Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

285889 Zwanger En Katten Hebben

• Auteur

Hey Dames,

Ik ben nu acht en een halve week zwanger. Ik heb twee katten en ben toch erg bang dat ik van hun iets oploop. Ik verschoon nu niet zelf de kattenbak maar de katten lopen natuurlijk wel overal op. Heeft iemand er ervaing mee? Weet iemand hoe groot het risico is dat je inderdaad wat op loopt? Ik wil niet dat mijn kindje ziek wordt door die katten.

Groetjes Kim

#3091993 Quote

Hoi

van de katten zelf kun je niets oplopen, alleen van hun uitwerpselen.
    Ik heb zelf 3 katten waarvan er 1 heerlijk bij me komt liggen.

Dus maak je daar maar niet ongerust over en de kattenbak verschoon je al niet meer. Dus dat is goed

#3091996 Quote

Hoi,
    Ook ik heb twee katten en het is idd zo dat je niet zomaar iets van je katen oploopt.
    Mochten jekatten echter speels zijn of gewoon wel eens uithalen dan moet je dit wel goed reinigen. De krabben kunnen namelijk wel slecht zijn.
    Liefs Lotte

#3091998 Quote

hoi,

ik zat er ook mee in het begin van de zwangerschap. ik heb namelijk 2 jonge kateen van dik een jaar die nog erg speels zijn. ik heb het nagevraagd bij de vk en ze zei dat echt alleen de uitwerpselen schadelijk zijn. niet de krabben en ook niet het eventuele kots. daarbij vertelde mijn schoonzusje die dierenartsassistente is dat de uitwerpselen alleen schadelijk kunnen zijn als ze ouder zijn dan een week. dus iedere week de kattenbak goed ontsmetten is het beste.
    dat doet natuurlijk mijn man wel, hihi.

groetjes naatje

#3092052 Quote

Beste allemaal,
    In Nederland is 46% van de vrouwen bij hun eerste zwangerschap reeds besmet met toxoplasme. De hoofdbron van infectie is via onverhit vlees. Een kleiner deel van de mensen raaks besmet via hun kat. De ontlasting van de kat is pas besmettelijk na minimaal 2 dagen. Dus als je de kattenbak elke dag zou schoonmaken: en uitwassen dus, dan loop je geen risico. Echter ook in de kat zijn vacht kunnen cystes achterblijven en als de kat zich niet goed schoon kan houden onder zijn achterste (bv dikke katten) dan is ook het aaien van zijn achter kant een risico. Dit valt dus wel mee hoor! Maar als je de kat zijn vacht uitgebreid gaat verzorgen en met name zijn achterkant was dan even je handen daarna.
    Ik zelf ben dierenasrt en nu 15 weken zwanger. Ik heb mijn bloed laten testen op antistoffen. Ik ben positief. Ik heb de infectie dus al gehad en dan is het geen probleem meer. Ik heb als kind en ook nu nog wel eens altijd met katten in bed geslapen en vaak ook dicht bij mijn gezicht. Ik denk dat dit vanuit hygiensich oogpunt ook niet zo slim is als je nog geen antistoffen hebt.
    Samengevat: als je geen rauw vlees eet, de kattenbak  elke dag verschoont of met handschoenen, en niet aan het achterste van je kat gaat zitten dan valt  het allemaal wel mee.
    In Belgie worden alle zwangere vrouwen standaard getest. In Nederland niet. Je kunt dat denk ik wel zoals ik dat gedaan heb op aanvraag doen. Misschien moet je het dan wel zelf betalen.
    groeten Elke

#3092070 Quote

Hoi Hoi
    ik woon in Belgie en ben idd getest.Rar dat ze dat in Nederland niet doen!
    Oja nog een tip, gebruik bij het tuinieren handschoenen, ook als je zelf geen katten hebt!
    Meestal gaan ze bij de buren in de tuin zitten poepen en niet in hun eigen hof.
    En je kunt dan niet weten hoe lang het er al ligt.
    Groetjes RB

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3092092 Quote

Hoi,

Als je aan de vk aangeeft dat je katten hebt, krijg je meestal meteen die test erbij als je bloed gaat prikken. Bij die van ons wel in ieder geval.

Ik heb gemeld dat ik 2 katten heb, die onlangs nog een wormeninfectie gehad hebben. Dus ben ik er meteen op getest.
    Ik ga overstappen op van die kartonnen weggooi bakken, aangezien ik negatief getest ben. Ik heb het nooit gehad.
    Ik ben veel te bang om hem schoon te maken. Zelfs met handschoenen.

Esther

#3092303 Quote

hallo, weet iemand hoe het met fretjes zit tijdens de zwangerschap?
    Niemand heeft daar echt een antwoord op…
    Groetjes hummer

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct