Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

287588 Wie Kan Mij Helpen

• Auteur

hallo even een vraagje!

ik hoop in november met zwangerschapsverlof te gaan en in december loopt mijn jaarcontract af, ik werk nu ook geen hele dagen meer, maar 2 halve vanwege bekkenklachten, waar ze op m'n werk natuurlijk niet blij mee zijn! kunnen ze nu mijn contract niet verlengen en ontslaan in dit geval?

bedankt alvast  liefs wiilemijn

#3101864 Quote

Hoi

ja, je werkgever hoeft je kontract niet te verlengen als hij dat niet wil, omdat hij officieel afloopt.
    dit is bij mij ook gebeurd toen ik zwanger was van de eerste.
    het is heel vervelend mnaar het mag en kan.

veel succes en veel plezier tijdens je zwangerschapsverlof

liefs silvia

#3101865 Quote

oh oke, bedankt voor het antwoord, dan weet ik waarschijnlijk wel wat mij te wachten staat, niet dat ik het heel erg vind hoor, ik was anders van plan om te stoppen straks met 2 kleintjes wil ik niks missen,alleen tot hoelang krijg ik dan betaald? heel het verlof of tot december?

liefs willemijn

#3101869 Quote

Er bestaat wel zoiets als ontslagbescherming als je zwanger bent, tot 6 weken na het hervatten van je werkzaamheden, maar ik weet niet of dat ook geldt als je een contract hebt.
    Kun je het niet bij het CWI navragen?
    Sterkte met je laatste loodjes
    Patricia

#3101873 Quote

Dag Willemijn,

In dit geval (ik heb het helemaal uitgezocht, want ik liep hetzelfde risico) zijn er twee zaken van belang. Ten eerste, als je echt zelf al van plan was om na je verlof niet meer te gaan werken is het goed om te weten dat bij ontslag, of niet doorlopen van je contract vlak voor of tijdens je verlof gewoon een zwangerschapsuitkering van 100% krijgt via het UWV. Dus ook als je werkgever je geen nieuw contract aanbied kan je hier gewoon zelf je uitkering aanvragen.

Verder, als je eigenlijk wilt dat je contract verlegd wordt, zijn er ook nog mogelijkheden. De ontslagbescherming wegens zwangerschap geldt inderdaad alleen voor de duur van je contract. MAAR…. een werkgever mag je geen nieuw contract weigeren alleen omdat je zwanger bent, dit is namelijk discriminatie op grond van geslacht. Dus als jij goed functioneert en  het werk dat je nu doet gewoon blijft bestaan, heb je goede gronden om een eventueel niet opnieuw aanbieden van het contract tegen te gaan. Ik zelf ben om dit soort redenen lid van de vakbond, daar helpen ze altijd heel goed in dit soort juridische zaken. Als je dit niet bent kan je ook contact opnemen met het juridisch loket. Hier verlenen ze (vrijwel) gratis juridisch advies. Je kunt het juridisch loket bereiken via 0900-8020 (10 ct/min).

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt,

Groeten, Jeanette

#3101902 Quote

hoi Jeanette,

hartelijk bedankt voor je bericht! misschien ziet het er dan wat rooskleuriger
    uit voor mij, ik heb pas een gesprek gehad en toen waren ze erg tevreden over mij en ook over het werk wat ik doe, maar ik dacht omdat ik zwanger was dat ze mijn contract niet zouden verlengen, maar dat kan dus niet en moeten ze een andere reden hebben omdat niet te doen, en volgens mij hebben ze die niet haha (erg he dat ik dat zo durf te zeggen!) dan ga ik na mijn verlof nog even aan het werk en dan zeg ik op, ik heb nu op dit moment een zoontje van 10 maanden en ben 27 weken zwanger, dus heb ik het straks druk zat! en om ze naar een dagverblijf te brengen heeft voor mij eigenlijk geen zin dan zou daar al mijn salaris aan op gaan! maar die extra maandjes vind ik wel lekker en hoop dus dat mijn contract verlengd wordt!!

liefs willemijn

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3101928 Quote

Als je zelf opzegt, krijg je geen uitkering. Als je werkgever je contract niet verlengd, heb je wel recht op een uitkering. Wel iets om rekening mee te houden!

Mijn contract wordt ook niet verlengd, maar ik krijg straks ws wel een uitkering.
    Je WW wordt zelfs met 16 weken onderbroken met een zwangerschaps- en bevallingsuitkering, net als bij je werk. In die 16 weken hoef je ook niet te solliciteren, maar hou je wel je uitkering. Vind ik overigens ook niet meer dan terecht: die 16 had ik bij de eerste ook echt wel nodig.

greet

#3101942 Quote

Hoi,

Hoelang ben je al in dienst?
    Hoeveel contacten heb je al gehad?

Ik weet toevallig dat als je 3, zeg bijv. half jaar contracten, heb gehad dat je dan al vast in dienst ben! tenzij dit anders staat aangegeven!

Ze kunnen je dan alsnog contracten aanbieden, maar als je er al langer in dienst bent, en je hebt er dus al 3 onderteken, en je bent nu zeg maar bezig met contract 4 dan ben je vast in dienst.

Maar tegen woordig is er ook wat veranderd in de wet, voor werkgevers. zodat ze makkelijker van hun personeels af kunnen… aan de ene kant vind ik dit ook niet meer dan logisch. Want werknemers kunnen VEEL maken.

Nancy

#3102003 Quote

hoi willemijn
    of je contract nu wel of niet afloopt,je krijgt 16 weken verlof uitbetaald.bij mij zit het zo:ik heb een halfjaar contract tot 22 februari.ik ga 1 januari met verlof en krijg gewoon verlof uitbetaald tot 25 april.of ik daarna een nieuw contract wil weet ik nog niet.ik mag terugkomen van mn baas wanneer ik wil(er is altijd wel werk).misschien ga ik pas na een half jaar weer aan de slag,lekker van mn kindje genieten.mischien wil ik wel helemaal niet meer werken als mn kindje er is.maar hoe dan ook,die 16 weken krijg je gewoon betaald.en als je minder werkt nu,daar lijdt je baas ook niet onder,want ook die ziektekosten zijn voor de rekening van het uwv.je kunt de uwv ook zelf bellen.je hebt er recht op!!
    succes,groetjes kari
    ps:je mag ook best zeggen dat ze je contract niet hoeven te verlengen,mocht je dat niet willen.dat maakt voor je baas niet uit en jij hebt evt na je bevallingsverlof recht op ww.dat is niet hetzelfde als ontslag nemen.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct