Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

285917 Borstvoeding Geven Bij Zeer Gevoelige Tepels

• Auteur

Hoi meiden,
    ik heb van mezelf al zeer gevoelige tepels. Vroeg me af hoe dat straks moet met borstvoeding geven. Zijn er speciale hulpmiddeltjes of zo?
    Groetjes V.

#3092103 Quote

Hoi,

Tepelhoedjes? Vraag het anders eens bij borstvoeding natuurlijk of La leche league. Dat zijn 2 borstvoedingsorganisaties. Er schijnt ook ergens een borstvoedingsforum te zijn.

Groetjes, Kat

#3092104 Quote

Hoi Veerle,

Dat is inderdaad een "zwangerschapskwaaltje", tepels die gevoeliger worden, maar dat hoeft het geven  van borstvoeding niet in de weg te staan.  Je kunt ze een beetje laten wennen aan aanraking door af en toe eens zonder bh te lopen, zodat je tepels in aanraking komen met je kleding. Ook zou je je tepels zachtjes kunnen "masseren", door ze zachtjes tussen duim en wijsvinger te pakken en een beetje te rollen. Je hoeft ze, in tegenstelling tot wat in sommige boeken helaas nog steeds staat geschreven, niet te harden met bijvoorbeeld een ruwe handdoek of iets dergelijks; daarmee kun je ze zelfs beschadigen.

Wanneer de baby goed wordt aangelegd, zal hij niet alleen de tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje verdwijnen. De tepel komt dan helemaal achterin het mondje te liggen, tegen het zachte gehemelte aan; daar kan hij absoluut niet stuk gaan. Het is niet aan te raden om bij voorbaat hulpmiddelen, zoals tepelhoedjes, te gaan gebruiken. Daar kleven een hoop nadelen aan, zoals zuigverwarring en terugloop van de melkproductie. Het goed aanleggen van de baby is heel belangrijk, dat is vaak bepalend voor het verloop van de borstvoedingsperiode. Dit is wel iets wat moeder en kind moeten leren en daarom geeft de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk informatiebijeenkomsten in heel Nederland. Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk onderbouwde informatie over borstvoeding. Tijdens deze bijeenkomsten komen veel belangrijke aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby en het afkolven van moedermelk. Ook is er de gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

#3092105 Quote

Bedankt voor het reageren. Hier heb ik echt iets aan. Zag dat er zelfs een contactpersoon bij mij in de buurt was.
    Groetjes V.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct