Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Gevoelig punt

• Auteur

Hi dames,
    Ik vraag me af of er ook nog gewoon mensen zijn die straks niet gaan werken, of gaan werken als de partner thuis is?
    Ik lees regelmatig dat er mensen zijn die met hun kleine kroost gewoon 32 of   meer uur gaan werken. Misschien dat ik dan van de oude stempel ben, maar ik vind dat echt heel raar om je kinderen door andere mensen op te laten voeden dan door de ouders. Zo belangrijk kan dat werken toch niet zijn, dat je je kind zoveel niet ziet?
    Ik ga zelf na mijn bevalling drie halve dagen werken, maar wel als mijn man thuis is.
    Anders was ik ook niet gaan werken en had het gewoon opgegeven, wij vinden dat we ons kind zelf moeten opvoeden.
    Ik heb tot een jaar of twee geleden een tijdje stage gelopen op een kinderdagverblijf, en daar waren mensen die hun kinderen er vijf dagen in de week dumpte van half acht 's ochtend en half zeven 's avonds!!!! Vandaar dat ik het woord dumpte gebruikte. En als je dan maandag weer daar was, hoorde je dat ze het weekend bij opa en oma waren geweest zodat de ouders tijd voor zichzelf hadden. Dit maakt mij zo kwaad, waarom heb je dan in hemelsnaam gekozen voor kinderen???
    Zelfs met de kerst waren er mensen die hun kinderen daar de hele dag achterlieten, vind ik zo sneu.
    Pfff, ik denk dat ik een beetje last heb van mijn hormonen.
    X

#3097532 Quote

Ik zit helaas niet in de luxe positie om ontslag te nemen.
    Ik werk 3 dagen in de week, waarvan 2 dagen de jongste naar het kdv gaat en de oudste 3 middagen bso heeft.
    Mijn kinderen hebben het vanaf het begin altijd leuk gevonden op het kdv, alleen ik niet. Maar mijn kinderen gaan er met plezier naar toe. De andere dag dat ik werk past mijn moeder op. Mijn man moet gewoon de hele week werken en is s'avonds laat thuis.
    Als straks de baby er is, gaat deze ook naar het kdv. De leidsters van het kdv hebben hun kinderen ook voor een aantal dagen op hetzelfde kdv geplaatst; mits ze niet te ver van huis af werken.
    Ik merk aan geen van mijn kinderen dat ze niet voldoende de 3 r-ren hebben gehad. En ik merk ook dat als ik niet werk, door omstandigheden, ik een minder plezierige moeder ben, dan als ik wel werk.

Ik denk dat elk gezin ieder voor zich deze keuze moet maken en niet meteen moet roepen dat het kdv te slecht zou zijn voor onze kinderen. Als dat zo zou zijn had ik deze beslissing zeker niet genomen!

Ik ben wel van mening dat 5 dagen kdv te veel is voor het kind, maar 2 a 3 dagen is een heel goede keuze. Daar heeft neimand nog nadeel aan ondervonden!

Monique

#3097533 Quote

Hallo,

Ook ik ben het met je eens dat je je kinderen geen 5 dagen in de week weg moet brengen. Inderdaad, waarom kies je dan voor kinderen. Ik ga zelf 2 dagen werk na mijn verlof en de kleine gaat naar een oppas. Dat loopt via een gastouderbureau. Ik heb heel lang ruzie gezocht met mijn baas, want die vond 2 dagen te weinig. Ik vond 3 te veel, hihi. Ik heb het uiteindelijk gewonnen. Als dit niet bevalt kan ik altijd nog zeggen dat ik stop met werken, maar ik denk dat het voor mij ook wel lekker is om er een paar dagen tussenuit te zijn. Mijn man minder werken is geen optie. Hij heeft een eigen bedrijf en moet daar gewoon heel veel uren in stoppen. Maar je kind 5 dagen in de week door een ander te laten opvoeden zou ik zelf NOOIT voor kiezen. Maar ja, dit is mijn mening. Sommige mensen moeten nou eenmaal blijven werken om nog fatsoenlijk te kunnen leven.

Groetjes Natasja

#3097543 Quote

hoi kiekje,
    ik ben het helemaal met je eens dat kinderen niet 5 dagen per week naar het kdv moeten. Dan moet je gewoon geen kinderen willen, als je zo op je carriere gericht bent. Maar, ik weet nu wel uit ervaring dat een GOED kdv echt leuk kan zijn voor je kind. Ik ben 9 maanden thuis gebeleven bij mijn dochter, en daarna kwamen de muren op me af. Ik ben helemaal geen carrierevrouw, ik bedoel dat ik mijn kinderen veel en veel belanrgijker vind dan geld. Maar het feit is dat we het met het salaris van mijn man alleen niet zouden redden. En bovendien zou ik ook gewoon weer aan het werk willen, gewoon om me weer  wat meer in de echte wereld te voelen. Ik ben dus na 9 maanden  1 hele dag en 2 halve dagen gaan werken, en mijn dochter gaat twee korte dagen per week naar het kdv. Ze gaat naar Kindergarden. Je betaalt wat meer maar het is echt een superkdv. Dit na een vervelende ervaring op haar eerste kdv waar we haar onmiddelijk vandaan hebben gehaald. Mijn man en ik zijn allebei leraar en zijn dus vroeg klaar met werken. We brengen haar weg voor het werk en halen haar meteen op als we klaar zijn met werken, dus ze zit daar niet lang. Op mijn derde (halve) werkdag is het papa-dag. Mijn man is dan vrij en blijft bij mijn dochter. Perfect voor iedereen: papa kan lekker bezig zijn met zijn dochter, dochter kan even alleen met papa spelen en mama denkt ook eens aan iets anders dan moederen. Fantastisch vind ik het. Nu ben ik aanstaande maandag uitgerekend van mijn 2e en gaan we emigreren naar een kibbutz in Israel. Het protocol daar is dat de kinderen 5 dagen per week naar het kdv gaan, maar dan wel in de kibbutz zelf en je kan ze ophalen wanneer je klaar bent met werken (ze werken daar korter door dan hier). Het breekt mijn hart als ik er aan denk maar alles zal wennen en echt, voor de ontwikkeling is het zo goed voor die kleintjes! Zowel in de motorische als de sociale ontwikkeling maken ze grote sprongen.
    Maar goed, als jullie het financieel aankunnen om de kinderen thuis te houden en je word zelf niet gek, dan is dat geweldig voor jullie! Helaas zijn mijn ouders geen oppas-opa en oma, anders was het allemaal nog anders gelopen. Maar nogmaals, ik ben het helemaal met je eens dat je zoveel mogelijk je eigen kinderen moet zien, maar ook jezelf niet uit het oog moet verliezen.
    Groetjes, Stephanie (39+5……)

#3097548 Quote

Hoi hoi,

Best gedurfd idd om dit onderwerp ter sprake te brengen….maar wel leuk.

Ik ben zelf absoluut van mening dat je zelf als ouders je kinderen op hoort te voeden en niet de oppas of het kdv,ik denk dan ook altijd waarom wil je dan in vredesnaam kinderen???
    Vrienden van mij hadden beide een full-time job en zagen de kids eigenlijk alleen in het weekend want na werkenstijd in de week gingen ze al vrij snel naar bed,en in het weekend werden de boodschappen gedaan dus konden ze eigenlijk alleen de zaterdagmiddag en zondag van ze genieten…heb dat wel eens gezegd tegen ze en dan gaven ze als reactie terug dat ze het zo wel goed vonden en hun carierre ook niet opwilden geven ervoor…..toen heb ik maar niets meer gezegd….mijn blik hoe IK erover dacht…zei al genoeg

Ik vind het heel belangrijk om er na schooltijd te zijn voor me kids….of als ze ziek zijn….of gewoon de woensdagmiddag als er een vriendinnetje wil komen spelen….etc etc.
    het zijn van die kleine dingen die je doen genieten van je kinderen…….
    Vroeger paste ik op een kindje en ik leerde hem lopen…..die moeder baalde dat hij bij mij zijn eerste stapje zette:Tja zei ik haar moet je maar niet gaan werken,je mist zoveel als je niet thuis bent.

Ik ben dus ook altijd thuis…als ik iets wil doen voor mezelf doe ik het wel op de avond als de kinderen slapen en manlief thuis is.

Groetjes Gea(30 wkn en 5 dgn)

#3097553 Quote

Hallo allemaal
    Leuk onderwerp, voorals omdat ik moeder van twee kinderen ben, de derde eraan komt en op een KDV werk!!!
    Ik ben het eens met de opmerking dat het niet gezond is om je kind 5 dagen in de week naar een KDV te brengen. Eerlijk gezegt word er bij ons als leiders ook altijd gezegt dat het wel zielig is voor een kind…
    Ik werk zelf 3 halve dagen en ik ben eigenlijk het liefst gewoon thuis bij mijn eigen kinderen, maar financieel is dit iets makkelijker.
    Wel moet ik toegeven dat ook mijn kinderen niet naar een KDV gaan, niet omdat er daar niet goed voor ze gezorgt zou worden, maar puur omdat ik het erg prettig vind dat ze in hun eigen   thempo wakker kunnen worden, aankleden, eten en alles wat ze maar willen.
    Wij hebben twee oma's tot onze beschikking, ieder een middag en mijn man heeft de andere dag ouderschapsverlof. Voor ons een ideale oplossing.

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3097565 Quote

Kiekje,

wat jij schets is natuurlijk wel heel extreem, ik denk dat er heel veel ouders zijn die niet hun ouders 5 dagen per week dumpen op het kinderdagverblijf en dan ook nog eens in het weekend bij opa en oma.

Soms heb je echter geen keus om hulp in te schakelen.

Een tijd ben ik alleenstaande moeder geweest en om mijn hoofd boven water te houden moest ik 5 dagen werken. 3 dagen kDV en 2 dagen oma, 's avonds en in het weekend was ik er voor de kinderen. Mijn meiden zijn vrolijke gezonde meiden met een stevige band met hun moeder (ik dus) en hun oma.

Toen de oudste naar school ging ben ik iets minder gaan werken, ik had 1 dag per twee weken vrij.

Ik heb het de afgelopen jaren gered dankzij een fantastisch kinderdagverblijf en een geweldige moeder en ik heb niet het idee dat ik mijn kinderen hierdoor te kort heb gedaan.

En weet je ik vind dat mijn kinderen een geweldige ervaring hebben gehad, waar ze nu heel veel plezier aan hebben.

Miep

#3097584 Quote

Nou Kiekje,

Ben maar blij dat je in de positie  zit om thuis te  blijven hoor!
    Helaas is dat voor de meesten niet vanzelfsprekend gewoon omdat het financieel niet haalbaar is.
    Zou het liefste ook meer thuis zijn bij mijn kleine (ga straks 3 dagen werken en de oma's passen op) maar het zit er helaas niet in !

X

#3097585 Quote

Ik ben het met je eens dat je zelf kiest voor kinderen en dat je ze dan niet 5 dagen in de week weg moet brengen. Maar helemaal stoppen met werken is niet voor iedereen weggelegd. Mijn zoontje gaat 1 hele dag per week naar het kdv en 1 middag (van 12 tot 17 uur) naar opa en oma. Ik werk 24 uur. De middag dat hij naar opa en oma gaat werk ik tot 's avonds door maar mijn vriend haalt hem dan om 17 uur op. En verder werk ik op maandag en donderdag avond. Dan is mijn vriend thuis. Ik heb geluk dat ik op de administratie in een hotel werk. Wij zijn dus 24 uur per dag geopend. Dat betekent dat ik mijn werktijden eigenlijk voor een groot deel zelf kan bepalen. Dat is wel prettig.
    Mijn zoontje gaat trouwens al naar het kdv sinds hij 6 maanden is, hij is nu 2 jaar. En hij vindt het echt leuk daar. Hij komt zeker geen aandacht tekort. En vanaf januari mag zijn broertje met hem mee!

Liefs Maria
    35w2d zwanger van 2e zoontje

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct