Bij de Verloskundigepraktijk waar ik zit, heb je vanaf 10 weken je eerste afspraak. Als je niet zeker weet hoe lang je zwanger bent, krijg je een doorverwijzing naar de gynaecoloog voor een termijnecho. Bij iedere controle wordt de bloeddruk gemeten en naar het hartje geluisterd en gevoeld of de baby goed groeit. Rond de 12 weken krijg je een standaard bloedonderzoek (moest ik laten doen in het ziekenhuis). INdien er verder geen "vreemde" dingen zijn krijg je in principe geen echo meer. Ik heb wel een screeningsecho gehad, omdat mijn man met schadelijke stoffen werkt, maar anders had ik geen 20 weken echo gehad.
Met een week of 30 wordt weer voor ijzer geprikt (doet de verloskundige zelf). Ik moet nog wel voor suiker laten testen, maar dat is omdat het in de familie zit, anders zou ik er niet voor getest worden.
In het begin krijg je om de 4 weken controle, halverwege wordt dat om de 3 weken en vanaf 30 weken wordt het om de 2 weken en ik geloof vanaf week 36 iedere week.
Eigenlijk heel summier allemaal als ik het vergelijk met hierboven, zoals het in het buitenland gaat.