Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

klein vraagje…. stootkussens?

• Auteur

Hallo dames,

Even een klein vraagje….
    Het hebben van stootkussens het ledikantje… Is dit nou verplicht of wordt het nu juist afgeraden….
    Ik vind het allemaal erg ingewikkeld…. Soms snap ik er niks meer van.. al die dekens en lakens en al die regels???
    Wat moet ik nou precies hebben voor het bedje? Dekentje…? of slaapzak? Slaapzak wordt veel aangeraden maar juist mijn kraamzorg raad het weer af??? Weet iemand een site waar ik kan kijken???
    Ach jah…toch wat meer vraagjes geworden.. hahaha

Groetjes Christie

#3097454 Quote

Hoi,

Lastig he! En het veranderd ook nog per jaar.
    Volgens mij raden ze de stootkussen af, omdat je kindje in ademnood kan komen als hij met zijn neus ertegen aan komt te liggen.
    Slaapzakjes kun je het beste gebruiken als je kindje het bedje door begint te kruipen en draaien. Het slaapzakje moet dan wel goed passen, je kindje mag er niet in kunnen zakken.
    Eerst lag mijn dochter onder een dekentje, maar na een tijdje vond ik haar omgekeerd in haar bed, dan is het dus tijd voor een slaapzakje. Nu heb ik allerlei dekens die ik nog nooit gebruikt heb. Ze heeft altijd onder een wiegdeken gelegen, de ledikant dekens zijn veel te groot en dan moet je zo'n stuk onder het matras proppen. Nu zou ze onder een ledikant deken kunnen maar kruipt ze heel haar bed door.
    Ik vond de site van consument en veiligheid erg fijn. Daar staan allerlei eisen op aan nieuwe ledikantjes en tweede hands, maar ook voor wiegjes enz.
    http://www.consumentenveiligheid.nl

Veel succes.

#3097459 Quote

hai meid, ja lastig he al die dingen. nou hier komt ie zoals ik het begrepen heb:

de stootkussens voor in het bed en in de box (belgie voornamelijk en duitsland) mogen wel verkocht worden maar worden door de kraamzorg er direct uitgegooid omdat het stikgevaar zou opleveren. het kost vrij veel geld en eigenlijk is het dus zonde als ze het eruit slingeren dus ik zou dat gewoon niet doen.

je bedje opmaken is niet zo heel moeilijk hoor
    matrasbeschermer, hoeslaken en daarbovenop onderaan het bedje je zeiltjesachtig ding. (weet even de echte naam niet) dit  is zodat het water naar beneden weg kan lopen mocht je kruik lekken, het hoofdje van de baby mag nooit op dat zeiltje liggen. ivm met verbranden.   zoals het in het prenatalboekj van vorig jaar staat is het fout. een tip… de kraamzorg kijkt altijd je bedje na dus die kan je daar gewoon even mee helpen straks. je kan hem nu gewoon opmaken zoals je dat wil totdat ze er is.

een dekentje in een dekbedovertrekje mag, een los dekentje met lakentje mag en een slaapzakje mag. hihi niet alledrie tegelijk he

een slaapzakje is voornamelijk handig als je een woelwater hebt. in de kinderopvang is het zelfs verplicht omdat kinderen hierdoor niet   of minder goed kunnen klimmen. als een kindje zich loswoelt dan hebben ze het nog niet snel koud. let er wel op dat de armsgaten niet te groot zijn zodat het kindje erin kan verdwijnen en dat je niet te dikke spullen aandoet met slaapzak en deken bijvoorbeeld.

een dekbed wordt afgeraden tot minimaal 2 jaar omdat kinderen hun warmte hierdoor niet kwijt kunnen en de warmte terugslaat op het lichaampje. ze kunnen er ook door stikken.

volgens mij waren ze dat he…. als er aanvullingen zijn graag……

inimini

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct