Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

287685 Wie Weet Dit

• Auteur

Hoi allemaal,

ik heb deze vraag ook al op het decemberforum gesteld, maar daar zijn de meningen nogal verdeeld.
    Sinds vorige week werk ik nog maar 50% (ben dus ziekgemeld voor 50%). Mijn bedoeling is/was om 4 week van te voren met zwangerschapsverlof te gaan. Stel ik blijf voor 50% in de ziektewet, ben ik dan verplicht om 6 week van te voren met verlof te gaan, of kan ik gewoon tot  4 week van te voren door blijven werken (op 50% basis)?
    Weet iemand dit? Heb al gegoogled, maar kan het niet vinden.

Groetjes Marije (vandaag 28 wk)

#3102414 Quote

Hoi Marije

Ik ben nu 15 weken zwanger van de 2e. Bij de eerste ben ik ook voor 50% ziek gemeld i.v.m de zwangerschap  en was toen verplicht om 6 weken van te voren te stoppen. Ik werk in de zorg en hier is dat verplicht als je voor je zwangerschapverlof uren ziek gemeld wordt.
    Ik moet je er wel bij zeggen dat ik wel die 6 weken van te voren wou stoppen, met mijn werk kon ik echt niet langer meer doorwerken toen.
    Succes verder!
    Groetjes Nicole

#3102415 Quote

Hoi Marije,

Ik weet wel hoe het zit als je volledig ziekgemeld bent, dan ben je idd verplicht om 6 weken van te voren met verlof te gaan.
    Misschien kun je contact opnemen met het UWV, zij kunnen hier zeker duidelijkheid over geven. http://www.uwv.nl

Groetjes Lilian

#3102416 Quote

Hoi Marije,

Zodra je in de ziektewet zit (of dit nu is vanwege je zwangerschap of
    gewoon vanwege een griep of zo) moet je 6 weken van te voren met
    verlof. Ik spreek uit eigen ervaring, ben twee keer (deels) in de
    ziektewet geweest tijdens mijn zwangerschappen.

Judith

#3102445 Quote

Hoi Marije,

Als je geheel of gedeeltelijk in de ziektewet zit ben je inderdaad verplicht 6 weken van te voren met zwangerschapsverlof te gaan.
    Wat sommige werkgevers nog wel eens doen is het volgende: Je inderdaad 6 weken van te voren met verlof laten gaan maar onderling met jou afspreken dat je nog 2 weken doorwerkt op basis van bijvoorbeeld die 50%. Die twee weken zou je dan kunnen gebruiken om na je officiele zwangerschapsverlof nog de uren die je voor die tijd hebt doorgewerkt op te kunnen nemen als vrije tijd. Natuurlijk willen niet alle werkgevers dit en je moet er wel voor zorgen dat hier duidelijke afspraken over worden gemaakt als je zoiets zou willen.

Groeten, Troetje

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct