Hi Liekje,
Ook ik heb bij mijn eerste kindje vanwege pre-eclampsie, niet vorderende ontsluiting (sterker nog: mijn zoontje wilde niet eens indalen) en (te) groot hoofdje (van het kind: p100) een spoedkeizersnede gehad.
Ik werk zelf in de gezondheidszorg en weet uit ervaring dat een scheur (tijdens de bevalling) in de baarmoeder inderdaad ook in NL nog voorkomt. De kans erop is echter erg klein (maar groter als je eerder een keizersnede hebt gehad). Maar omdat zowel ik (hoofdomtrek > p100) als mijn man (hoofdomtrek op p95) beiden een groot hoofd hebben, zal mijn tweede kindje ongetwijfeld ook weer een groot hoofd krijgen. Dat is ook al met de echo gezien. Op mijn verzoek werd zonder te morren van de kant vd gynaecoloog ingestemd met een keizersnede op verzoek voor mijn tweede kindje met dezelfde argumenten als die jij nu hebt (al die horrorverhalen).
Gelukkig was ik al veel eerder in mijn zwangerschap zeker van die belofte omdat ik al bij een zwangerschapsduur van 8 weken bij de gyn op de stoep stond omdat ik graag prenatale diagnostiek wilde in de vorm van een vruchtwaterpunctie (vanwege mijn leeftijd). Toen heb ik meteen om een keizersnede gevraagd. Mijn argument van het grote hoofd vond men kennelijk wel erg logisch. Ik ken echter ook veel mensen die geen groot hoofd hebben (hun babies ook niet) en die een tweede keer gewoon vaginaal bevallen zijn zonder complicaties na een eerste bevalling middels keizersnede.
Trouwens, de pijn in het litteken die jij beschrijft, heb ik ook gehad rond 30 weken. Ik had ook het idee, dat na de ergste pijn mijn litteken wat verplaatst was en losser zat van de “onderlaag”. Voor mijn gevoel was het litteken in mijn huid losgescheurd van het litteken in de buikspieren; of het litteken in de buikspieren is losgescheurd van het litteken op de baarmoeder. Dat leek me ook wel mogelijk, omdat de baarmoeder steeds groter wordt en zich naar boven opricht. De plaats vh litteken in de baarmoeder schuift dus ook relatief naar boven. En als je baarmoederlitteken een beetje verkleefd is met het buikspier-/huidlitteken, dan kan dat losscheuren van elkaar. De gyn en de vk hebben deze mogelijkheid bevestigd. Dat betekent dus NIET dat je baarmoeder nu gescheurd is. Alleen zijn de inwendige verklevingen tussen de verschillende lagen losgekomen en dat doet soms pijn.
Ik moet zeggen, dat ik nu (37+3 weken zwanger) geen pijn meer heb.
Als deze onzekerheid je trouwens zo dwarszit, waarom spreek je dan niet gewoon wat eerder af met de gynaecoloog? Daar is toch niets op tegen? Het zou jammer zijn, als je door deze zorgen niet meer van je zwangerschap kunt genieten en tegen het einde op gaat zien.
Veel succes! Groetjes van Ingrid.