Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Borstvoeding, stomme vraag misschien…

• Auteur

Hoi,

Op dit moment heb ik gekozen voor flesvoeding. Ik heb alle voors- en tegens tegen elkaar afgewogen en voor mij lijkt flesvoeding het makkelijkst.

Toch vraag ik me nog iets af over borstvoeding. Als je dat dus niet gaat geven, wat gebeurt er dan met de melk die je lichaam wel aanmaakt?
    Moet je dat afkolven ofzo (zo ja, dan denk ik dat ik het net zo makkelijk door kan geven aan de baby)??

Stomme vraag misschien, maar ik kan nergens hierover informatie vinden.
    Misschien dat iemand nog een goede site heeft voor me?

Groetjes en alweer bedankt voor jullie antwoorden!
    Groetjes, Sigrid

#3097620 Quote

Hoi!

Helaas heb ik geen ervaring.. dus kan ik je alleen vertellen wat ik van andere moeders in mijn omgeving heb gehoord. Melk wordt door je lichaam aangemaakt naar gelang de behoefte van je baby, dat wordt op elkaar afgestemd als je je kindje op vraag aanlegd (is mij altijd geleerd). Als je niet gaat borstvoeden, raken ze dus niet leeg en krijgt je lichaam een seintje dmv hormonen dat er niet meer gemaakt hoeft te worden en stopt het vanzelf. Het kan de eerste dagen wel een beetje vervelend voelen, omdat je lichaam eerst wel de productie in gang zet en je dus ophoping in je borsten krijgt. Volgens mij kun je dit verlichten door een hele strakke bh te dragen of een laken of handdoek strak om je   borsten te dragen, zodat de druk wat afneemt.

In ieder geval weet de kraamverzorgster ook hoe ze je hier het best mee kan helpen!

Succes!
    Groetjes, Harma 39w1d

#3097621 Quote

Ja ik geloof dat je zelfs niet eens mag afkolven dan, want dan stimuleer je de productie.
    Ik hoorde laatst trouwens wel een verhaal van iemand die geen borstvoeding wilde geven en uiteindelijk heeft gekozen om steeds melk af te kolven en dat in te vriezen.
    En dat steeds aan de baby geven. Dus zodat ook de man s nachts de baby kon voeden bijvoorbeeld en ze legt de baby dus nooit aan.
    Een mooie tussen oplossing om toch  ''echte'' melk te kunnen geven.
    Lijkt mij een beetje omslachtig en niet iedere  vrouw  ''produceert'' op deze manier voldoende melk, maar ik had het nog niet eerder gehoord dat dat dus soms ook kan.
    groeten Elke

#3097629 Quote

Hoi,

Het is idd zo dat je door de hormonen stuwing (melkopbouw en druk) krijgt. Als je geen BV geeft word die druk na een paar dagen minder. Je lijf neemt de melk gewoon weer op. De druk verdwijnt. Er zijn meerdere truukjes om die stuwing te laten afnemen. Maar die kan de kraamverzorgster je vertellen. Er zijn ook tabletjes om stuwing te voorkomen. Maar ik heb van vriendinnen begrepen dat de arts of verloskundige die liever niet voorschrijft. (ik heb het niet nodig, ik geef BV)

Als je gaat kolven stimuleer je de aanmaak, en dan blijf je voeding houden. Je kunt er voor kiezen om gekolfde melk te geven aan je kleintje. Maar ook kolven moet je leren en het kan zo zijn dat je (zeker in het begin) niet genoeg kunt kolven om je kindje zelf te voeden. Bovendien is alle voeding kolven best veel werk.

Neem het besluit waar jij je prettig bij voelt. Kinderen groeien ook prima op flesvoeding.

Groetjes, Kat
    Mama van Thom (maart 2003) en Danae (mei 2006)

#3097667 Quote

quote: Sigrid H schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-08-2006 10:22:58'));

Hallo Sigrid,

Mijn vriendin is net bevallen (2 weken geleden) van een jongen. Ze kan geen borstvoeding aan de kleine geven omdat hij geen voldoende zuigreflex heeft.
    Haar borsten doen ontzettend zeer door de stuwing maar na een week tot twee weken heeft ze er al minder last van.
    Ik ben heel benieuwd of je (overigens zonder dat ik wil oordelen of veroordelen) de voordelen voor de kleine ook hebt mee genomen in je beslissing om de fles te gaan geven ipv de borst? Natuurlijk groeien de kids ook prima op borstvoeding. Alleen heeft borstvoeding qua weerstand opbouw voor het kind volgens mij ook vele voordelen.

In elk geval leuk om zo te kunnen leren en horen van anderen
    Groetjes Corin

#3097689 Quote

Ik kan mijn verhaal wel vertellen waarom nummer 2 dus absoluut geen borstvoeding heeft gehad. Nummer 1 heeft wel borstvoeding gekregen maar was strond eigenwijs al na de geboorte. Iedereen die hem wilde helpen (dus hoofdje goed neerleggen) wees hij af…draaide zijn hoofd af en stopte. Dus ik moest het zelf doen. Tja…dat was moeilijk, maar ik had geen klachten…deed geen extra pijn. Dus ik ben er vanuit gegaan dat het goed ging. Maar helaas…na 10 dagen is hij opgenomen in het ziekenhuis met een urineweginfectie. Gewoon omdat hij te weinig vocht had gekregen in deze periode! En dta was een moeilijke, zware periode waar we blij van zijn dat hij het helemaal gehaald heeft zonder blijvende gevolgen.
    En toen…toen was ik na 4 maanden zwanger van nummer 2. Geen haar op mijn hoofd die er toen over dacht om nog een keer borstvoeding te geven…echt niet! Ondanks dat ik wist dat mijn kindje dan meer weerstand van mij zou meekrijgen. Maar dit was een keuze voor mij.

Nu ben ik zwanger van nummer 3…de andere zijn dan 4 en 5…en nu ga ik er helemaal voor…ik ga voor borstvoeding. Het lijkt me heerlijk als het lukt. Ga me er ook echt goed in verdiepen en niet alleen 1 cursusje…maar lezen…lezen…lezen!

Dus iedereen maakt een keuze die voor haar op dat moment het beste lijkt. Ik sta dus ook helemaal niet verbaasd als mensen zonder ooit borstvoeding te hebben gegeven al zeggen: ik ga flesvoeding geven. Groot gelijk denk ik dan wel eens…neem de zekerheid.

Maar nu met nummer 3…er komt een weegschaal bij…gewoon om te weten of de kleine (genoeg) heeft gedronken. Gaat me niet of de kleine 50 ml. of 100 ml. drinkt…maar wel of het geleidelijk meer wordt. Want dat is wel belangrijk!

Dus dames…sterkte met de keuze…en de keuze mag je ook nog ter plekke na je bevalling wijzigen hoor. En proberen aan te leggen mag altijd!!!!! Ook al wil je geen borstvoeding daarna meer geven. Maakt niets uit. Laat iedereen maar kletsen, denk aan jezelf!

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3097692 Quote

Hoi Sigrid,

Niks doen, vooral niet afkolven, daar stimuleer je het alleen maar mee!
    Na een paar dagen kan je stuwing krijgen, wat echt wel waterbommen lijken en
    best wel zeer kan doen. Ik kreeg de tip om maandverband nat in de vriezer
    te leggen en deze (als ze bevroren waren) in een dun doekje te wikkelen en om
    je borst heen in je bh te vouwen om zo je borsten te laten koelen.
    Dat hielp goed, succes.
    ps ik heb wel borstvoeding gegeven, ging ideaal, maar de kleine dronk eerst heel veel en daarna wat minder, toen kreeg ik dus ook stuwing. Vandaar de ervaring.

#3097758 Quote
    quote: Sigrid H schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-08-2006 10:22:58'));

Hoi,

Op dit moment heb ik gekozen voor flesvoeding. Ik heb alle voors- en tegens tegen elkaar afgewogen en voor mij lijkt flesvoeding het makkelijkst.

Toch vraag ik me nog iets af over borstvoeding. Als je dat dus niet gaat geven, wat gebeurt er dan met de melk die je lichaam wel aanmaakt?
    Moet je dat afkolven ofzo (zo ja, dan denk ik dat ik het net zo makkelijk door kan geven aan de baby)??

Stomme vraag misschien, maar ik kan nergens hierover informatie vinden.
    Misschien dat iemand nog een goede site heeft voor me?

Groetjes en alweer bedankt voor jullie antwoorden!
    Groetjes, Sigrid

vergis je niet in hoe makkelijk BV is!! geen flesjes uitkoken, niet opletten of de spenen nog heel zijn, nooit dat de voeding op is terwijl het weekend is, nooit wachten op de flessenwarmer (traag!) terwijl je kind de hele buurt bij elkaar brult, altijd ieets bij je als je onderweg bent en je kind heeft eerder honger dan gepland…
    het is je eigen keus, uiteraard, maar bedenk deze zaken ook. de rest van alle argumenten hoor je wel van de borstvoedingsmafia,zoals ik ze wel eens noem.
    greet

#3097808 Quote

Hoi,
    Ik ben net zwanger van de derde, en denk dat ik deze keer geen bv ga geven.
    De oudste heeft het drie maanden gehad, en dat ging prima. Alleen het afkolven ging niet, en ik had dan af en toe echt een probleem.Veel pijn, en mijn borsten waren soms zo gespannen dat ze de tepel niet eens kon pakken.
    Bij de tweede deed ik het weer, maar hij pakte niet goed de borst in zijn mond. alleen het puntje van de tepel, en dat was uitermate pijnlijk. Weer lukte het afkolven niet.
    Ik kon het dus niet op een andere manier kwijt, en het afbouwen of voeding achterlaten als ik eens weg wilde zat er niet in.
    Komt er ook nog bij dat in die periode mijn oudste alles ging uitproberen omdat mammie bezig was…En ik nooit even relaxed kon zitten met de baby.
    Nu dat afkolven ws niet voor me is weggelegd en ik al twee iets oudere kids heb, lijkt me het zo relaxed om flessen te geven zodat ze evt kunnen helpen, en ik ook gewoon een ander het kan laten doen. Ook het niet halve nachten zitten kolven met een pijnlijke rug en nek, en een resultaat van 3 ml…lijkt me beter..
    Maar dit is mijn kant, doe wat je hart je ingeeft. Op zich is het geweldig om te doen als het goed gaat!!
    Groet R

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct