quote: tanja82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-05-2006 19:47:46'));
hey xanthe..
wat weet jij er veel vanaf zeg..??
mag ik je wat vragen stellen..???
1-dus zaad leeft max 5 dgn..?ook al is het sloom zaad..?of kan het ook nog langer.??
2-als je een cycles van 21 dgn heb en je eitje springt op dag 6 a 7 dan kan die niet bevrucht worden.?
3-hoelang vanaf cycles dag 1 is een eitje wle rijp om bevrucht te worden..?
4-dus in principe kan je niet zwanger worden tijdens-door sex tijdens je menstruatie.?
5-en met een regelmatige cycles kan je eisprong iedere maand op een andere dag zijn..?kan dat veel dagen verschillen..?
6-weet je dan ook of een echo nauwkeurig is met de termijn bepaling.?
7-want ktijgt iedereen ongeacht de cycles duur die eerste 2 weken kadoo..??
nou ik hoop dat je wat antwoorden voor me heb,
alvast bedankt..
liefs tanja
Hoi Tanja ,
Als je 4 jaar lang in de MMM loopt leer je veel dingen en daar krijg je dan je kennis vandaan.
De antwoorden die ik je kan geven op je vragen;
1. Ik denk zelf niet dat zaad langer dan 5 dagen kan overleven. Die 5 dagen zijn al wel heel lang en alleen onder de beste omstandigheden. Gemiddeld ging mijn gyn uit van 48 uur.
2. Bij zo'n vroege eisprong is de kans op een geslaagde bevruchting zeer klein. Gewoon omdat het eitje niet goed de kans heeft gehad om goed te groeien. Bevruchting zou theoretisch gezien dus wel mogelijk kunnen zijn , maar de kans erop is klein en de kans op een succes verhaal is nog kleiner. Maar het gaat hier nog steeds om het menselijk lichaam en dan schijnt er toch veel mogelijk te zijn.
3. Gemiddeld is dit dus 14 dagen na je 1e menstruatie dag en dan zou je gemiddeld gezien na op dag 28 ongesteld worden. De cyclus zoals deze beschreven staat in de boekjes… Hierover is dus weinig zinnigs te zeggen , alles heeft met hormonen te maken. Hoe hard je eitje groeit , het hormoon dat ervoor zorgt dat je een eisprong krijgt. In de MMM zien ze het liefst een eitje van gemiddeld 20mm of groter, maar bevruchting van kleinere eicellen zijn er zeker bekend. (14mm). Meestal groeien ze 2mm per dag , soms wat minder , soms wat meer. Een duidelijk antwoord op je vraag is gewoon niet te geven , het is afhankelijk van vele factoren en elk lichaam reageerd anders.
4. In principe is het niet mogelijk tijdens de menstruatie om bevrucht te worden.
5. Ja je eisprong kan bij een regelmatige cyclus op een andere dag zijn. Maar meestal scheelt dit max. 2 dagen. Maar veel vrouwen hebben bij een regelmatige cyclus wel op dezelfde dag de eisprong en soms zelfs rond het zelfde tijdstip.
6.Echo bij een termijnbepaling is inprincipe zeer nauwkeurig. Tot ongeveer 16 weken groeien feutussen even snel.
7. Ja in principe (tenzij anders bepaald bij de termijn echo) krijgt elke zwangere 2 weken cadeau. Dit omdat gemiddeld de eisprong 2 weken na de 1e menstruatiedag plaats vind , maar de datum van de eisprong is moeilijker vast te stellen dan de 1e dag van je laatste menstuatie en vandaar dat ze vanaf die datum rekenen. Je bent in theorie ook maar 9 maanden zwanger , maar als je het uitrekend vanaf je 1e dag van je laatste menstuatie zul je zien dat daar die 2 weken ook bij op geteld zijn en het dus 9,5 maand word.
Groet Xanthe