Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

287547 Controle Tijdens Zwangerschap Hier Zo Anders

• Auteur

Hoi, ik heb vandaag een controle gehad of ik diabetes heb, moest bloed laten prikken bij het lab , iets drinken en na een uur weer prikken. Ik hoor het deze week. Er is geen erfelijkheid in de familie dus kan me niet voorstellen dat er iets is.
    Maar ik was eigenlijk verbaasd dat ze dit deden (ik woon in frankrijk), het is hier allemaal zo anders.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze dit in nederland doen. Is dit standaard onderdeel van de zwangerschapscontrole? Krijg je in Nl ook maandelijks check op toxoplasmose? Verder zie ik 1x in de maand de gyn en die checkt het hartje, baarmoeder, gewicht en soms bloeddruk. In de 7e maand krijg ik nog een laatste echo. De baarmoeder wordt altijd inwendig, via de vagina dus gecontroleerd, dat doen de vk' s in NL toch anders?????????????????????????

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Vind de begeleiding soms wel erg kil hier. Krijg wel veel echo' s dat is natuurlijk wel heel leuk.
    Groetjes Marieke

#3101612 Quote

Hey hallo,

Ja weet ook niet hoe het in NL gaat woon namelijk ook over de grens in Duitsland!!!

Hier is het het ook zo dat ze veel inwendig onderzoek doen heb al minstens 2 uitstruikjes gehad, en ook veel echos!!! Maar ze zijn hier wel heel atent en vriendelijk, das dan wel het verschil!!! Eigenlijk vindt ik het wel een veilig idee dat je goed onder controle blijft!!!   En moet jij ook in het ziekenhuis bevallen???

Ik wel maar en na 5dgn mag ik weer naar huis!!! Meid heel veel succes nog met je zwangerschap!!!

En bedenk dat alles voor een goed doel is!!!!

Liefs sandy 15wk en 4dgn

#3101620 Quote

Hoi Marieke,

Wat een uitgebreidde onderzoeken zeg! Ik kreeg, toen ik voor de eerste keer bij de VK kwam een doorverwijzing naar de gyn voor een inw echo om te kijken hoever ik al zwanger was. De 2e keer toen ik bij de VK kwam heeft ze mijn bloed getest op hepatitis, hiv, en andere soa. Ook meet ze eens per kwartaal de HB-waarde en suikerspiegel. Volgens mij is dit allemaal standaard. Je hebt dan ook nog de keuze of je een vlokkentest, nekplooimeting e.d. wilt laten uitvoeren. En rond 20 weken een echo om te kijken of je kind geen afwijkingen heeft. De VK luistert wel elke keer naar het hartje en meet mijn bloeddruk op. Als er verder geen complicaties zijn krijg je geen verdere echo's of vreemde onderzoekjes. Althans, zo gaat het bij mijn VK. Weet niet hoe andere NL vrouwen dit meemaken.

Groetjes esther

#3101621 Quote

Bij de Verloskundigepraktijk waar ik zit, heb je vanaf 10 weken je eerste afspraak. Als je niet zeker weet hoe lang je zwanger bent, krijg je een doorverwijzing naar de gynaecoloog voor een termijnecho. Bij iedere controle wordt de bloeddruk gemeten en naar het hartje geluisterd en gevoeld of de baby goed groeit.  Rond de 12 weken krijg je een standaard bloedonderzoek (moest ik laten doen in het ziekenhuis). INdien er verder geen "vreemde" dingen zijn krijg je in principe geen echo meer. Ik heb wel een screeningsecho gehad, omdat mijn man met schadelijke stoffen werkt, maar anders had ik geen 20 weken echo gehad.

Met een week of 30 wordt weer voor ijzer geprikt (doet de verloskundige zelf). Ik moet nog wel voor suiker laten testen, maar dat is omdat het in de familie zit, anders zou ik er niet voor getest worden.

In het begin krijg je om de 4 weken controle, halverwege wordt dat om de 3 weken en vanaf 30 weken wordt het om de 2 weken en ik geloof vanaf week 36 iedere week.

Eigenlijk heel summier allemaal als ik het vergelijk met hierboven, zoals het in het buitenland gaat.

#3101623 Quote

bij onze praktijk mag je al met 8 weken voor de eerste keer komen. dat is een intake gesprek en ze nemen bloed af voor controle op allerlei ziektes en infecties + Hb.
    rond de 10-11 weken een termijn echo, gelukkig op de praktijk zelf: niks geen geziekenhuis. en als je wilt een triple of combinatietest. (niet gedaan)
    met 15 weken de eerste eche controle, met hartje en buik voelen enzo. niks inwendigs, gelukkig.
    met 20 weken een screeningsecho (doen we wel).

de eerste tijd om de 5 weken, later 4, 3, 2 weken en op het eind elke week.

Als alles goed gaat controleren ze pas bij de bevalling inwendig en zie je geen enkel ziekenhuis. Zo ging het bij mijn eerste (aug. 2005) en hoop ik dat het bij de tweede ook gaat (mrt 2007).

Ik vind dit een hele prettige, natuurlijke manier: als alles goed gaat is er ook niets aan de hand. En als er wel iets aan de hand is, is er voldoende medische achterwacht om je goed op te vangen.

greet

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct