Hoi
Tja, het moment is nooit daar dat je zegt: nu ben ik er klaar voor…is mijn ervaringen en die van vele anderen uit mijn omgeving.
Twijfel hou je altijd, en soms ook nadat je net bent bevallen. Meestal als je een ritme en routine hebt (na ongeveer 6 weken voor de meesten) dan weet je het zeker. Dan heb je er plezier in, dan geniet je. Maar dan komen nieuwe zorgen: doe ik het wel goed????… oh jee, wat nou als….
Dus met andere woorden: is de zorg weg of je wel of niet kinderen wilt, dan krijg je altijd weer andere zorgen. Dus wat ik wil zeggen: risico moet je altijd nemen in je leven, anders kom je er niet. Je bent nog jong, dus je kunt nog steeds nadenken en er vooral over blijven praten met je vriend. Maar, het heeft ook z'n voordelen om jong moeder te worden natuurlijk!
Ik herken het helemaal. Alleen, ik moest op een gegeven moment wel de knoop doorhakken (ben bijna 31) en heb dat ook wel heel spontaan gedaan.
Ik ben als eerste stap gestopt met de pil (je lichaam moet weer z'n natuurlijke draai vinden), dat was al heel wat voor mij. We deden het met rubbertjes natuurlijk!
Pas na anderhalf jaar (!) besloot ik echt heel spontaan, zonder overleg (want mijn man wilde ook al jaaaaren een kind) onder het moment supréme: we doen het zonder hoor!
Dat werd natuurlijk een beetje giechelend van mijn kant, spannend.
Het grappige was dat mijn man zei: zo, die zit en het wordt een jongen.
Hij had helemaal gelijk, het was in één keer raak en het is ook een jongen geworden (dit wisten we halverwege de zwangerschap via een echo al).
Ik ben, toen we het nog niet wisten, gewoon met het allerdaags leven verder gegaan. Met af en toe een moment: oh jee, stel je voor.
Ik was altijd heel regelmatig, echt op de dag op de klok bijna. Maar deze keer: nee hoor, twee dagen later nog niets… en pijnelijke borsten, ai, ai…. toen wist ik het al.
Samen een test gedaan, een digitale. Ik durfde niet te kijken, mijn man wel.
Er ging van alles door me heen, toen de uitslag positief was. Ik vond het heel bijzonder, voelde me bijzonder. Maar het heeft toch wel een maand geduurd voordat ik echt blij kon zijn. (ben me heel bewust dat er ook mensen zijn die echt graag kinderen willen, maar bij wie het niet lukt, dus ik had daar ook wel schuldgevoelens over)
Meid, denk nog maar eens, en neem op een gegeven moment gewoon het risico!
Succes!