Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

286031 20 Weken Echo Niet Standaard In Basispakket

• Auteur

Ik lees hier berichten die toch niet helemaal kloppen. Mijn verzekeraar (VGZ) vergoedt de 20-weken echo namelijk ALLEEN op medische indicatie!! Maar goed dat ik hier het een en ander over had gelezen, want anders was ik er ook van uitgegaan dat ie gewoon vergoed zou worden. Zelfs mijn verloskundige gaf me een brief mee waarin staat dat ie vergoed wordt!!! Klopt dus niet. Check het bij je verzekeraar!!

Op de website van het Ministerie van Volksgezondheid staat het volgende:

Alle zwangeren hebben aanspraak op een echoscopie tijdens het eerste trimester van de zwangerschap (rond de 12e week). Voor de echoscopie tijdens het tweede trimester geldt dat daarop aanspraak bestaat indien de zwangere vrouw daarvoor medisch geïndiceerd is. Het is de bedoeling om de echo tijdens het tweede trimester voor alle zwangeren standaard mogelijk te maken. De uitvoering daarvan is nu nog niet geregeld. Daar wordt hard aan gewerkt. In de nabije toekomst hebben alle zwangeren dus ook aanspraak op een echo tijdens het tweede trimester (rond de 20ste week).

Groeten,
    Kipling26

#3092755 Quote

Hoi ,

ik denk dat het verschillend is per verzekering. kijk ik denk dus dat het gewoon mazzel is bij welke verzekering je zit.
    Ik ben daarom ook errug blij dat cz het dus wel vergoed.
    Maar het is goed dat je het er neer zet, je kan mensen niet genoeg waarschuwen om eerst inligtingen te doen voor dat je de keuze maakt.

#3092768 Quote

cz dus wel???

kon t nergens vinden en om gelijk te bellen hahahah zo ben ik niet zo

groetjes renata

#3092769 Quote

renata, ik doe dit normaal nooit maar heb je voor mij je e-mail???
    kan ik je het toesturen. heb al op de site   hiero neer gezet maar schijnbaar pakt tie dat niet goed dus.

mijn e-mail is: corenjantinevanhoorn@lycos.nl

#3092794 Quote

hoi hoi…

wat irritant hé dat iedereen wat anders roept en zegt….ik heb het vanmorgen bij mijn verzekering na gevraagt ( menzis) en die vriendelijke meneer zei dat het per 01-01-2006  al wel in het basispakket zit maar dat de minister er nog geen bedrag heeft aangeplakt….
    Dus volgens hem ben je er wel voor verzekerd maar hij wist nog niet voor welk bedrag ..hij zei wel dat ik de nota….als ik die kreeg en moet betalen ….moet bewaren want dan kan de nota als het bedrag is bepaald met terug werkende kracht verekent worden……

Ik ga er maar vanuit dat ik niks vergoed krijg voorlopig…..dan valt het nooit tegen ….
    Die 20 weken echo laat ik toch lekker door gaan, daar heb ik nu al zo lang op zitten wachten……haahha!!

groetjes marjan

#3092802 Quote

De 20 weken echo is in de verzekering opgenomen per 1-1-06. Inderdaad
    hangt daar nog geen bedrag aan en zijn de voorwaarden ook nog niet
    rond. Als dit eindelijk rond komt (dit moet de minister doen) dan wordt
    de echo met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2006 vergoed. Helaas
    zou het dan wel kunnen zijn dat het tarief wat bij jou in rekening
    wordt gebracht hoger is dan de vergoeding. Waarschijnlijk gaan de
    meeste maatschappijen daar wel coulant mee om.
    De echo wordt inderdaad alleen vergoed als je een verwijzing hebt. Je
    kunt niet op eigen houtje naar het ziekenhuis. Dit noemen ze de
    medische indicatie. Wel schijnt het zo te zijn dat sommige verzekeraars
    het proberen tegen te houden omdat het natuurlijk akelig veel geld kost
    en voor vrouwen onder de 36 ook niet echt noodzakelijk is volgens de
    statistieken.(boven de 36 is de kans op gehandicapte kinderen veel
    groter los van erfelijkheid natuurlijk)
    Hoe weet ik dit? Ik werk bij de verzekeraar vandaar!

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3092803 Quote

Oh ja, het is dus absoluut bij elke maatschappij gelijk want het is een
    wettelijke regeling en dat is voor alle verzekeraars gelijk. Eventueel
    zou je wel na moeten   vragen of er een contract is gesloten met
    het ziekenhuis waar je heen wilt maar voor zover ik weet hebben alle
    maatschappijen die landelijk werken ook overal contracten voor de basis
    vergoedingen.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct