Sinds dat ik zwanger ben lijkt het wel of ik nu ook bij de club hoor en ineens hele andere verhalen hoor over de zwangerschap.
Als ik aan een vriendin of collega dingen vroeg i.v.m. en over de zwangerschap dan kreeg ik wat ik dacht altijd eerlijke antwoorden. Ok het kan ook aan mij als persoon liggen dat men toch niet altijd eerlijk antwoord heeft gegeven en dat ik met zo'n antwoord genoegen nam. Maar ja ik was de niet-kenner in dit verhaal, dus neem je dingen wat makkelijker aan is mijn verdediging.
Maar sinds dat ik zwanger ben hoor ik toch hele andere verhalen van vriendinnen en collega's. Als ik bijv. heel schuchter en met wat schuldgevoel vertel dat ik het af en toe helemaal niet leuk vind de zwangerschap dan word er geageerd of het het normaalste van de wereld is, "want tja dat had ik ook zo vaak " hoor ik dan.
Of het feit dat ik wat directer ben geworden met de dingen die ik niet leuk vind ook direct te laten weten aan bijv. m'n partner (arme man) Soms denk ik dan terug en denk ik; oeps ik had het ook rustiger kunnen zeggen, waarom deed ik het zo?
Dan hoor ik weer 'oh maar dat is niks vergeleken bij mij hoor, ik heb m'n broer een keer flink uitgescholden omdat hij te laat kwam, terwijl ik dat nooit deed voor de zwangerschap, tilde ik niet zo aan tijd'
Het zijn maar een paar voorbeelden, maar hoe meer ik vertel hoe meer van de (ex-) medestanders hoor en herken.
En dan heb ik het nog niet eens over de bevallingsverhalen, die ik ook zomaar ineens van alle kanten hoor. Terwijl ik er voorheen ook altijd naar gevraagd heb.
Is het nou omdat ik nu ook zwanger ben en de 'geheimen' mag weten of is het omdat er toch een bepaald schaamtegevoel is over wat je wel en niet voelt tijdens een zwangerschap???
Wie oh wie herkent dit?