Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

paardrijden, op een sukkelgangetje

• Auteur

Hoi meiden

Ik ga over een dag of tien met een stel mensen paardrijden. In een stoere bui zei ik dat ik natúúrlijk meega, zwanger of niet. Ik zie namelijk nergens bij de 'gevaarlijke sporten' paardrijden staan, dus denk ik dat  het wel kan. Bovendien zijn de paarden sukkels, ik bedoel, ze gaan nooit harder dan stap of draf. Lijkt me geen probleem, toch?
    Ik ben geen ervaren rijder, ik doe dit eens per jaar. Ik ben verder nogal nuchter; ik kan ook van mijn fiets vallen: moet ik dan niet meer fietsen?
    Wat is wijsheid? To mount or not to mount?

Doeg, Frees

#3100628 Quote

Oja, ben inmiddels 11 weken zwanger.

#3100630 Quote

In mijn zwangerschapsboek staat wel dat 't gevaarlijk is, ivm het risico op vallen. Als jij denkt dat dat echt niet kan gebeuren, kun je misschien wel gaan… Maar ik zou zelf 't risico niet nemen! Maar ja, ik ben ook een mietje sinds ik zwanger ben 😀

Als je twijfelt, kun je 't misschien met je verloskundige overleggen? En misschien kun je ook 't makste paard van allemaal krijgen? Ik weet natuurlijk ook niet wat wijsheid is; vooral omdat je aangeeft dat je geen ervaren ruiter bent.

Tenslotte: lijkt dat gehobbeld jou niet vervelend? Ik ben pas 10w3d zwanger, maar ik moet er nu al niet meer aan denken! Maar ja, dat is natuurlijk persoonlijk.

Succes met je beslissing!
    ~Hilde

#3100632 Quote

Vooral omdat je geen ervaren paardrijdster bent zou ik het niet wagen. Ondanks dat het makke paarden zijn, blijven het vluchtdieren. Er hoeft er maar eentje te schrikken en dan heb je grote kans dat de rest daardoor ook schrikt en op hol slaat. Ik heb jarenlang paardgereden, maar heb nooit gereden toen ik zwanger was. Ook wij reden met makke paarden buiten, toen ineens een brandweerwagen het nodig vond om even hard te voorbij te rijden en te tuuteren. Alle paarden schrokken. Gelukkig bleven wij met z'n allen zitten, maar stel dat je wel gevallen zou zijn en ook nog in combinatie met zwanger zijn. Ik zou het risico niet nemen. Het blijven vluchtdieren. Ik zou er voor kiezen dit keer over te slaan en gewoon lekker volgend jaar weer mee te gaan rijden.

Paarden voelen ook angst en omdat je nu zwanger bent ben je misschien toch (bewust of onbewust) bang om te vallen en dat voelen paarden erg goed aan. En dan rij je ook niet lekker.

#3100636 Quote

Hi, ik ben het helemaal eens met Danique. Ik raad je niet aan om mee te gaan, vooral niet als ze met de paarden naar buiten gaan.

Ik heb zelf een paard, zo eentje waar je in de binnenbak wel een kanon naast kunt afschieten zonder dat hij een krimp geeft. Maar in het bos is hij er regelmatig knetterhard vandoor gegaan omdat er een kabouter achter een boom stond. Het  blijven  vluchtdieren, neem niet meer risico dan nodig. Je kunt echt hele lelijke vallen maken.

Zelf blijf ik wel rijden, in overleg met de verloskundige, maar ik neem geen risico's. Ik blijf in de binnenbak, ga niet meer het bos in, spring geen hindernisjes meer en doe het rustig aan. En van mijn hubby mag ik in de laatste paar maanden niet meer rijden. Nouja, ik denk dat het met een dikke buik ook niet echt prettig meer is.
    Anky van Grunsven heeft trouwens tot vlak voor haar bevalling nog gereden.

Wat het hobbelen betreft moet je naar je eigen lichaam luisteren. Ben je gewend veel paard te rijden, dan hobbelt het amper.  Niet overdrijven, en stoppen wanneer je voelt dat je moe word.

#3100639 Quote

Hallo

Ik zou het niet doen een paard is en blijft een dier ook al is hij nog zo mak hij kan altijd schrikken en in paniek raken en dan kan hij ook al is hij nog zo mak rare dingen doen
    Als je op je fiets zit dan ben jij degene die bepaald wat je doet maar bij een paard is dat anders en vooral als je niet erg ervaren bent kan het vragen om problemen

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3100640 Quote

Hoi,

Ik zou het niet doen. Ik heb tijdens mijn zwangerschap niet gereden en ga het nu weer niet doen. Ik vind het het risico niet waard.
    Ik ben trouwens 1 keer van een paard afgevallen en dat was omdat het zadel begon te schuiven. Zo hoeft je paard niet eens te schrikken en lig je er toch af.

Groetjes

#3100649 Quote

Aangezien je het hier vraagt denk ik dat je er zelf ook wel aan twijfeld om te gaan, en bij twijfel zeg ik niet doen. Er komen nog genoeg jaren dat je wel mee kan.

Ben zelf wel een ervaren paardrijdster en bij ons op stal zijn veel mensen die door rijden tot ze een maand of zes zijn, en daar hoor ik niet bij 😉   Ik hou het nu lekker bij longeren, poetsen en tutten.

Groetjes
    Chris

#3100656 Quote

Hoi Frees,

Ik rij zelf paard en heb tot en met mijn 17e week gereden. Maar dan wel op mijn eigen paard dat ik goed kende en inderdaad in een sukkelgangetje. Het schokken kan van invloed zijn op de placenta, die kan namelijk losraken. Net zoals in een kermisattractie. Daarbij wordt alleen aangeraden paard te rijden als je ervaren bent en een mak, betrouwbaar paard hebt. Dus niet alleen het vallen kan een gevaar opleveren, maar een niet al te stevig zittende placenta kan erdoor los raken. Aangezien je schrijft dat je niet vaak rijdt, zou ik niet meegaan. Als je niet goed lichtrijdt of goed kunt doorzitten, dan schokt je lichaam en dan kan schadelijk zijn. Dan maar een keertje een watje zijn. Veel plezier met je zwangerschap.

grz miepke

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct