Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

287576 Onderzoeken

• Auteur

Hallo allemaal,

ik ben op dit moment 7 weken zwanger (eigen berekening) en krijg in de 9de week mijn eerste echo. Nou kreeg ik allemaal papieren thuis van de vk over wat onderzoeken er gedaan kunnen worden in je zwangerschap. Nou vind ik dit heel lastig want ik weet helemaal niet wat al die onderzoeken precies inhouden (mijn partner ook niet). Kunnen jullie mij misschien vertellen wat voor onderzoeken jullie hebben gehad?

ik ben trouwens 23 jaar (dit maakt misschien uit voor de onderzoeken????)

dank jullie wel alvast!!

#3101798 Quote

Hoi,
    probeer je maar echt goed te verdiepen want die onderzoeken zijn niet niks. En dan bedoel ik meer in psychische zin. Wij hebben bewust niet gekozen voor onderzoek omdat je geen 100% zekerheid krijgt en wat moet je doen als je een slecht bericht krijgt.
    Ik kan je aanraden er veel over te lezen.
    Groetjes V.

#3101800 Quote

Hallo!

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Op internet is  veel informatie te vinden over de mogelijke onderzoeken. Op het forum hier zul je vooral meningen horen, want iedereen heeft er zo zijn eigen ideeen over.  

Ik denk zelf dat je samen met je partner goed moet bedenken waarom je de onderzoeken wel of niet wilt laten doen. Realiseer je ook wat je doet als je straks te horen krijgt dat er een verhoogde kans is dat je kindje een aandoening heeft. Natuurlijk is het fijn om bevestiging te krijgen dat je kindje gezond is, maar wat als dat niet zo is..

Wij hebben bewust gekozen om geen onderzoeken te doen. In onze families komen geen erfelijke aandoeningen voor en wat betreft mijn leeftijd (26) heb ik geen verhoogd risico. Natuurlijk hoop ik dat ons kindje gezond is, maar hij/zij is in ieder geval heel erg welkom!

Groetjes,
    Lyanne

#3101802 Quote

Hoi Wensje,

Om je een idee te geven welke onderzoeken je kunt verwachten:

Eerste termijn echo die je krijgt is om te kijken hoever je zwanger bent.
    Ik verwacht dat je dan ook een (standaard) bloedonderzoek krijgt. Dit
    om je bloedgroep te bepalen, verder kijken ze dan of je in aanraking
    bent gekomen met een aantal ziektes zoals rode hond, hep. B, HIV. Uit
    mijn hoofd zeg ik dat ze dan ook het ijzergehalte, suiker dat soort
    dingen.

Je kunt er zelf voor een combinatietest kiezen. Dit is rond de 13 weken
    (ik geloof tussen de 12 en 14). Hierbij krijg je een echo waarbij ze de
    nekplooi meten en een bloedtest. Uit deze gegeven krijg je een
    kansbereking voor het krijgen van een kindje met Down. De kans op Down
    is ook afhankelijk van je leeftijd. Je krijgt bijvoorbeeld te horen dat
    de kans op Down 1 op de 25.000 is. Als je een verhoogde kans op Down
    hebt kun je kiezen voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Hierbij
    kunnen ze met zekerheid bepalen of je kindje Down heeft.

Je moet het precies even opzoeken maar een vlokkentest kan eerder in je
    zwangerschap dan een vruchtwaterpunctie maar heeft weer een grotere
    kans op een miskraam. Uitslag van deze onderzoeken krijg je niet meteen
    maar duurt 1-2 weken. Als je dan nog een zwangerschap wilt afbreken ben
    je dus al een week of 17-18.
    Goed dus om samen af te vragen of je wilt weten of je een verhoogd
    risico hebt, wat je wilt doen als dat inderdaad uit een combinatietest
    komt. En of je na verder onderzoek een zwangerschap wilt afbreken.
    Wij hebben er voor gekozen geen test te doen omdat ik toch niet zou
    kiezen voor verder onderzoek vanwege het risico op een miskraam (maar
    1-2% maar toch) en het kindje toch zou willen laten komen. En let op!
    Ook al heb je geen verhoogd risico op Down, garantie dat het kindje
    geen Down heeft heb je natuurlijk toch niet.

Verder krijg je tegenwoordig rond de 20 weken een screeningsecho
    waarbij een aantal aangeboren afwijkingen worden bekeken. Er wordt
    gekeken naar de nieren, het hartje, open ruggetje, klompvoetje en nog
    wat zaken. Wij kregen vooraf een folder waarin stond hoeveel procent
    van de gevallen ze op een echo kunnen zien.

Een boel informatie misschien, hopelijk heb je er wat aan. Bespreek
    vast met je partner wat jullie belangrijk vinden en zouden willen. Bij
    de verloskundige kun je altijd nog meer uitleg krijgen.

Judith

#3101823 Quote

Nog even een tweede reactie van mij. Volgens mij is het zo dat bij de nekplooimeting en bloedtesten (dus de combinatietest, maar ook bij de latere bloedtest: de tripletest) niet alleen de kans  op Down-syndroom wordt berekend, maar ook op een aantal andere chromosoomafwijkingen. En dan is er ook nog de prenatale screeningsecho.

Meer informatie is bijvoorbeeld te vinden op http://www.zwangernu.nl

Groetjes,
    Lyanne

#3101825 Quote

Hoi ik ben 37 jaar en nu bijna 21 weken zwanger. ik heb uiteraard alle tests aangeboden gekregen. ik heb de nekplooimeting wel gedaan.

dit is een kansberekening, dus ze kijken naar de dikte van de nek en hoeveelheid vruchtwater etc. daar bij doen ze eventuele genetische afwijkingen in de familie ( bv mijn oma had een kindje met Down) en dan de bloedtest, bij down kunnen er bepaalde eiwitten extra in het bloed zitten.

het eindresultaat is dus een KANS berekening. ik had een kans van 1 op 2500, dat is behoorlijk kleine kans. ( van een 20 jarige ongeveer) maar ze kunnen bij een nekplooi meting nooit iets met zekerheid zeggen.

Voor echt chromosoom onderzoek doe je een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. maar hierbij is een risico van ongeveer 1% ( bij vlokkentest iestje hoger) dat je door de test een miskraam krijgt. Ze steken dan een lange dunnen nalld de baarmoeder in en halen een beetje vruchtwater er uit wat ze gaan onderzoeken.

deze testen zijn dus 100% betrouwbaar op de uitslag maar brengen een risico met zich mee.

Ik raad je dus alleen aan deze testen te doen als je er zeker van bent dat je geen kindje met Downsyndroom wilt.

Ikzelf wist in principe zeker dat ik de vruchtwaterpunctie niet wilde doen. Maar heb wel de combinatietest gedaan. Ik dacht dat als er misschien een hele grote kans op Downsyndroom uit zou komen ( bv groter dan 1 op 50) ik daarna nog kon overwegen om toch een vruchtwaterpunctie te laten doen.

sterkte met alle keuzes, overigens is het zo dat deze testen niet in de basisverzekering vergoed worden als je onder de 36 bent. (behalve als je een andere medische reden bv erfelijkheid hebt waardoor ze weer wel vergoed worden)

groetjes van mm

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct