5 dgn..?ook al is het sloom zaad..?of kan het ook nog langer.??
    2-als je een cycles van 21 dgn heb en je eitje springt op dag 6 a 7 dan kan die niet bevrucht worden.?
    3-hoelang vanaf cycles dag 1 is een eitje wle rijp om bevrucht te worden..?
    4-dus in principe kan je niet zwanger worden tijdens-door sex tijdens je menstruatie.?
    5-en met een regelmatige cycles kan je eisprong iedere maand op een andere dag zijn..?kan dat veel dagen verschillen..?
    6-weet je dan ook of een echo nauwkeurig is met de termijn bepaling.?
    7-want ktijgt iedereen ongeacht de cycles duur die eerste 2 weken kadoo..??

nou ik hoop dat je wat antwoorden voor   me heb,
    alvast bedankt..

liefs tanja

Hoi Tanja ,

Als je 4 jaar lang in de MMM loopt leer je veel dingen en daar krijg je dan je kennis vandaan.
    De antwoorden die ik je kan geven op je vragen;
    1. Ik denk zelf niet dat zaad langer dan 5 dagen kan overleven. Die 5 dagen zijn al wel heel lang en alleen onder de beste omstandigheden. Gemiddeld ging mijn gyn uit van 48 uur.
    2. Bij zo'n vroege eisprong is de kans op een geslaagde bevruchting zeer klein. Gewoon omdat het eitje niet goed de kans heeft gehad om goed te groeien. Bevruchting zou theoretisch gezien dus wel mogelijk kunnen zijn , maar de kans erop is klein en de kans op een succes verhaal is nog kleiner. Maar het gaat hier nog steeds om het menselijk lichaam en dan schijnt er toch veel mogelijk te zijn.
    3. Gemiddeld is dit dus 14 dagen na je 1e menstruatie dag en dan zou je gemiddeld gezien na op dag 28 ongesteld worden. De cyclus zoals deze beschreven staat in de boekjes… Hierover is dus weinig zinnigs te zeggen , alles heeft met hormonen te maken. Hoe hard je eitje groeit , het hormoon dat ervoor zorgt dat je een eisprong krijgt. In de MMM zien ze het liefst een eitje van gemiddeld 20mm of groter, maar bevruchting van kleinere eicellen zijn er zeker bekend. (14mm). Meestal groeien ze 2mm per dag , soms wat minder , soms wat meer. Een duidelijk antwoord op je vraag is gewoon niet te geven , het is afhankelijk van vele factoren en elk lichaam reageerd anders.
    4. In principe is het niet mogelijk tijdens de menstruatie om bevrucht te worden.
    5. Ja je eisprong kan bij een regelmatige cyclus op een andere dag zijn. Maar meestal scheelt dit max. 2 dagen. Maar veel vrouwen hebben bij een regelmatige cyclus wel op dezelfde dag de eisprong en soms zelfs rond het zelfde tijdstip.
    6.Echo bij een termijnbepaling is inprincipe zeer nauwkeurig. Tot ongeveer 16 weken groeien feutussen even snel.
    7. Ja in principe (tenzij anders bepaald bij de termijn echo) krijgt elke zwangere 2 weken cadeau. Dit omdat gemiddeld de eisprong 2 weken na de 1e menstruatiedag plaats vind , maar de datum van de eisprong is moeilijker vast te stellen dan de 1e dag van je laatste menstuatie en vandaar dat ze vanaf die datum rekenen. Je bent in theorie ook maar 9 maanden zwanger , maar als je het uitrekend vanaf je 1e dag van je laatste menstuatie zul je zien dat daar die 2 weken ook bij op geteld zijn en het dus 9,5 maand word.

Groet Xanthe

#3091946 Quote

Hey Tanja,

Ik weet dat je heel graag wilt weten wanneer je precies bevrucht bent, maar zoals je leest kan je het nooit helemaal 100% exact weten.
    Kan je het niet gewoon naast je neer leggen en genieten van je zwangerschap in plaats je steeds druk te maken wanneer nou die bevruchting heeft plaats gevonden?

Geloof er nou maar in dat je oma er een handje in heeft gehad!

Liefs,

Tessie

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct