Dag Willemijn,
In dit geval (ik heb het helemaal uitgezocht, want ik liep hetzelfde risico) zijn er twee zaken van belang. Ten eerste, als je echt zelf al van plan was om na je verlof niet meer te gaan werken is het goed om te weten dat bij ontslag, of niet doorlopen van je contract vlak voor of tijdens je verlof gewoon een zwangerschapsuitkering van 100% krijgt via het UWV. Dus ook als je werkgever je geen nieuw contract aanbied kan je hier gewoon zelf je uitkering aanvragen.
Verder, als je eigenlijk wilt dat je contract verlegd wordt, zijn er ook nog mogelijkheden. De ontslagbescherming wegens zwangerschap geldt inderdaad alleen voor de duur van je contract. MAAR…. een werkgever mag je geen nieuw contract weigeren alleen omdat je zwanger bent, dit is namelijk discriminatie op grond van geslacht. Dus als jij goed functioneert en het werk dat je nu doet gewoon blijft bestaan, heb je goede gronden om een eventueel niet opnieuw aanbieden van het contract tegen te gaan. Ik zelf ben om dit soort redenen lid van de vakbond, daar helpen ze altijd heel goed in dit soort juridische zaken. Als je dit niet bent kan je ook contact opnemen met het juridisch loket. Hier verlenen ze (vrijwel) gratis juridisch advies. Je kunt het juridisch loket bereiken via 0900-8020 (10 ct/min).
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt,
Groeten, Jeanette