Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

5e ziekte en zwanger

• Auteur

Ik ben nu bijna 25 weken zwanger en hoorde net dat er op veel kinderdagverblijven op dit moment de 5e ziekte heerst. Nu hoorde ik ook dat deze ziekte voor zwangere vrouwen gevaarlijk kan zijn.

Mijn dochtertje gaat naar het kinderdagverblijf. Ik heb er nog niets over gehoord, maar mocht het zo zijn dat daar de 5e ziekte ook gaat heersen, weet iemand in hoeverre dat schadelijk kan zijn, als ik het krijg?

#3097275 Quote

Hoi Danique,

Mijn zoontje heeft het een paar weken gelden gehad.
    Ik heb het bij 2 huisartsen nagevraagd en bij de de gyneacoloog en die zeiden alledrie dat ik me eigen geen zorgen hoefde te maken.

Ze zijn het verplicht om het te vermelde, maar dat is precies hetzelfde als je een bijsluiter van je medicijnen pakt en kijkt wat je daar allemaal niet van kan krijgen.

Toch is het geen fijn idee, want ik heb op internet gezocht en kom daar weer hele andere verhalen tegen!

Maar je kunt er ook weinig tegen doen, je kunt moeilijk je kind in de kast opsluiten totdat hij/ zij weer beter is. En ik kan het echt niet laten om niet met de kleine te kunnen knuffelen!

Groetjes Ellen

#3097278 Quote
    quote: Ellen7 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-08-2006 10:39:41'));

Hoi Danique,

Mijn zoontje heeft het een paar weken gelden gehad.
    Ik heb het bij 2 huisartsen nagevraagd en bij de de gyneacoloog en die zeiden alledrie dat ik me eigen geen zorgen hoefde te maken.

Ze zijn het verplicht om het te vermelde, maar dat is precies hetzelfde als je een bijsluiter van je medicijnen pakt en kijkt wat je daar allemaal niet van kan krijgen.

Toch is het geen fijn idee, want ik heb op internet gezocht en kom daar weer hele andere verhalen tegen!

Maar je kunt er ook weinig tegen doen, je kunt moeilijk je kind in de kast opsluiten totdat hij/ zij weer beter is. En ik kan het echt niet laten om niet met de kleine te kunnen knuffelen!

Groetjes Ellen

Hoi Ellen,

Ik las net in de krant dat op een kinderdagverblijf waar de 5e ziekte heerst ze geen zwangere vrouwen voorlopig meer toelaten. De partner of andere familieleden moeten het kind dan brengen en halen. Dit om besmetting te voorkomen.

Maar ik blijf ook gewoon lekker knuffelen met mijn dochtertje. Je kunt al besmet raken als er speekseldeeltjes in de lucht zweven en je die inademt, dus volgens mij kun je dan overal besmet raken. Ik ga voor de zekerheid even de verloskundige bellen en vragen hoe het zit. In de krant stond dat vrouwen die zwanger zijn en in hun eerste trimester van de zwangerschap zitten gevaar lopen. Ik zit in het tweede trimester, dus misschien dat het dan minder gevaarlijk is??

#3097283 Quote

Hoi Danique,

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf. Een paar maanden geleden waren er 2 kinderen die de 5e ziekte hadden. Ik was toen ook zwanger en had er ooit wel vaag iets over gehoord. Toen ik op internet ging zoeken las ik alleen maar heftige dingen. Ik heb het toen bij de huisarts en verloskundige nagevraagd en ik mocht gewoon blijven werken.
    Zoals zij zeiden; de meesten mensen hebben als kind de 5e ziekte al eens gehad (misschien zonder dat je het door had) en dan is er totaal geen gevaar. Als je het nog niet hebt gehad is de kans nog niet erg groot dat je het nu ineens wel krijgt maar dan kan het het wel. Als je  de 5e ziekte  krijgt terwijl je zwanger bent is het  de  erste 20 weken van je  zwangerschap "gevaarlijk".
    Mijn collega was toen ook zwanger en die heeft haar bloed laten prikken om te kijken of ze het al eens gehad had (antistoffen) en zij had het ook al gehad. Dus als je je zorgen maakt kun je misschien bloed laten prikken.

Groetjes Landi

#3097299 Quote
    quote: Landi reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-08-2006 12:08:12'));

Hoi Danique,

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf. Een paar maanden geleden waren er 2 kinderen die de 5e ziekte hadden. Ik was toen ook zwanger en had er ooit wel vaag iets over gehoord. Toen ik op internet ging zoeken las ik alleen maar heftige dingen. Ik heb het toen bij de huisarts en verloskundige nagevraagd en ik mocht gewoon blijven werken.
    Zoals zij zeiden; de meesten mensen hebben als kind de 5e ziekte al eens gehad (misschien zonder dat je het door had) en dan is er totaal geen gevaar. Als je het nog niet hebt gehad is de kans nog niet erg groot dat je het nu ineens wel krijgt maar dan kan het het wel. Als je  de 5e ziekte  krijgt terwijl je zwanger bent is het  de  erste 20 weken van je  zwangerschap "gevaarlijk".
    Mijn collega was toen ook zwanger en die heeft haar bloed laten prikken om te kijken of ze het al eens gehad had (antistoffen) en zij had het ook al gehad. Dus als je je zorgen maakt kun je misschien bloed laten prikken.

Groetjes Landi

ik heb net voor de zekerheid even met de verloskundige gebeld. Mocht het zo zijn dat de 5e ziekte uitbreekt op het kinderdagverblijf waar mijn dochtertje zit, dan moet ik contact opnemen en kan ik bloed laten prikken. Op dit moment hoef ik mij gelukkig geen zorgen te maken. En zij zei inderdaad ook dat je tot 20 weken gevaar loopt en ik ben bijna 25 weken. Ik kan het wel krijgen en het babytje ook, maar meestal geeft dan geen gevolgen, maar ze wil wel graag dat ik contact opneem, mocht de 5e ziekte op het kinderdagverblijf uitbreken.

#3097316 Quote

Hoi Danique,

Ook ik werk op een kdv en moest echt van de groep af toen bleek dat de 5e ziekte heerste.
    Er werd bloed geprikt en ik bleek geen antistoffen te hebben!!
    Volgens de gg & gd kan t "kwaad" tot en met 20 weken. De vk en huisarts en bedrijfsarts zeiden 12 weken omdat je kindje dan ook afweerstoffen gaat aanmaken.
    De kans is relatief "klein" dat er iets gebeurd maar waarom zou je het riskeren om een miskraam of vroeg geboorte te krijgen.  

Ik zou zeggen neem het zekere voor t onzekere en laat je idd testen op antistoffen, parvo B19 als ik het goed heb.

Succes, groetjes Nicole

Lees ook: Zwanger, en nu?

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct