Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

287659 Te Veel Stress

• Auteur

Hallo,

Weet iemand als je veel stress hebt, gemiddels een keer per week of dat kwaad kan voor de baby, merkt hij of zij er iets van??

Gr. Jeannette 24.5 wk

#3102287 Quote

hoi,
    Ja daar lees ik weleens wat over, en het feit dat door veel stress en spanning tijdens de zwangerschap het kind na de geboorte erg druk gaat worden. Concentratiestoornis en ongeduldigheid. Ik ben ook erg gestresst en probeer nu met ontspanningsoefeningen weer wat tot rust te komen. Het kind voelt alles wat jij voelt.
    buurmeisje

#3102288 Quote

hoi

Ik weet niet of het waar is maar toen ik zwanger was had ik ook veel stress op mijn werk daardoor had ik veel harde buiken toen werd mij gezegt dat het kindje dan een kleine groeiachterstand kon krijgen doordat het dan minder ruimte had in de buik.
    Omdat alles dan steeds samen trekt.
    Maar of ze dat zeiden om mij rustiger aan te laten doen of dat het ook echt zo is weet ik niet.
    Maar probeer in elk geval wat rustiger aan te doen en probeer wat meer te ontspannen.
    En vraag het anders aan de verloskundige die weet het vast wel.

groetjes ilona

#3102306 Quote

Lijkt me ook dat het er aan ligt wat voor stress het is, hoe heftig en hoe je er daarna mee omgaat. Ik heb gemerkt dat drukte en stressige situaties (haasten, pittige gesprekken, me opwinden over iets) maakte dat ik me moe voelde, ik er slechter van sliep en ging overgeven. Probeer drukte en stress dus echt te vermijden c.q. te reduceren. Al is het alleen maar voor mijn eigen gezondheid.
    De baby zal er echt wel iets van meekrijgen, maar het is natuurlijk de vraag of dit helemaal te vermijden is. En 1x per week valt dan nog wel mee.
    Groetjes V.

#3102318 Quote

Buurmeisje, je had het over ontspanningsoefeningen.. Kun je het verder uitleggen?

#3102319 Quote

Hoi daar,

teveel stress is zeker niet goed, dwz langere tijd achter elkaar. je maakt namelijk bepaalde stresshormonen aan en dat kan inderdaad tot groeiachterstand leiden en tot huilbabietjes. Als je veel harde buiken krijgt is dat een teken van stress en dat je rustiger aan moet doen. maar volgens mij  is het niet zo dat door de harde buik er niet genoeg ruimte zou zijn. Dan wordt oorzaak en gevolg een beetje verwisseld.

Ik probeer ademhalingsoefeningen te doen, dus bv rustig in ademen, even vast houden en dan weer langaam uitademen. ook probeer ik vaak innerlijk door mn lichaam heen te lopen. Ik begin bij mijn voeten, langs allen tenen, hiel etc naar boven naar  mn benen en ga zo maar door. Maar je kunt ook lekker wandelen of sporten, dat vermindert stress allemaal.

even snel onstpannen: inademen en tegelijk je schouders optrekken naar je oren, even vast houden en met een diepe zucht alles loslaten.

Anderhalf week geleden had ik ook een paar dagen erg veel stress van mijn werk en ik merkte dat  mijn zoontje opeens veel meer ging schoppen. Nu is hij weer veel rustiger. Ik denk nu dat dat ook met die stress hormonen te maken heeft, die krijgt hij ook binnen.    

Ik resi veel voor mijn werk en probeer nu ook gewoon extra tijd te nemen, zodat ik alles op mijn gemak kan doen.
    succes er mee!!!!
    mm, 22wkn

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3102320 Quote

dame,
    Ik heb cassette bandjes (en er zijn zeker ook cd's) met rustige muziek. Maar ook van Oasis tapes. Dat is een serie bandjes ingesproken en met muziek waarbij ik 9 van de 10 keer in slaap val. Maar voor iedereen werkt weer wat anders, kijk eens wat bij jou past.
    succes
    buurmeisje

#3102321 Quote

Ik had bij de eerste zwangerschap op een gegeven moment 3 deadlines tegelijk: een uitvoering van ons koor waar ik in het bestuur zat, een groot project op mijn werk en een trouwerij van familie waar ik ceremoniemeester van was… Dat was erg veel. Daarna ging ik op vakantie en heb toen heel veel last van mijn banden gehad. De kleine ging namelijk als een dolle groeien. In 3 weken tijd ben ik 3 kilo aangekomen, terwijl ik tot dan toe slechts een paar kilo gegroeid was. Ik was rond die tijd 23 weken zwanger.

Dat was voor mij meer dan voldoende bewijs dat teveel stress en drukte niet goed is. Overigens doet die kleine het nu hardstikke goed.

Nu zet ik heel veel strepen in mijn agenda, zeg afspraken af als ik dat nodig vind, en plan niet teveel op een dag en in een weekend. Soms ontkom je er niet aan, maar meestal ben je zelf baas over je agenda. Je moet alleen keuzes maken. |En dat is niet altijd makkelijk of leuk…

groetjes
    greet

#3102330 Quote

Hoi Jeannette,

Mijn moeder was overleden en 2 weken later kwam ik er achter dat ik zwanger was. Ik kan je verzekeren dat dat veel stress geeft. Ik heb een hele lieve en rustige zoon gekregen. De verloskundige zei gelijk dat ik waarschijnlijk een druk kindje zou krijgen maar daar heb ik niets van gemerkt. Hij is inmiddels ruim 2,5 jaar oud en nog steeds een heerlijk ventje.

Inmiddels ben ik zwanger van de 2e en heb weer last van veel stress door omstandigheden in de familie. Weer zegt de verloskundige dat ik moet proberen het van me af te zetten omdat ik anders misschien een druk kindje krijg. Maar de dingen die gebeuren zijn te heftig om het naast me neer te leggen. Ik hoop nu  dus maar  dat dit kindje net zo'n lief en rustig kindje zal worden als mijn zoontje.

Groetjes,
    Nanda

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct